Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Feature:

Dev Story: Obelus


Door GekooktEi op 03-01-2014 om 15:56
Bron: Gamed

Op de opleiding Communicatie-systemen, richting Game Design & Development, is veel van de stof een voorproefje op hoe het er na de opleiding uit zal zien. In onze vrije ruimte kozen drie klasgenoten en ik ervoor om onze dagen samen door te brengen op een kamer van zeventien vierkante meter, werkende aan een retro platformer/shooter. Eerlijk gezegd zou ik het zo erg niet vinden als het er na de opleiding zo uitziet voor een tijdje.

Deze feature biedt inzicht in het ontwikkelproces van een game die ik, Thomas Jager, op dit moment met een klein team ontwikkel. Hiernaast zoek ik alpha-testers voor de game; het enige wat je hoeft te doen is van deze pagina het spel te downloaden, en daarna op dezelfde pagina de enquête in te vullen.

Wat mij betreft werd de opleiding pas echt leuk aan het einde van het tweede jaar, toen we slechts de opdracht kregen: maak met twaalf mensen een game in tien weken, het maakt niet uit wat voor spel. Dat spel werd uiteindelijk Adamant, een 3D stealth-spel. Naast dat ik hier al mijn creativiteit in kwijt kon, was dit een leuke vuurdoop, want met minimale invloed van school een team van twaalf mensen in goede banen leiden was niet makkelijk. Inmiddels ben ik bijna halverwege jaar drie, en heb ik samen met mijn team besloten om onszelf weer die ruimte te geven. Nu met een kleiner team en natuurlijk de wetenschap van wat er bij Adamant fout ging.


We begonnen blanco, maar hadden al snel een idee van wat we wilden gaan maken: een spel dat zou draaien op een zelfgebouwde arcadekast die we op een publieke locatie konden zetten, bijvoorbeeld op school. De doelen die we hierbij formuleerden was dat het spel toegankelijk moet zijn--spelers moeten de besturing meteen snappen zodat korte speelsessies mogelijk zijn--en dat meekijken ook leuk is, wat belangrijk is op een populaire locatie.

Dit gaf de nodige aanknopingspunten, en al snel werd besloten dat het arcadekast-thema ook doorgetrokken zou worden in de visuele- en gameplaystijl, om er een volledige retro-ervaring van te maken. Na de nodige concepten die (deels) de prullenbak in belandden, waren we het eens over een combinatie van platformer en shooter waarbij de speler slechts tegen 'mini-bosses' vecht, zonder een level te hoeven doorlopen of zwakkere vijanden hoeft te verslaan voordat hij bij de baas aankomt.



Ook werd er een verhaal bedacht dat we goed wilden laten aansluiten op het spel. Hierbij lieten we onszelf niet tegenhouden, en uiteindelijk werd er gekozen voor een futuristisch thema waarbij de speler oorlogsmachines van een buitenaardse beschaving vernietigt voordat deze naar de aarde kunnen komen. Nadat het verhaal stond, bedachten we ook een titel: Obelus.

Pagina: 1 | 2


16:48  GTA V entertainmentproduct van 2013
15:00  Geen mods voor Titanfall launch
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Redneckerz (Redacteur) op 03-01-2014 om 16:09 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Ik zou graag weten welke tools jullie gebruiken bij de ontwikkeling van deze game. Gebruiken jullie tools die nog van Adamant afkomen? Of gebruiken jullie meer een kant en klare omgeving zoals Unity?

Met welke developeromgeving wordt de game gecompileerd?

Zal er ondersteuning voor andere platformen aanwezig zijn?

GekooktEi op 03-01-2014 om 16:25 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Bij Adamant gebruikten we juist Unity, dit is gemaakt in Game Maker Studio. Beide zijn 'kant en klare omgevingen', als in, game engines waar we verder niet aan hebben hoeven sleutelen. Compilatie gaat ook via GMS.

Op dit moment maken we het spel voor een custom-built arcadekast, en het doel is eerst om het spel daarvoor af te maken. Mocht er nu bijvoorbeeld door 9/10 testers gezegd worden dat er interesse is in een release voor bijvoorbeeld PC, dan staat die mogelijkheid natuurlijk open.

Gewijzigd door GekooktEi op 03-01-2014 om 16:25

Redneckerz (Redacteur) op 03-01-2014 om 22:44 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Merk je veel verschil betreft gebruikersgemak tussen Unity en GMS?

Waar bestaat de hardware van de arcadekast uit? Is dat via een FPGA of is het gebaseerd op een PC (meeste arcadehardware is oftewel PC gebaseerd, of op een console gebaseerd)?

Gast (82.95.84.xxx) op 04-01-2014 om 10:30
Ik, als programmer, maak de keuze altijd op basis van het concept. 2D games maak ik liever in GMS en 3D in Unity (Ik heb nog niet naar de nieuwe 2D mogelijkheden van Unity gekeken...) dus de keuze ligt voor mij niet in het gebruiksgemak.

GM staat bekend om zijn lage drempel; Ik heb het als jochie zelf onder de knie kunnen krijgen. Unity is wat dat betreft wat ingewikkelder, maar als je eenmaal weet hoe het werkt zijn beide erg makkelijk in gebruik.

Om ons meer op het spel te kunnen richten hebben we gewoon een PC gepakt :)

Freek

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Obelus
Type:
Game
Releasedatum:
TBA
Ontwikkelaar:
Studenten
Uitgever:
Studenten
Media:




Meer media