Review: Fable Anniversary
Door Rene Groen op 16-02-2014 om 09:45
|
Bron: Gamed
|
Met mijn recente dertigste verjaardag nemen de jaren toe en het geheugen al lichtelijk af. Wat ik tien jaar geleden precies deed? Ik heb werkelijk geen idee meer, maar één ding blijft me nog wel bij: het spelen van Fable op de Xbox.
De Role-Playing Game was een titel naar mijn hart. Een open wereld waarin je naar eigen vrijheid keuzes kon maken die bepaalden of je als goed of slecht bekend kwam te staan. Het klinkt als de omschrijving van vele hedendaagse titels, maar destijds was dit gegeven nog niet zo bekend als tegenwoordig het geval is. Weinigen zullen de kwaliteit van de Xbox game ter discussie stellen, ondanks dat het hoofd van het ontwikkelproject, Peter Molyneux, ons meer voorspiegelde dan wat daadwerkelijk geleverd werd. Zijn uitspraken over bomen die in de loop der tijd zouden groeien werden een running gag in de game-industrie, maar deden uiteindelijk niets af aan de game zelf.

Nu, tien jaar later, besluit Microsoft het spel nogmaals uit te geven, ditmaal voor de Xbox 360. Deze Anniversary uitgave is vooral voorzien van verbeterde graphics, maar heeft geen Molyneux-upgrade gekregen. Nee, ook nu geen meegroeiende bomen, maar met name een upgrade in termen van graphics. Alvorens we hier echter dieper op in gaan een kleine introductie. Als kleine jongen krijgt de held uit de game een drama voor ogen, zijn dorp valt ten prooi aan belagers en zijn familie wordt om het leven gebracht. Opvang vindt de jongen bij de Heldengilde, een groepering die hem onder hoede neemt om op de lange termijn zijn wraak te kunnen uiten. De game draait hierbij vooral om keuzes: speel je de bloeddorstige anti-held die enkel wraak voor ogen heeft of ben je een nobele held die ook de mensen om hem heen tracht te helpen? En doe je dit terwijl je gebruik maakt van mêlee aanvallen, middels ranged combat of magie? Keuzes die de gamer een grote mate van vrijheid geven binnen een game die niet al te moeilijk is en daardoor tevens geschikt voor de minder geoefende gamer.
Naast Fable bevat deze Anniversary uitgave tevens The Lost Chapters, welke een jaar na het origineel werd uitgebracht. Het betreft een uitbreiding met een nieuwe verhaallijn, inclusief nieuwe gebieden om te verkennen en vijanden om te verslaan. Qua inhoud is dit vrijwel de enige toevoeging op het origineel, er is dan ook geen nieuwe content gecreëerd. De aandacht is enkel uitgegaan naar het verbeteren van de graphics, waardoor het spel eruit ziet als een strak vormgegeven sportwagen met de motor van een lelijke eend. Ondanks het sterk verbeterde aanzicht blijft de onderliggende technologie hier namelijk op achter. Hadden we verwacht dat de game zijn oude streken wel zou verleren, daar blijkt hier weinig tot geen aandacht naar uitgegaan te zijn.

Het resulteert in een titel die nog vol zit met oneffenheden. Of het nu de lange laadtijden zijn, de vele glitches die zelfs resulteren in vastlopers, de matige animaties en lipsyncing of de framerate die op momenten flink begint te hakkelen; het voelt vooralsnog geenszins als een product dat een succesvolle overstap heeft gemaakt. Dat het spel in het cijfer toch niet compleet onderuit is gehaald komt door de eerder benoemde graphics, maar tevens door de leuk bedachte Achievements en implementatie van SmartGlass. Niet alleen kunnen we hiermee, op bepaalde punten in de game, een blik in het verleden werpen door screenshots van het origineel te bekijken, tevens is het een map waarmee we de wereld van Albion voor ogen krijgen. Hoe aangenaam dit soort implementaties ook zijn, de bittere nasmaak van de achterhaalde techniek zorgt ervoor dat de game niet als een volwaardig tienjarig feestje aanvoelt. Hierbij moet wel gezegd worden dat de ontwikkelaar verbetering belooft, echter zijn deze op het moment van schrijven nog niet voorhanden, waardoor deze niet zijn meegenomen in het cijfer.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
65 |
Sound |
80 |
Graphics |
80 |
Replay |
80 |
Technisch achterhaald.
|
70 |
|
|
|
14:39 Packshot Sunday - Deel 118
09:43 SteamWorld Dig naar PlayStation 4 & Vita
|
Reacties (6) |
|
Pagina:
1
|
|
Kakyu
op 16-02-2014 om 13:42
[Niv: 5 / Exp: 233]
|
Ff offtopic maar moet ff melden dat de Titanfall beta nu voor iedereen te spelen is op de One. Check het uit want hij is echt ziekelijk.
|
|
Gast (62.238.138.xxx)
op 16-02-2014 om 18:30
|
Van wie MOET jij dat dan?
|
|
Gast (83.84.106.xxx)
op 16-02-2014 om 19:37
|
van mijn 2e persoonlijkheid :P
|
|
thenativedude
op 16-02-2014 om 22:11
[Niv: 137 / Exp: 6865]
|
serieus een 70? jmmr heb hem op de xbox kapot gespeeld
|
|
raxus07
op 17-02-2014 om 11:02
[Niv: 64 / Exp: 3198]
|
Ik kan je conclusie niet echt plaatsen met wat je precies verwacht van een HD Remake?
' De aandacht is enkel uitgegaan naar het verbeteren van de graphics, waardoor het spel eruit ziet als een strak vormgegeven sportwagen met de motor van een lelijke eend.'
Natuurlijk passen zij alleen de graphics aan (los van de GUI). Waarom zouden ze hiervoor ook een nieuwe engine creeren dan? Dat staat lost van het maken van een HD editie.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 17-02-2014 om 14:42
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
@ raxus07: Jij zegt dat ik dit precies moet verwachten van een HD Remake. De game heet echter 'Fable Anniversary' en niet 'Fable HD Remake'. Met de verbeterde techniek zouden er toevoegingen gedaan konden worden die ons eerder beloofd zijn, maar nooit zijn waargemaakt. Dit was dan ook het ideale moment om dit alsnog te doen.
Nu reken ik de game hier overigens niet op af. Als het spel foutloos was in termen van techniek en zijn HD jasje had gekregen zou het zomaar kunnen dat ik de game een 90 had gegeven. Waar ik echter zwaar aan til, zo staat ook duidelijk in de recensie, is 'de motor van een lelijke eend'. Hierbij verwijs ik naar de vele glitches en bugs, zoals beschreven: vastlopers, matige animaties en problemen in de framerate.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|