Preview: Bayonetta 2
Door Rene Groen op 15-09-2014 om 08:49
|
Bron: Gamed
|
Ontwikkelaar Platinum Games bracht begin 2010 haar titel Bayonetta op de markt voor de PlayStation 3 en Xbox 360, het is des te opvallender dat de sequel exclusief op de Nintendo Wii U verschijnt. Toch mogen we Nintendo danken dat er überhaupt een vervolg komt, vandaag duiken we alvast wat dieper in op de game.
Hoewel veel gamers enthousiast waren over het origineel was een vervolg allerminst logisch. Producer Atsushi Inaba geeft zelfs aan dat de toenadering van Nintendo de enige reden is dat we wederom met het karakter Bayonetta aan de slag mogen, waarbij ook het origineel voor het eerst op de Nintendo Wii U zal verschijnen. Omdat Bayonetta 2 het verhaal vervolgt, is het verstandig om de verhaallijn van het origineel nog eens onder de loep te leggen.
Aan het begin van de titel zien we Bayonetta ontwaken na een slaap van vijfhonderd jaar in de fictieve stad Vigrid. Ze herinnert zich nog maar weinig, maar spelenderwijs leren we meer over de toestand voor haar coma. In deze tijd waren er twee facties die een balans brachten in het licht en de duisternis; de Lumen Sagas en de Umbra Witches. De eerste waren de volgelingen van het licht, de tweede de volgelingen van het duister. Samen beschikten ze over Left Eye en Right Eye, gezamenlijk de Eyes of the World, welke het verstrijken van de tijd overzagen. Vijfhonderd jaar geleden verdwenen beide facties op mysterieuze wijze en nu ontwaakt Bayonetta met een sieraad die een rode edelsteen bevat. Ze gelooft dat dit Left Eye betreft en om de orde terug te brengen naar de wereld zet ze een zoektocht naar Right Eye in, waarbij vele flashbacks ons steeds meer inzicht gaven in het verhaal.

Zoals aangegeven speelt Bayonetta 2 zich af na het origineel, enkele maanden later om precies te zijn. Wat een rustige winkeldag moest zijn, wordt bruut verstoord wanneer een groep engelen de stad besluit aan te vallen. Samen met collega Jeanne vecht ze terug, toch kan ze niet voorkomen dat de ziel van Jeanne ten prooi valt aan een demon die het meeneemt naar de dieptes van de hel, haar lichaam achterlatend op de aarde. Besloten wordt om haar lichaam in ijs te bewaren en naar de berg Fimbulventr af te reizen, het enige portaal vanaf aarde dat toegang geeft tot Inferno en Paradiso.
Niet alleen het verhaal, maar ook de gameplay is een voortzetting van het origineel. Dit betekent dat we het wederom op moeten nemen tegen een breed scala aan tegenstanders, gebruikmakend van mêlee aanvallen en wapens voor de langere afstand. Hoewel aanvallen als Wicked Weaves, Witch Time en Torture Attacks terugkeren is er ook ruimte voor vernieuwing, bijvoorbeeld via Umbran Climax. Wanneer je magische meter vol is kan Bayonetta hierbij in een Serieus Mode terecht komen. In deze staat zullen haar aanvallen en combo’s extra krachtig zijn, met extra Wicked Weaves en het oproepen van Infernal Demons. Tegelijkertijd neemt het bereik van haar aanvallen toe en zal haar gezondheid aangevuld worden.

Naast de verhalende singleplayer is er ook nog een online multiplayer onder de naam Tag Climax. Deze mode staat los van de verhaallijn en laat twee vrienden of vreemden samenwerken om hordes vijanden te verslaan. Het is zelfs mogelijk om dit te doen met de AI, hoewel dit een deel van de beleving onderuit haalt. Wat is namelijk het geval: je kunt Halos (de in-game valuta) inzetten wanneer je veel vertrouwen hebt dat jij een betere score behaalt. Tegelijkertijd verdien je Halos door zo ver mogelijk te komen, waarbij een hogere moeilijkheidsgraad uiteraard een hogere beloning betekent.
Hoewel Nintendo vaak bekend staat om haar meer schattige games neemt Bayonetta 2 geen blad voor de mond. Sensualiteit en seksualiteit worden niet teruggeschroefd, en ondanks het inwisselen van haar lange haar voor korte lokken blijft het een dame die met wulpse bewegingen haar vijanden te lijf gaat. Al te grootse wijzigingen lijken we dan ook niet te hoeven verwachten wanneer het spel vanaf 24 oktober in de winkels ligt, maar laten we eerlijk zijn: dat wilden we ook niet. Nieuw is wel dat we ditmaal een tweede besturingsoptie hebben door het gebruik van het GamePad. Nog altijd kunnen we traditioneel via de knoppen spelen, tevens is het mogelijk om het touchscreen te gebruiken. Het wordt op deze manier eerder een manier van ritmisch over het scherm vegen en de vraag is nog of deze besturingsmogelijkheid te prefereren is.
Kortom: Bayonetta 2 lijkt een waardige opvolger te worden van het origineel, waarbij Nintendo Wii U gamers nu eens een lange neus naar PlayStation 3 en Xbox 360 gamers mogen trekken.
|
|
|
|
15:35 Microsoft koopt ontwikkelaar Mojang
08:48 Disgaea 5
|
Reacties (30) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 16-09-2014 om 21:05
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
@Gast (81.206.86.xxx): Er is echter één probleem. Er staat niemand klaar met die grote zak geld. Nintendo was letterlijk hun laatste kans.
|
|
thenativedude
op 16-09-2014 om 23:46
[Niv: 137 / Exp: 6865]
|
Ik snap de hype rond deze game helaas niet.
|
|
Redneckerz
(Redacteur)
op 17-09-2014 om 00:29
[Niv: 227 / Exp: 11336]
|
@Thenativedude.
Idem dito. Ik snap tevens ook niet waarom dit als een major core title wordt vooruitgeschoven. Ik bedoel, dit is echt een titel die appeleert aan de gamer die wat van het Oosterse willen hebben in hun games.
Ik kijk meer uit naar Devil's Third  Hoewel dat ironisch genoeg ook door een Oosterse wordt gemaakt
|
|
Boogieboyz
op 17-09-2014 om 02:25
[Niv: 303 / Exp: 15154]
|
Er is niet zozeer hype, er is vooral controverse omdat de game alleen op WiiU komt terwijl deel 1 multiplatform was.
|
|
Onna76
op 18-09-2014 om 09:35
[Niv: 372 / Exp: 18579]
|
Ik ga m wel ondersteunen. Ben toch wel benieuwd, mede om de ontwikkelaar te ondersteunen. Grappig hoe er wordt gejankt over de WiiU exclusiviteit. Zou dit een One of PS4 exlusieve titel zijn geweest dan was het gejammer een stuk minder geweest.
Gewijzigd door Onna76 op 18-09-2014 om 09:37
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|