Kijkend naar de consoles komen de meeste indie titels op de PlayStation 4 uit. Eén van de redenen hiervoor is dat Microsoft een clausule hanteert waarbij games eerst, dan wel gelijktijdig op de Xbox One verschijnt.
Xbox baas Phil Spencer gaat in een interview dieper in op deze besluitvoering. Volgens hem moeten Xbox One gamers het gevoel hebben dat ze op een eerste plaats komen en niet achter een andere console aanlopen.
quote: "I'll be honest, the thing I worry about is I look at all the people who buy an Xbox and invest their time and money in Xbox One. Millions of people own Xbox One and I want those people to feel like they're first class, because they are. When a third party game comes out it comes out on all platforms at the same time. When indie games come out, I want them to come out and I want Xbox to to feel like it is a first class citizen when an indie game launches."
Spencer vertelt verder dat het niet uitgesloten is dat een game die eerder op een ander platform verscheen ook naar de Xbox One komt, echter moet deze game dal wel op enig gebied anders zijn. Tegelijkertijd begrijpt hij dat dit voor kleinere studio's niet altijd mogelijk is, op dit moment staat Microsoft open voor onderhandelingen.
quote: "I have a lot of friends who run small indie studios, and I get that timelines around when... they just can't get both games done at the same time or all 3 games, 4 games depending on how many platforms they're supporting. So I [have been] just saying 'let's have a conversation', and it's worked. Today, I think we've done a good job working with the indies when they have had strict parity concerns if it's just a dev issue for them."
De grote man van de Xbox divisie ziet de besluitvorming niet als een manier om indie ontwikkelaars te straffen, in plaats daarvan wil hij zee juist ontmoedigen om games pas op latere momenten naar de Xbox One te brengen.
|