Momenteel ontwikkelt LittleBigPlanet-ontwikkelaar Media Molecule meerdere games, waaronder de aankomende PlayStation Vita-game Tearaway die op 23 november in de winkels ligt. Op Gamescom kregen wij alvast een voorproefje.
In de game, die geïnspireerd werd door de rommelige, papiergevulde bureaus bij Media Molecule; belandt de speler in een origamiwereld. De volledige omgevingen en alle voorwerpen en personen binnen deze wereld zijn opgebouwd uit papier. Zo hebben hoofdpersonages Iota en Atoi – als man speel je met Iota en als vrouw met Atoi – een brief als hoofd, wat meteen ook hun beroep aanduidt. Ze zijn namelijk boodschappers, waarbij ze in Tearaway een belangrijke taak hebben gekregen. Ze dienen een brief af te geven aan hun God: jou. In de wereld van Tearaway krijgt de speler de rol van God waarbij die rol ook een effect heeft op de gameplay. Je bent nu eenmaal geen God als je geen speciale krachten hebt om te gebruiken én om je onderdanen mee te helpen.

Op het eerste gezicht lijkt Tearaway een standaard 3D-platformer met unieke omgevingen en enkele opmerkelijke vijanden; maar al snel blijkt de game meer dan deze standaard. Het grootste deel van de tijd controleer je Iota rechtstreeks met de analoge sticks terwijl hij door de omgevingen rond huppelt. De game heeft hierbij een strakke besturing en normale physics, waardoor dit in scherp contrast staat met het zwevende van Sackboy. Door gebruik te maken van een beetje lijm – te veel lijm is dodelijk – kan hij zelfs omhoog klimmen op muren voor extra verkenmogelijkheden. Door zijn gebrek aan offensieve mogelijkheden zal hij de rest van de tijd vooral bezig zijn met het oplossen van puzzels en het vermijden van vijanden. De game is echter met reden voor de Vita gemaakt in plaats van de PlayStation 3 of 4.
Op sommige plekken zul je namelijk de unieke features van de PlayStation Vita moeten gebruiken. Zo kom je al snel een hert tegen die een nieuwe huid nodig heeft, iets wat je bereikt door simpelweg een fotootje te nemen met de Vita camera’s. Op een ander moment zul je dan weer het touchscreen gebruiken om eenvoudige tekeningen te maken. Het belangrijkste is echter de achterste touchpad die frequent gebruikt zal worden. Overal in de wereld vind je speciale panelen die het touchpad activeren. Op deze punten kun je bijvoorbeeld op het touchpad tikken om met je vinger vijanden te doden of een trampoline manipuleren om Iota hoger te laten springen. Het is één van de weinige games die efficiënt die touchpad gebruikt.

Tearaway is compleet anders dan LittleBigPlanet, maar de sfeer doet wel terugdenken aan hun succesvolle titel. Opnieuw biedt men een stevige platformgame aan met een opvallende vernieuwing en leuke gameplay. Opnieuw heeft men gekozen voor een personage dat je kunt aanpassen, maar dat toch makkelijk herkenbaar is. Ook de wereld is weer gevuld met unieke wezens en ook ditmaal lijkt Media Molecule vooral veel plezier te hebben met wat ze maken. Ze hebben zelfs een tutorial voorzien die je toelaat de karaktermodellen in het spel tot leven te brengen in de echte wereld met origami zodat je steeds een herinnering hebt aan je tijd in Tearaway. Nu is het alleen afwachten of hun PlayStation Vita-debuut even succesvol wordt als LittleBigPlanet en LittleBigPlanet 2.
|