Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Zijn Erfenis: Alexey Pajitnov


Door Joni Philips op 18-03-2014 om 07:56
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie, waarbij we vandaag kijken naar Alexey Pajitnov.

Momenteel heeft Alexey Pajitnov een twintigtal games op zijn naam staan waaronder Hexic en El-Fish, maar Pajitnov verdiende zijn plaats in ‘Zijn Erfenis’ meteen met zijn eerste game. De daaropvolgende games zijn simpelweg een voetnoot in het leven van de Rus. Dat is het lot van de man die ’s werelds bestverkopende videogame heeft ontwikkeld, Pajitnov is namelijk de man achter Tetris, een game die ondertussen al meer dan 200 miljoen keer is verkocht in zijn verschillende incarnaties. Alexey Pajitnov werd geboren op 14 maart 1956 waarbij hij werd geboren in Moskou. Ten tijde van de Sovjet-Unie waren er weinig privé-bedrijven actief in Moskou, waardoor Pajitnov snel aan de slag ging bij de Russische overheid. Hij ging meer specifiek aan de slag bij het befaamde Dorodnitsyn Computing centrum van de Soviet Academy of Sciences. De meeste mensen hier kennen het instituut natuurlijk niet, maar binnen de academische wereld is het wereldwijd erkend als een topinstituut voor wiskundigen en fysici.


Men beperkt zich echter niet tot die takken van de wetenschappen, ook software-ontwikkeling vormt een tak van het centrum. Het was in deze tak dat Pajitnov terechtkwam, en het was daar dat hij het concept achter Tetris bedacht. De ontwikkeling deed hij echter niet alleen, hiervoor kreeg hij hulp van Dmitry Pavlovsky en de destijds 16-jarige Vadim Gerasimov welke de game naar de PC overzetten. Ook zijn goede vriend Vladimir Pokhilko speelde een grote rol, hij was psycholoog en hielp mee om de game verslavend te maken. De game maakte in 1984 zijn debuut in de Sovjet-Unie en verscheen in 1986 wereldwijd. De game was onmiddellijk een succes, maar Pajitnov zag daar maar weinig resultaat van. Tetris was eigendom van de overheid en zij bepaalden aan wie ze de rechten verhuurden. Zelf werkte Pajitnov dan ook rustig verder, in 1989 lanceerde hij bijvoorbeeld het Tetris-vervolg Welltris welke een 3D-draai gaf aan het Tetris-principe.

In deze periode ontmoette hij de Nederlander Henk Rogers. Rogers werkte op dat moment samen met Nintendo om de exclusieve rechten op Tetris te bekomen, een missie waarin hij slaagde. Hij raakte echter ook bevriend met Pajitnov en besloot hem te helpen. Hij hielp Pajitnov en Pokhilko namelijk te verhuizen waar de twee Russen samen een eigen ontwikkelstudio openden. Met dit bedrijf - AnimaTek - bedacht hij niet alleen Hatris – Tetris met hoeden – en Wordtris – Tetris met woorden – maar ook originelere titels als El-Fish, een vissimulator. De games waren echter geen succes en het bedrijf raakte in de financiële problemen, waardoor Pokhilko compleet in elkaar stortte. In 1998 vermoordde hij zijn vrouw, hun 12-jarige zoon en zichzelf. Het leven van Pajitnov verliep gelukkig vlotter. In 1996 kreeg hij de rechten op Tetris en samen met Henk Rogers opende hij The Tetris Company, een bedrijf dat sinds 1996 alle rechten op Tetris beheert. Dit betekent dat ze een percentage ontvangen op elk verkocht exemplaar van Tetris, inclusief de meer dan 100 miljoen GSM-exemplaren die verkocht zijn van het spel.


Alexey Pajitnov wilde echter niet gaan rentenieren, hij wilde nog games ontwikkelen. In oktober 1996 startte Pajitnov bij Microsoft. Daar ontwikkelde hij onder andere de puzzelgames Microsoft Entertainment Pack: The Puzzle Collection en Microsoft Pandora’s Box. Zijn eerste kleine hit voor Microsoft kwam er pas in 2003 met puzzelgame Hexic, welke later automatisch geleverd werd met elke Xbox 360. Op dat moment was Pajitnov echter al weg bij Microsoft. Sindsdien ontwikkelt Pajitnov vooral op freelance basis nieuwe puzzelgames als Dwice en Marbly, maar een grote impact kennen deze games al lang niet meer. Dankzij Tetris speelde Pajitnov een gigantische rol in de game-industrie, maar tegelijk bleek hij al snel een one-hit wonder dat maar één succesvolle game kon bedenken. Als pionier van de casual gamemarkt – waarvoor hij beloond werd met de Game Developers Choice Awards’ First Penguin Award – verdient hij echter het eeuwig respect van de industrie.


07:56  Titanfall
07:55  Ramlethal centraal in nieuwe Guilty Gear screens
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Kutabare!!!!! op 18-03-2014 om 14:52 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Wat haatte ik Tetris vroeger. Moest het vroeger altijd verplicht van mama spelen voordat ik Mario mocht spelen, want het zou een goede oefening zijn voor je ruimtelijk inzicht en bladibla. Russen... Zelfs hun games waren kil en duf.

Gewijzigd door Kutabare!!!!! op 18-03-2014 om 14:52

Gast (77.165.194.xxx) op 18-03-2014 om 15:44
´Alexey Pajitnov werd geboren op 14 maart 1956 waarbij hij werd geboren in Moskou´

Een beetje een merkwaardige zin.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden