Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

World of Warplanes


Door Cor op 20-11-2013 om 15:39
Bron: Gamed

Disney scoorde goed met Cars, en heeft het concept recent uitgebreid met Planes. Ontwikkelaar Wargaming moet een soortgelijke gedachte hebben gehad, want World of Tanks heeft er een jong broertje bij, in de vorm van World of Warplanes. Is dit gewoon een World of Tanks met vliegtuigen, of gaat het dieper dan dat?

Voordat ik daarop inga, eerst de basis. In World of Warplanes (hierna WoWP, om te differentiëren met die andere MMO) vlieg je met vliegtuigen die rond de Tweede Wereldoorlog geproduceerd zijn. Dit zijn voornamelijk propellervliegtuigen, maar er zijn ook enkele vroege straalvliegtuigen aanwezig. Verschillende landen zijn vertegenwoordigd, en elk heeft zijn eigen technologieboom vol vliegtuigen, welke onderverdeeld zijn in tien levels. Vliegtuigen van level 1 zijn vanaf het begin beschikbaar, de rest moet je vrijspelen. Door te vechten verdien je ervaring, waarmee je betere onderdelen voor je huidige vliegtuig kan krijgen, en wanneer je genoeg XP hebt verdiend kan je het volgende vliegtuig uit de ontwikkellijn van dat land vrijspelen. Er is al een flinke hoeveelheid materiaal in de game aanwezig, waaronder uiteraard iconische vliegtuigen als de Messerschmitt en de Spitfire. Als we ervan uitgaan dat de game zich net zo doorontwikkeld als World of Tanks (WoT) kunnen we verwachten dat dit aantal nog flink gaat toenemen. Net als in WoT bestaat een deel van de vliegtuigen trouwens uit modellen die in het echt nooit voorbij de conceptfase zijn gekomen.


Momenteel heeft de game één spelmodus. Wanneer je kiest om een gevecht in te gaan word je automatisch in een team van 15 gelijkwaardige vliegtuigen ingedeeld en strijd je tegen een ander team. Winnen kan op twee manieren. De eerste optie is om alle andere vliegtuigen neer te schieten. Alternatief probeer je op overwinningspunten te winnen, die je kan verdienen door vijandelijke gronddoelen, zoals radarinstallaties of schepen, te vernietigen. Wanneer je team meer overwinningspunten heeft dan het andere team loopt er een meter vol, waarna je de match wint.

Het verdedigen en aanvallen van gronddoelwitten is dus belangrijk. De drie verschillende typen vliegtuigen spelen hierin een rol. Zware grondaanvalsvliegtuigen hebben bommen en sterke guns, maar manoeuvreren langzaam. Hun taak is het vernietigen van de gronddoelen. Fighters zijn licht en wendbaar, en moeten deze vliegtuigen beschermen. Tot slot heb je de heavy fighters, die hier tussenin zitten en daardoor het manusje van alles zijn.

In vergelijking met WoT zit er een groot verschil in de gameplay van deze twee titels. WoT draait om rustig blijven, slim positie kiezen en tactisch gebruik maken van de openingen die je krijgt. In het kort: het draait voor een groot deel om stilstaan. De game kent genoeg actie, maar vaak pas na het overwegen van je opties. World of Warplanes is totaal anders. Tactisch denken speelt een rol, maar hier moet je ook goed kunnen vliegen. In een luchtgevecht is het goed inschatten van wat je vijand van plan is en daar adequaat op reageren net zo belangrijk als de vraag wie de sterkste gun heeft. Hierdoor heb je veel meer korte, chaotische maar spannende acties dan in World of Tanks. Deze verhoogde snelheid betekent ook dat matches korter duren dan in WoT.


Vanwege de extra dimensie is de besturing ook complexer. Vandaar dat er meerdere mogelijkheden zijn. Allereerst is er het toetsenbord, waarmee je alle bewegingen kan uitvoeren, maar waarmee dit niet met veel precisie kan. Omdat een toetsenbord niet analoog is is raak schieten haast onmogelijk, omdat je vaak voorbij je doel schiet. De muis is een betere optie. In de basis komt het erop neer dat je vliegtuig richting de muisaanwijzer vliegt. Dit geeft je een meer gevoelige besturing, maar heeft het nadeel dat je geen directe controle over je vliegtuig hebt. De game bepaalt bijvoorbeeld zelf of je vliegtuig gaat rollen wanneer je opzij gaat. Dit heeft een effect op je de gevechten. Soms wil je bijvoorbeeld een manoeuvre voorbereiden door eerst opzij te rollen en dan op het goede moment op te trekken, maar met de muis kun je dit zo niet uitvoeren. Hoewel de muis over het algemeen soepel werkt, ben je daarom voor een echt precieze besturing bij een gamepad of joystick aangewezen.

World of Warplanes is geen simulator. De nadruk ligt op snelle actie, en de besturing is vrij arcade. Opstijgen en landen is daarom ook geen onderdeel van de gevechten, de vliegtuigen beginnen in de lucht. Overtrekken, of stallen, is mogelijk, maar pas wanneer je vrij veel snelheid verliest. Door plots stijl te klimmen kun je de besturing over je vliegtuig kwijtraken, maar afgezien daarvan kan je vrij veel acrobatiek uitvoeren zonder bang te zijn om lift te verliezen. Net als in WoT vermindert de prestatie van je vliegtuig als bepaalde elementen beschadigd raken. Een kapotte motor levert minder vermogen, en kapotte vleugels verminderen de beweegbaarheid.


Eén van de nadelen van het systeem om willekeurig teams samen te stellen is dat je geen invloed hebt op het team waarin je terechtkomt. Communicatie tussen de teamleden is vaak spaarzaam, en veel mensen zijn vooral bezig met solo-acties. Het spel is hierdoor soms wat chaotisch. Daarnaast is het vernietigen van gronddoelen niet zo belangrijk als winmogelijkheid, omdat de potjes vaak snel voorbij zijn. Over het algemeen loopt de overwinningsmeter zo langzaam vol dat er genoeg tijd is om alle vliegtuigen te vernietigen, temeer omdat verborgen blijven een stuk lastiger is dan in WoT. Om iets meer tactiek te gebruiken is het mogelijk van tevoren een flight met een vriend aan te maken zodat je samen in een gevecht wordt geplaatst. Een andere tekortkoming zit hem in de klassen, die niet allemaal even leuk zijn om te spelen. Als snelle fighter kan je mooie capriolen uithalen en je een echte ace voelen. Als grondaanvalsvliegtuig ben je een stuk trager, en is het haast onmogelijk om achtervolgers kwijt te raken. Het is hopen dat de andere fighters hun werk doen. Je rol mag dan wel belangrijk zijn, maar fighters uit de lucht schieten is een stuk leuker dan gronddoelwitten slopen.

World of Warplanes is free to play. Als gratis speler kun je toegang krijgen tot alles wat het spel te bieden heeft, op enkele koopvliegtuigen na. Zoals met veel F2P games heb je twee valuta: credits, die je verdient door te spelen, en goud, dat je voor echt geld kan kopen. Met credits betaal je de reparaties aan je vliegtuig, je kogels, voorwerpen en nieuwe vliegtuigen. Goud geeft je de mogelijkheid om enkele extra’s te krijgen. Hieronder vallen extra sterke kogels en permanente camouflage voor je vliegtuig. Deze zijn tegen een vrij hoog bedrag ook met credits verkrijgbaar, maar goud maakt het proces eenvoudiger. Daarnaast kan je voor goud een premium account kopen voor een bepaalde tijd. Premium laat je 50% sneller ervaring en credits verdienen, zodat het vrijspelen van betere vliegtuigen en het verbeteren van de vaardigheid van je piloten een stuk sneller gaat. Dat is een belangrijk voordeel om de grind uit het spel weg te halen, want op de hogere tiers duurt het vrijspelen van nieuwe vliegtuigen honderden potjes.


Grafisch is World of Warplanes een plezier om naar te kijken. De vliegtuigmodellen zijn gedetailleerd en natuurgetrouw weergegeven. Wanneer je de camera rond je vliegtuig draait zie je mooie lichtreflecties door de zon. Schades worden zichtbaar aan je vliegtuig door indrukwekkende rookwolken, vlammen of gaten in de vleugels. Gevechten in WoWP spelen zich dicht bij de grond af, waarbij het wel opvalt dat het detail van de omgevingen wat lager ligt.

World of Warplanes lijkt in veel aspecten op World of Tanks. Het tijdperk, het credit- en levelsysteem en de willekeurig samengestelde teams voelen allemaal erg vertrouwd aan. Tegelijkertijd verschilt de gameplay behoorlijk. De game is een stuk sneller en bevat veel meer actie. Verwacht alleen niet een game die met veel vernieuwingen komt. Wat er is werkt lekker, en wie zin heeft in een paar goede dogfights vindt in World of Warplanes dan ook een goede keuze. Daarbij is het vooruitzicht dat Wargaming, net als bij WoT, de game blijft ondersteunen met updates, zodat er frisse ideeën en functies toegevoegd blijven worden.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   75
Graphics   85
Replay   85

Deze spinoff heeft een prima start.
80


15:55  Achievements Forza Motorsport 5
08:14  Gamecharacter: Alex Kidd
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
World of Warplanes
Type:
Game
Releasedatum:
12-11-2013
Ontwikkelaar:
Wargaming.net
Uitgever:
Wargaming.net
Media:








Meer media