Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Hands-On:

DriveClub


Door Joni Philips op 07-09-2014 om 07:51
Bron: Gamed

Evolution Studios hoopte met DriveClub opnieuw een launchgame af te leveren, maar de game werd uiteindelijk één jaar uitgesteld. Het spel is nu één van de PlayStation 4 hits voor het najaar van 2014 en het uitstel lijkt alvast een goede beslissing.

DriveClub stond oorspronkelijk gepland voor de PlayStation 4 lancering, maar het spel was simpelweg niet klaar. Sony's Killzone Shadow Fall en inFamous Second Son zorgden voor een denderende indruk op de Electronic Entertainment Expo 2013 en de GamesCom 2013, maar DriveClub werd in hetzelfde hoekje als Knack geschoven. Het spel stelde teleur, zeker in vergelijking met de grote concurrent Forza Motorsport 5. De game had grootse ideeën over een sociale ervaring, maar kon totaal niet overtuigen. Het was te moeilijk om de sociale opzet uit te leggen en de game liet een lauwe indruk achter na het spelen. Het was een probleem dat iedere speler kon zien, zodat Sony Computer Entertainment begreep dat het moest ingrijpen. Er werd enkele maanden getracht om het spel alsnog snel af te werken, maar het bedrijf nam uiteindelijk de moeilijke beslissing om de game voor langere tijd uit te stellen. De consolemaker verloor op deze manier één van hun drie launchgames, DriveClub moest samen met Knack en Killzone Shadow Fall verschijnen, maar het was duidelijk dat Evolution Studios de schade nooit tijdig kon inhalen. Er moest een grote oppoetsbeurt komen om het speelbaar te maken, maar het lijkt alvast dat Evolution geslaagd is. Het zwarte kuiken lijkt getransformeerd in een prachtige zwaan.

Het uitstel van de game was in de eerste plaats bedoeld om de integratie van het sociale aspect vlotter te maken, zodat de hele ervaring duidelijk en speelbaar werd. Evolution Studios maakte echter gretig gebruik van de tijd om het audiovisuele aspect eveneens een boost te geven. Het eindresultaat is een game die onmiddellijk in het oog springt. Onze speeltijd was beperkt, maar de grafische verbetering was snel duidelijk. Er is bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan het implementeren van de verschillende wagens. Er zijn 'maar' vijftig wagens, maar zij werden met liefde aangemaakt om alle details te vatten. Het wordt bijvoorbeeld duidelijk in de Pagani Huaraya waar zelfs de kleinste onderdeeltjes op realistische wijze met de wind bewegen. Er was eenzelfde liefde voor de motorgeluiden. Evolution Studios beweert dat zelfs de autoproducenten onder de indruk zijn van hun opnames. Men heeft eveneens aandachtig gekeken naar de omgevingen. Er zijn 55 tracks aanwezig die verspreid zijn over vijf landen. Het gaat hierbij vooral om tracks in de vrije natuur, zodat je kunt genieten van enkele prachtige uitzichten. De omgevingen Chili, India, Schotland, Noorwegen en Canada moeten eveneens voor voldoende onderlinge variatie zorgen, zodat je steeds weer in een andere atmosfeer belandt wanneer je wisselt.


De game heeft ook een volledig dag- en nachtsysteem dat vanaf het eerste moment aanwezig is, en een weersysteem dat uitermate indrukwekkend moet worden, dat na enkele weken via een patch wordt toegevoegd. Beide systemen zullen echt dynamisch werken, zodat je bijvoorbeeld ziet dat de regen langzaamaan zal opkomen. Er zijn eerst wat duistere wolkjes, daarna valt er hier en daar een druppeltje tot je in een gigantische plensbui zit. Het water zal daarna ook op de baan stromen en een invloed hebben op je weglegging. Deze systemen zullen ook optimaal profiteren van een dynamische verlichting die vooral 's nachts tot zijn recht zal komen. Het visuele geweld komt wel met een prijskaartje, de game loopt op dertig frames per seconde in tegenstelling tot de zestig frames waarop bijvoorbeeld de Forza games lopen. Evolution Studios vond de framerate echter de opoffering waard. Men wilde de vrijgekomen kracht investeren in een hoger detailniveau met echte dynamische verlichting en hun andere verbeteringen. Zelfs het publiek zou indruk moeten maken, waarbij Evolution een kleine prik geeft naar het 2D publiek uit Forza Motorsport 5. We zouden de lagere framerate zelfs niet mogen opmerken, het tijdsverschil tussen het aanraken van de controller en de overeenkomstige actie in de game is geminimaliseerd.

Het audiovisuele realisme is niet doorgetrokken in de wegligging. DriveClub is weliswaar geen volledige arcaderacer, maar het is evenmin een ware simulatie. Je kunt geen bochten nemen aan volle snelheid, maar je wordt ook niet zwaar bestraft voor een lichte botsing of het laat remmen. De AI zal ook nog steeds optimaal profiteren van zulke fouten. Het is geen Gran Turismo, maar het is eveneens geen MotorStorm. Men heeft zelfs hun best gedaan om de snelste wagens waarover men beschikt, gebruiksvriendelijker te maken dan hun echte versies. De game bevat ook een schademodel, maar dat heeft geen effect op de effectieve wegligging. Je auto blijft op dezelfde manier rijden ondanks die gigantische kras in de voorruit. Je kunt dus je racestuur bovenhalen om optimaal te racen, maar het is absoluut geen verplichting. De besturing via de knoppen of via de bewegingssensor is zeker voldoende om de game uit te spelen. DriveClub moet dan ook een game worden waaraan iedereen plezier kan beleven, zeker aangezien er nog eens drie verschillende moeilijkheidsgraden zijn. Er zijn daarnaast ook steeds uitdagingen te vinden in elke race – zoals een langste drift of een snelste tussentijd - die ervoor moeten zorgen dat je zelfs als laatste in een race nog vooruitgang kunt boeken.

De game krijgt een grote singleplayer-campagne met verschillende soorten races waar je aan de slag kunt gaan zonder veel muizenissen van andere spelers, maar de echte focus van het spel is de sociale online multiplayer. DriveClub draait volledig rond de zogenaamde clubs. Je vormt met maximaal zes spelers een club, waarna je gemakkelijk met elkaar kunt racen. Er komen bijvoorbeeld drie versus drie races waarin drie leden van twee verschillende teams deelnemen. De winnaar van zo'n race is de club met de beste plaatsing. De beste racer kan dus de wedstrijd winnen, maar hij kan nog steeds verliezen omdat zijn clubleden vijfde en zesde zijn geworden. Je moet echter niet samenspelen om te profiteren van een club. Je acties in verschillende races leveren allemaal een zekere dosis 'fame' op die in een gemeenschappelijke pot terechtkomen. De verzamelde 'fame' verhoogt het niveau van de club, tot je uiteindelijk een nieuw niveau bereikt en een nieuwe wagen of een ander hebbeding zoals een nieuwe logo vrijspeelt. Je kunt op deze manier vijf auto's vrijspelen. Zij zijn enkel beschikbaar wanneer je lid bent van de club, dus het is een slecht idee om een club te verlaten en zonder club verder te gaan. Het moet ervoor zorgen dat spelers nauw verbonden zijn aan de club.


Het sociale aspect telt echter niet alleen voor de clubs, de game beschikt ook over een uitgebreid 'uithangbord' waar je kunt zien waarmee je vrienden bezig zijn. Je kunt bijvoorbeeld zien of zij een uitdaging tot een goed einde hebben gebracht. Jij kunt die uitdaging dan onmiddellijk selecteren en proberen om het beter te doen. Het systeem doet alvast sterk denken aan MotorStorm RC waar je eveneens continu op de hoogte bleef van de prestaties van je vrienden. Je kunt via dit bord eveneens expliciet nieuwe uitdagingen aanmaken en deze doorsturen naar je vrienden, de leden van je club of naar de hele wereld. Dit gaat ook zeer snel, de game houdt een gigantische waslijst van je prestaties bij waarvan je zeer snel een uitdaging kunt maken. Deze uitdagingen kun je vaak vervullen tijdens andere races. Het feit dat iedereen uitdagingen kan maken voor de rest van de wereld, zorgt ervoor dat je nooit een race moet beleven zonder een uitdaging of drie. De game heeft aparte leaderboards waarlangs je eveneens de prestaties van je vrienden ten opzichte van de wereld kunt zien, maar Evolution wil ervoor zorgen dat je deze leaderboards niet moet bekijken als je gewoon je vrienden wil volgen. Het uithangbord moet voldoende zijn.

Er komt zelfs een My DriveClub applicatie voor iOS en Android om hen onderweg te volgen. Je kunt zelfs hun races live bekijken via deze app. Het sociale is dus uitermate belangrijk, maar de game heeft ook gewone multiplayermogelijkheden. Je kunt op elk moment een race starten met de wereld of met je vrienden. De game heeft echter ook een speciaal systeem waarbij je op voorhand multiplayerraces registreert via het uithangbord. Je kunt bijvoorbeeld bepalen dat je 's avonds om 21 uur gaat racen met enkele vrienden. De geregistreerde spelers krijgen dan een reminder op het juiste tijdstip om de game te starten. Je kunt je op dat moment nog steeds bedenken als je nog bezig bent met een andere spannende race, zodat het een leuke toevoeging is. Evolution Studios heeft dus duidelijk nagedacht over de verschillende systemen van hun spel, zodat DriveClub wel eens een echte topper kan worden. We moeten simpelweg wachten tot 8 oktober om te kijken of het een succes is.


07:51  Fantasia: Music Evolved
07:50  Trailer One Piece: Super Grand Battle! X
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Gast (94.211.110.xxx) op 07-09-2014 om 10:22
''Je auto blijft op dezelfde manier rijden ondanks die gigantische kras in de voorruit'', best realistisch dus eigenlijk.

da bom op 07-09-2014 om 11:36 [Niv: 89 / Exp: 4472]
doet me erg denken aan race driver grid eerlijk gezegd

Gast (84.194.29.xxx) op 07-09-2014 om 14:46
nu ik dat hier heb gelezen ben ik best wel geinterresseerd

Gast (5.23.224.xxx) op 07-09-2014 om 17:09
hoog tijd dat er een fatsoenlijk racegame op de PS4 komt :)

Gast (78.22.75.xxx) op 08-09-2014 om 11:54
Dat van de motor geluiden hoor ik liever de auto fabricant zelf beweren,. Hoop dat deze preview klopt en dat het een topper word. Amen.

Gast (83.84.81.xxx) op 08-09-2014 om 17:19
Neuh dit word hem niet, ga liever voor Forza horizon 2. Veel meer auto's en vrijheid om te gaan waar je wilt, 1000 members club, weer systeem dag 1, dedicated servers instant switch tussen online en offline.

Tvm076 op 08-09-2014 om 18:18 [Niv: 1 / Exp: 57]
Lijkt mij erg leuk. Voordeel is natuurlijk ook dat je het eerst kan uitproberen als je Plus hebt.
verder haal ik ook Project Cars en zit in the crew beta. Voor mij geen forza dit jaar.

Gast (178.85.94.xxx) op 08-09-2014 om 20:23
Voor mij ook niet. Ga ook voor forza.

Gast (87.209.178.xxx) op 08-09-2014 om 20:25
Forza heeft zijn beste tijd wel gehad.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
DriveClub
Type:
Game
Releasedatum:
08-10-2014
Ontwikkelaar:
Evolution Studios
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media