Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

The Bureau: XCOM Declassified


Door Rene Groen op 28-08-2013 om 08:41
Bron: Gamed

In 2010 schreef ik een First View over XCOM. Het is de game die nu in de winkels ligt onder de naam The Bureau: XCOM Declassified, maar eigenlijk ook weer niet. Sinds diens aankondiging als First-Person Shooter zijn er veel veranderingen doorgevoerd en of dit resulteert in een kwalitatieve game lees je in onze review.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, de game die nu in de winkels ligt is niet langer de First Person Shooter zoals we deze in 2010 kregen voorgeschoteld. De ontwikkelaars gaven aan deze game te vroeg aan het publiek getoond te hebben, maar je kunt je ook afvragen of het niet het juiste moment was. Immers, na deze bekendmaking kwam er een storm aan kritiek die ontwikkelaar 2K Marin uiteindelijk deed beslissen om de game terug naar de tekentafel te brengen. Toch hebben ze niet alle originele tekeningen vernietigd, er is namelijk vastgehouden aan het verhaal waarbij de totstandkoming van de XCOM organisatie centraal staat. Het betreft een geheime instantie, opgericht om weerstand te bieden tegen een invasie van aliens. Agent William Carter krijgt de leiding binnen dit project en dit is tevens het karakter die de spelers onder de knoppen zullen krijgen. In de gevechten sta je er echter niet alleen voor aangezien je vergezeld zult worden door twee soldaten die jij aan dient te sturen.


Inderdaad, hoewel de game nog altijd shooterelementen bevat is er sterker dan bij diens eerste aankondiging de nadruk gelegd op RTS als gameplay. Het komt erop neer dat we onze manschappen over het speelveld verplaatsen en diens acties middels een keuzescherm kenbaar maken. Om meerdere redenen is het belangrijk om je partners niet alleen zorgvuldig te kiezen, maar tevens over ze te waken. Ieder van de agenten is te plaatsen in een klasse: Commando, Engineer, Support of Recon. Ieder van deze klassen heeft zijn eigen specialiteiten, denk aan een meer defensieve of juist aanvallende instelling. Hoe vaker je een agent mee neemt hoe beter deze zal worden, waarbij hij door kan groeien tot level zes, terwijl Carter zelf level tien kan bereiken. Zoals we gewend zijn van de XCOM games dien je wel voorzichtig te blijven, een eenmaal gedode soldaat zal namelijk niet terugkeren, of je moet een oudere savegame inladen. Een goedkoop trucje of een stukje vriendelijkheid van de ontwikkelaar? De meningen zullen ongetwijfeld verdeeld zijn, persoonlijk vond ik het jammer dat de ontwikkelaar voor deze beslissing gekozen heeft.

Veel aandacht van de ontwikkelaar lijkt uitgegaan te zijn naar de gameplay, deze werkt namelijk goed. De game dient rustig gespeeld te worden, waarbij je de juiste keuzes zult moeten maken tegenover de verschillende type aliens en je de mogelijkheid krijgt een eigen tactiek te kiezen. Via een keuzewiel selecteer je de opdrachten voor je manschappen, die dit ook echt nodig hebben. Natuurlijk zijn we als speler de bepalende factor in een gevecht, maar het is jammer dat hun AI op momenten dermate laag ligt dat je ze kwijt raakt omdat ze zelf niet net wat beter inspelen op een situatie. Deze matige AI is overigens ook voor de aliens op te tekenen, er is weinig tactiek te bespeuren en ze trachten je vooral te bestoken met vijanden.


Om wat meer diepgang aan te brengen in de game kun je in de basis van de XCOM organisatie gesprekken aanknopen met je partners om meer over ze te weten te komen. Het is zelfs mogelijk om ze aan te passen, denk aan hun naam en kledij. Altijd al een hekel gehad aan je buurman? Geef hem zijn naam en laat hem voorop gaan in de strijd, mocht hij dit niet overleven dan zal je er ook niet lang over hoeven te treuren. Er zijn tevens missies waarbij je enkel een Agent op pad stuurt zonder dat je hem dient te helpen, op deze manier kan hij in level toenemen zonder dat je er zelf tijd op verliest. De basis is verder vooral een opvulling voor de game, zo ontbreken elementen die wel in Enemy Unkown zaten. Enerzijds voelt dit als een gemis en indamming van de spelervaring, anderzijds heeft 2K Marin zich nu meer gericht op de gevechten en minder op de zaken eromheen. Wellicht om deze reden is de game niet heel erg lang, zelfs met sidequests kun je het spel in twaalf tot vijftien uur voltooien.

Wat overblijft is een grotendeels positief resultaat. Het verhaal dat de origine van XCOM vertelt, de iconische zestiger jaren sfeer en de spanning van de gevechten; het is allemaal aanwezig. Toch zijn er ook mindere punten te vermelden, denk aan de AI van zowel je metgezel als je vijand, het opnieuw tot leven brengen van gestorven partners, een door het hoofdverhaal verweven persoonlijke achtergrond van Carter dat niet uit de verf komt en graphics die geen grootste indruk achter laten. De kleine omgevingen hadden wat grootser opgezet mogen worden, net zoals de keuzes in de game een grotere impact op de meerdere eindes hadden mogen hebben. Het zijn echter geen grootse minpunten die het tot een slechte of ook maar een matige game maken, de actiegeoriënteerde aanpak van The Bureau: XCOM Declassified is een leuke vertakking binnen de franchise die simpelweg wat meer verfijning nodig heeft om echt van een topper te mogen spreken.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   80
Graphics   75
Replay   70

Een meer actiegeoriënteerde aanpak voor de XCOM franchise.
76


12:00  [Upd.] GTA V op PS4?
08:40  Ni No Kuni meer dan 1.4 miljoen verkocht
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Tom_V op 28-08-2013 om 14:29 [Niv: 45 / Exp: 2263]
Net omwille van het accent op het actiegedeelte stond deze sowieso niet op m'n verlanglijstje. Lijkt me een beetje alsof je van FIFA een bordspel zou maken.

Maar als ik het goed begrijp zullen er toch heel wat mensen zijn die omwille van de redelijke uitwerking hier toch iets aan zullen hebben. En misschien geraken net die mensen wel gebeten door de X-COM microbe

MaartenL (Redacteur) op 28-08-2013 om 16:43 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Persoonlijk ook meer fan van de turn-based XCOM EU en de originelen (en Xenonauts) maar deze is best nog wel aardig eigenlijk. Was een beetje een impuls aankoop maar het was het wel waard

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Bureau - XCOM Declassified
Type:
Game
Releasedatum:
23-08-2013
Ontwikkelaar:
2K Marin
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media