Eén van de titels die in ontwikkeling is voor de PlayStation 4 is The Order: 1886 en dit is tevens de game die centraal staat in de laatste uitgave van Game Informer. Vanuit dit magazine leren we het volgende.
Het concept voor de game is in 2005 bedacht.
De graphics die we in een eerdere trailer zagen moeten gelijk staan aan de in-game beelden.
Alles in de wereld is gerendered met zogeheten soft body physics. Metalen balken reageren bijvoorbeeld op magnetische krachten, waarbij ze in real-time omgebogen worden.
Er is veel aandacht voor details: olielampen schitteren onafhankelijk op de verschillende ondergronden, licht reflecteert anders op verschillende voorwerpen en er is veel aandacht voor zaken als hout, leer en kleding.
Ontwikkelaar Ready at Dawn besteed veel aandacht aan unieke wapens, waarbij ze zowel de wetenschappelijke achtergrond gebruiken als gedragingen toevoegen die je niet zou verwachten. Voorbeelden zijn de Arc Gun (te zien in de trailer) en de Combo Gun. Deze laatste heeft twee settings, zo kun je vijanden wegblazen zonder dat dit dodelijk is en is het tevens te gebruiken als een standaard rifle. De Thermite Rifle kan chemicaliën naar vijanden schieten, waarbij een secundaire functies flares afschiet om vijanden in brand te zetten.
De historie van de game start in de zevende of achtste eeuw, waarbij de mensheid uiteen valt. Een groep krijgt hierbij beestachtige trekjes, hetgeen ze tot een half-ras maakt. Er ontstaat hierdoor een conflict tussen de mensheid en dit andere ras.
De mensheid vormt een eigen versie van de Ridders van de Ronde Tafel, in hun geval The Order, die vecht tegen deze vijand.
Door een aparte samenloop van omstandigheden ontdekken ze een substantie onder de naam 'zwart water'. Het geeft ze een ongebruikelijk lang leven en de unieke mogelijkheid om te herstellen van verwondingen.
The Knights worden weliswaar ouder, maar dit gaat in een zeer langzaam tempo. Het stelt ze in staat om eeuwenlang het gevecht aan te gaan. Het lijkt een zegen, maar is tegelijkertijd een vloek omdat ze iedereen om zich heen dood zien gaan. Uiteindelijk brengt dit het verhaal in de negentiende eeuw, waarbij we de Industriële Revolutie aan zien komen.
Als speler stappen we in de huid van Sir Galahad.
Een nieuw gevaar komt boven wanneer delen van de mensheid zich afzet tegen de heerschappij omdat ze ontevreden zijn over de ongelijkheid tussen de verschillende bevolkingslagen.
De gevechten zijn chaotisch en opwindend, waarbij gedacht kan worden aan Gears of War.
De ontwikkelaar heeft getracht een unieke twist aan Quick Time Events aan te brengen. Gedurende een melee aanval tijdens gameplay zal de tijd vertragen en kun je de camera draaien om verschillende elementen in de omgeving naar voren te halen die je een voordeel geven. Te denken valt aan het ontwijken van een aanval of het grijpen van een geïmproviseerd wapen.
Er ligt een sterke focus op het verhaal en de ontwikkelaar wil dan ook niet in gaan op een eventuele multiplayer.
Disker
op 09-10-2013 om 16:08
[Niv: 43 / Exp: 2141]
Als ik dit lees kan dit een hele mooie exclusive worden. Dit wordt weer een game die ik zeker in de gaten moet gaan houden. (Was al onder de indruk van de trailer door de sfeer die ze hebben neergezet)
masterninja
op 09-10-2013 om 18:09
[Niv: 33 / Exp: 1645]
Moet zeggen ik ben nog niet helemaal overtuigd maar het lijkt wel veelbelovend.
Bever Warrior
op 09-10-2013 om 22:35
[Niv: 71 / Exp: 3535]