Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Feature:

Zijn Erfenis: Tim Cain


Door Joni Philips op 28-10-2014 om 11:03
Bron: Gamed

De game-industrie heeft enkele helden die met hun oeuvre zorgen voor een gigantisch nalatenschap. Het zijn die sterren van vroeger en nu die centraal staan in 'Zijn Erfenis' waarin we hun invloed op de game-industrie bekijken, onze aandacht verschuift nu naar Fallout bedenker Tim Cain.

Tim Cain, die aan het einde van de jaren '60 werd geboren, groeide op in het computertijdperk. Hij leerde dan ook op jonge leeftijd werken met computers, waarbij hij dagelijks passeerde in het computerlokaal van zijn middelbare school. Hij leerde er zichzelf programmeren en hij ontmoette er verschillende medeleerlingen met eenzelfde passie voor computers. Hij bouwde op deze manier een netwerk op, hij leerde bijvoorbeeld een oudere leerling kennen die na de middelbare school ging werken voor de kleine ontwikkelstudio Cybron. Dat bedrijf ontwikkelde computergames die gespeeld konden worden via kabeltelevisie, waarbij de afstandsbediening gebruikt werd als controller. Je kon dus games spelen zonder een aparte computer of console te kopen, een revolutionair concept voor het jaar 1981. Cybron had echter een probleem met de ontwikkeling van spellen voor het systeem. Er waren zeer specifieke parameters voor de beelden die men kon tonen, maar ze vonden geen artiesten die konden werken binnen deze strakke regels. De artiesten moesten zich te veel bemoeien met de limieten zodat ze simpelweg te afgeleid waren om mooie achtergronden te maken.

Cybron wilde om deze reden een programma maken in de stijl van Paint dat deze limieten meteen bevatte; zodat de artiesten zich konden focussen op hun ontwerpen. De PC en de Apple II waren ongeschikt voor het programma omdat ze niet beschikten over de juiste resolutie en kleuren, en men koos uiteindelijk om het programma te ontwikkelen op de Atari 800. Het bedrijf had geen ervaren Atari 800 programmeurs, maar één werknemer vond snel een geschikte kandidaat. De vijftienjarige Cain werd gecontacteerd door zijn oudere vriend met de eenvoudige vraag om te solliciteren voor de positie van Atari 800 programmeur. Cain accepteerde en hij kreeg bijna direct de baan, maar zijn leeftijd was een bezwaar. Ze konden hem simpelweg niet aanwerven. Wanneer Cain enkele maanden later zestien werd, kreeg hij echter opnieuw een telefoontje. Cybron had geen programmeur gevonden en ze vroegen Cain of hij nog steeds geďnteresseerd was. Die aanvaardde meteen en zou uiteindelijk vijf jaar werken voor het bedrijf. Hij werkte op deze manier bijvoorbeeld mee aan Grand Slam Bridge, een game die Cybron maakte voor Electronic Arts.


Cain dacht echter ook aan zijn toekomst. Hij bleef namelijk naar school gaan, waarbij hij natuurlijk koos voor een universitaire opleiding tot informaticus. Hij studeerde aan de "University of California, Irvine" waar hij in 1989 zijn "Master" diploma behaalde. Cain wilde oorspronkelijk verder studeren om zijn doctoraat te behalen, zodat hij daarna professor kon worden, maar die plannen veranderden tijdens zijn studietijd. Cain raakte namelijk gedesillusioneerd door het universiteitsleven en hij besloot actief te blijven in de game-industrie, waarbij hij zijn curriculum vitae uitstuurde naar meerdere ontwikkelstudio's. Het eerste bedrijf dat reageerde was Interplay, een kleine studio met een veertigtal werknemers. Cain mocht aan de slag als freelance programmeur, hij werd verantwoordelijk voor The Bard's Tale Construction Set die het bedrijf ontwikkelde voor The Bard's Tale. De afwerking van The Bard's Tale Construction Set verliep voorspoedig, en Cain werd meteen beloond met een vast contract toen het spel in 1991 beschikbaar werd. Van augustus 1991 tot eind 1993 werkte hij daarna samen met Leonard Boyarsky aan Rags to Riches: The Financial Market Simulation.

The Bard's Tale Construction Set en Rags to Riches: The Financial Market Simulation zijn geen opwindende namen, maar ze openden deuren voor Cain die in 1994 een eigen idee, genaamd Fallout, mocht uitwerken tot een game. Hij bedacht het verhaal, maakte de eerste concepten voor het populaire GURPS gameplaysysteem en begon met de ontwikkeling van de engine. De game was niet zijn enige aandachtspunt, hij assisteerde namelijk ook in de ontwikkeling van Stonekeep en Star Trek: Fleet Academy, maar Fallout was zijn lievelingsproject. Interplay begreep dat Fallout een succes kon worden en Cain kreeg de nodige ondersteuning voor de verdere uitwerking van het spel, zodat de lat zeer hoog gelegd kon worden. Het duurde uiteindelijk tot 1997 alvorens de game was afgewerkt, maar het was het wachten waard. Fallout werd namelijk één van de grootste hits voor Interplay. De populariteit betekende echter het einde van Cains rustige leven. De ontwikkeling van het origineel werd overschaduwd door de productie van Star Trek en Dungeons & Dragons spellen, maar het succes van Fallout zorgde voor verhoogde aandacht met Fallout 2.


Er werden nieuwe programmeurs op het project geplaatst, de marketingafdeling bemoeide zich continu en de familiale sfeer van het oude Interplay was verdwenen door hun immense groei naar meer dan zeshonderd werknemers. Cain begreep dat Fallout nooit meer 'zijn' game zou zijn. Hij werkte nog steeds mee aan Fallout 2 – hij schreef de initiële verhaallijn en ontwierp The Den – maar hij vertrok in januari 1998 voor de game afgewerkt was. Hij opende samen met zijn voormalige Interplay collega's Leonard Boyarsky en Jason D. Anderson de ontwikkelstudio Troika Games, welke actief was van april 1998 tot februari 2005. Hij bedacht en ontwikkelde er Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura en The Temple of Elemental Evil, waarna hij de ontwikkeling startte van een spirituele opvolger voor Fallout. Troika Games hoopte zelfs de Fallout licentie te kopen na het verdwijnen van Interplay, maar Bethesda bood veel meer geld. Cain wilde de game alsnog afwerken onder een nieuwe naam, maar hij vond geen uitgever. Het uitblijven van een uitgever leidde tot de sluiting van Troika Games in februari 2005.

Cain werd enkele maanden later aangeworven door Carbine Studios voor de ontwikkeling van WildStar, een nieuwe MMO. Hij was eerst de 'Programming Director' maar hij werd na twee jaar gepromoveerd tot 'Design Director' zodat hij het ontwerp van de game aanstuurde. Hij behield die positie tot hij in juli 2011 afscheid nam van Carbine. Cain nam een korte carričrepauze om te trouwen met zijn vriend Robert Land en enkele maanden uit te rusten, maar de roep van de game-industrie bleef. Cain besloot samen te werken met Obsidian Entertainment, een studio die hij apprecieerde omwille van Fallout New Vegas, waar hij startte in oktober 2011. Hij zou hen oorspronkelijk enkele maanden uit de brand helpen als senior programmeur en nadien zou hij opnieuw vertrekken. De samenwerking verliep zeer vlot en al na drie maanden besloot hij zijn contract om te zetten in een vast contract. Zijn hand kan gevoeld worden in Project Eternity en South Park: Stick of Truth, en zal ongetwijfeld aanwezig blijven in toekomstige Obsidian games. Hij bedenkt geen games meer, maar hij blijft meewerken aan leuke titels.


11:04  Elfen Lied: Regenschauer
11:03  Gameplaybeelden Dreamfall Chapters
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (87.249.121.xxx) op 28-10-2014 om 11:08
RIP

Xavior op 28-10-2014 om 14:48 [Niv: 121 / Exp: 6068]
^ Leest niemand de hele text? Hij is nog steeds werkzaam bij Obsidian. Dus hij leeft nog.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden