Bij iedere Nintendo console hoort natuurlijk een Mario game en op dit gebied worden ook Wii U-gamers niet teleurgesteld. Naast het eerder uitgegeven New Super Mario Bros. U mogen we onder andere uitkijken naar zijn verschijning in Super Smash Bros., Mario Kart 8 en natuurlijk Super Mario 3D World.
Het spel is in ontwikkeling bij de makers van de Super Mario Galaxy games, volgens velen één van de betere 3D Mario games ooit gemaakt. Bestond de mogelijkheid tot multiplayer hier echter nog tot een tweede speler die de sterren pakten en vijanden uitschakelde, daar besluit Nintendo het plezier alhier uit te breiden tot vier spelers. Mario zal vergezeld worden door Luigi, Peach en Toad, ieder met hun eigen specialiteiten. Luigi kan bijvoorbeeld het hoogste springen en zal het langzaamst dalen, Peach kan een korte tijd zweven en Toad is de snelste speler. Eén speler hanteert de GamePad, waarmee ook nog eens geheime blokken en items tevoorschijn gehaald kunnen worden, terwijl de andere speler de Wii-Motes ter hand moeten nemen.

Zoals we gewend zijn van de Mario platformers draait de gameplay grotendeels om het gebruik van power-ups, waarbij oude bekenden terugkeren. Ook nu zullen we tijdelijk ongrijpbaar worden door een ster te pakken, kunnen we een blad pakken om tot een wasbeer te transformeren en een vuurbloem aangrijpen om vuurballen richting vijanden en door buizen te gooien. Geheel nieuw is de toevoeging van een kattenbel, die de speler een kattenpak aan laat trekken. Als aanval kunnen we de scherpe nagels gebruiken, tegen een vijand glijden of juist op een vijand duiken, eveneens interessant is de mogelijkheid om muren en andere objecten te beklimmen. Hieronder valt ook de vlag aan het einde van een level, waar we nu simpelweg tegenop kunnen rennen voor een goede score. Andere power-ups zijn kersen die het karakter vermenigvuldigt, een kanon waarmee je zelf een lopend en schietend gevaar vormt of een Goomba pak waarmee je je ongezien tussen deze vijand kunt begeven.
Door de 3D aanpak van de game, waarbij er overigens ook afwisseling is met 2D secties, krijg je als speler een grote vrijheid om de wereld te ontdekken. Nintendo speelt hier handig op in door de grootse opzet van de levels, waarbij je elkaar in de multiplayer minder snel in de weg zult zitten. De game blijft in basis echter hetzelfde als zijn voorgangers: versla vijanden, verzamel muntjes en bereik het einde van een level door zo hoog mogelijk in de vlaggenmast te springen. Toch zijn er wel degelijk enkele leuke toevoegingen, bijvoorbeeld de glazen buizen. Vormen deze in de beginlevels enkel een transportmiddel van A naar B, daar zullen er in de latere levels vijanden in verstopt zitten en kun je kiezen uit verschillende vertakkingen.

Hoewel Super Mario 3D World dus weer een zeer leuke (multiplayer-)ervaring lijkt te gaan worden blijven er tevens nog enkele vragen open staan. Maakt Yoshi bijvoorbeeld weer zijn opwachting? En weet het spel genoeg vernieuwingen te introduceren om het daadwerkelijk als een nieuwe Mario titel te zien? Het zijn vragen waar Nintendo voor diens verschijning op 29 november vast nog antwoorden op geeft, in de tussentijd kun je meer over de game lezen in de hands-on van Stefan.
|