Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Hands-On:

Shadow Warrior


Door Joni Philips op 09-09-2013 om 09:33
Bron: Gamed

In samenwerking met Hotline Miami-uitgever Devolver Digital ontwikkelt Hard Reset-ontwikkelaar Flying Wild Hog momenteel een reboot van Shadow Warrior, de 1997-klassieker van Duke Nukem-ontwikkelaar 3D Realms. Behandelt men de klassieker met de nodige eer? Wij testten het op Gamescom.

Samen met een programmeur en een schrijver begonnen we aan het spel waarbij we begonnen op het tweede level, op ‘God Mode’, wat betekent dat we gebruik konden maken van alle wapens en magie die de game je aanbiedt; zelfs al is dat nog niet mogelijk op dit punt van de game als je het level een eerste keer speelt. Vals spelen mag echter wel eens om alle mogelijkheden van het spel te tonen. Bij de start werd meteen duidelijk dat de belangrijkste elementen bewaard zijn gebleven: een Japans sfeertje, levels die aanvoelen als kleine doolhoven, brute katana-gameplay, snelle actie en een hoofdpersonage dat de meest flauwe one-liners afvuurt waaronder enkele die je zeker zult herkennen van het origineel.

De game is namelijk niet alleen een reboot, maar eveneens een hommage aan de originele Shadow Warrior met de nodige verrassingen. Zo bevat de game vele konijnen die simpelweg rondhuppelen en regelmatig eens neuken met elkaar. Ja, dat heb ik niet fout gezegd. De konijnen zullen zich gedragen als konijnen. Het afmaken van de konijnen is een mogelijkheid, maar niet aan te raden. Als je voldoende konijnen afmaakt; begint er plots rockmuziek te spelen. Het teken dat er een baaskonijn is verschenen dat je door het hele hoofdstuk zal volgen tot je dood bent. Dit konijn valt gemakkelijk te verslaan, wat mij toch een beetje teleurstelt. De verrassing was veel leuker geweest als er plots een ultra gevaarlijk konijn verscheen zonder eerdere waarschuwing.


Op het gebied van gameplay brengt Shadow Warrior een mix van moderne en oude gameplay met vele mogelijkheden. Hoofdrolspeler Lo Wang beschikt zowel over zijn katana als over vele vuurwapens waarbij hij snel en gemakkelijk kan wisselen. Je katana heeft veel vaardigheden, zo kun je zelfs een soort ‘magische’ aanval afvuren van je katana die vijanden in twee splijt. Op het gebied van vuurwapens heb je ook veel vrijheid waarbij je bijvoorbeeld kunt afwisselen tussen één of twee wapens. Dit wordt gemengd met omgevingen die gevuld zijn met explosieve voertuigen en andere voorwerpen zodat je snel een kettingreactie kunt veroorzaken die alle vijanden doodt met slechts enkele kogels. Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat je hierbij zelf niet sneuvelt.

Daarnaast beschikt Lo Wang over meer magische gadgets. Zo kan hij het hoofd van grotere vijanden stelen waarna dit hoofd kan gebruikt worden om andere vijanden te laten ontploffen. Zelf beschikt hij standaard ook over enkele magische aanvallen, maar deze dienen als afleiding. Ze kunnen niet gebruikt worden om vijanden te doden. Met deze magie kan Wang zichzelf ook genezen. Hij moet hierbij echter niet stoppen met vuren. Je geneest jezelf met één hand en hebt een UZI in de andere. Gecombineerd met een optie om snel over het scherm te bewegen zorgt dit ervoor de actie nooit stopt. Lo Wang heeft dus een hele set mogelijkheden en al snel tijdens mijn demo vloeide het bloed en de explosies over het scherm terwijl ik snel alle vijanden doodde.

Tijdens het spelen deed de game vaak denken aan oudere First Person Shooters waar je in een redelijk open omgeving op zoek moest naar een sleutel of een knop om naar het volgende stuk te kunnen gaan. De game is hierbij iets eenvoudiger qua doolhoven dan games uit die tijd, maar het is zeker geen lineaire shooter zoals games van vandaag. De game beloont je ook continu voor je acties, in de stijl van bijvoorbeeld Devil May Cry krijg je commentaar op de combo’s die je uitvoert en krijg je daarvoor punten. De game drijft je hierbij niet in een bepaalde richting. Zowel voor de katana als voor de vuurwapens zijn hierbij heel wat in-game achievements te verdienen die je score voor een level verhogen.


Alleen de besturing lijkt nog roet in het eten te kunnen gooien. Nu ben ik zeker geen doorwinterde PC-gamer waardoor ik wel eens problemen heb met de WASD-besturing, maar het feit dat de ontwikkelaar aan elke journalist steeds ingewikkelde knoppencombinaties moest uitleggen, is toch een vaag voorteken. Vaak was het nodig om enkele knoppen te combineren waarbij de game ironisch genoeg eerder geschikt leek voor een controller. Eind september zullen we ontdekken of dat ook voor echte PC-gamers een probleem is. Zeker de wat oudere spelers onder hen zullen de natuur van de game met de grote verwarrende omgevingen en snelle actie kunnen appreciëren. Gamers die dan weer een corridor shooter willen waarin je mooi bij het handje geleid moet worden, dienen zich niet aan te melden.

De game verschijnt op 26 september op de PC, maar wordt niet noodzakelijk exclusief voor het platform. In de sessie vertelden de aanwezige teamleden dat een consoleversie mogelijk is. Hiervoor wachten ze echter de lancering van de PlayStation 4 en de Xbox One af zodat ze kunnen kijken hoe de nieuwe consolestrijd zal verlopen. In afwachting van de release kun je de originele Shadow Warrior gratis downloaden op Steam.


09:34  Dragon's Crown
09:31  Suda51 met PS4 titel Lily Bergamo
 Reacties (1)
 Pagina: 1
PietjePrecies op 09-09-2013 om 22:04 [Niv: 3 / Exp: 133]
Mooi! Ben hier behoorlijk benieuwd naar, tot nu toe heel positief..

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Shadow Warrior
Type:
Game
Releasedatum:
26-09-2013
Ontwikkelaar:
Flying Wild Hog
Uitgever:
Devolver Digital
Media:








Meer media