De benadering van Microsoft richting zowel gamers als indie studio's werden tijdens de E3 veelal bekritiseerd, waarna het bedrijf in de weken erna besloot om veel beslissingen terug te draaien.
Eén van deze beslissingen was hun beleid richting deze indies. Werden ze kort geleden nog in een donkere hoek weggestopt alsof deze weinig interessant waren, daar lijkt Microsoft ze nu met open armen te ontvangen. Na eerdere berichtgevingen over het zelf uit mogen geven van games onderstrepen ze dit nog eens gedurende de Gamescom: indies mogen zelf hun titels uitgeven, hoeven niet te betalen voor developer units en hoeven ook geen kosten te maken voor updates van hun games.
[Upd.] Inmiddels is er iets meer bekend geworden. Microsoft noemt haar indiebeleid 'Independent Developers & Xbox', kortweg ID@Xbox. Het beleid is opgesteld in samenwerking met vijftig ontwikkelaars, waarbij de indies toegang krijgen tot features als de Cloud services, Kinect en een Xbox Live toolset, waar ook Xbox Smartglass, multiplayer, Achievements, Challenges, Game DVR en Upload onder vallen.
De indies worden ondersteunt door een team van community managers, waarbij er speciale evenementen worden georganiseerd om de ontwikkelaars samen te brengen. In het begin worden de ontwikkelkits gratis verstrekt, terwijl in de toekomst iedere Xbox One als ontwikkelkit te gebruiken zal zijn.
Hoewel het bovenstaande allemaal erg goed klinkt roept een vraag van Thomas Was Alone ontwikkelaar Mike Bithell toch vragen op, op Twitter laat hij namelijk doorschemeren dat Microsoft zelf de verkoopprijzen van Indie titels mag bepalen, zonder overleg met de ontwikkelaar zelf:
quote: "microsoft are free to set the retail price of indie games without consultation? Please tell me I read that wrong..."
Krijgt ongetwijfeld nog een staartje.
|