Cliff Bleszinski wist velen vorig jaar te verrassen door zijn vertrek aan te kondigen als design director bij Epic Games, de toekomst is echter nog allesbehalve zeker.
Hoewel hij eerder nog zijn hulp aan wilde bieden bij Resident Evil gaf hij erna weinig informatie meer over zijn toekomstplannen. In een interview laat hij nu weten dat hier nog altijd weinig aan veranderd is, waarbij er meerdere opties zijn. Onder andere het opzetten van een eigen ontwikkelstudio heeft zijn interesse, echter begrijpt hij dat hij hiermee de verantwoordelijkheid krijgt over vele mensen, hun families en hun kinderen. Andere opties zijn het werken bij een andere studio of het inhuren als consultant.
quote: “I want to be creative in some sort of fashion. I’m a pretty smart designer who has a good sense and a good track record, but unless I’m surrounding myself with my Avengers, I’m useless. I would need a ninja producer. I would need a ninja president for the company. I’d need a ninja lead programmer. All these people who would help supplement what I would want to do. Building that team would not be easy."
Bleszinski zou uiteindelijk graag betrokken blijven in de ontwikkeling van AAA-games, maar wil hierin niet het voorbeeld volgen van bijvoorbeeld Curt Schilling (38 Studios) en John Romero (Ion Storm), waarbij ze simpelweg honderden ontwikkelaars samen brengen en dan verwachten dat er iets uit naar voren komt. Volgens hem is dit te vergelijken met het samenstellen van een band in een garage en deze op dag één al in het Wembley Stadium te laten spelen.
Ook een voortzetting als Indie ontwikkelaar is bekeken door Bleszisnki, maar tegenover de sterktes hiervan staan zeker ook zwaktes. Volgens hem maak je dagen van zestien uur per dag en is er tegelijkertijd nooit de garante dat je project groots opgepakt zal worden. Dit laatste is voor hem van een groot belang:
quote: “I’m not gonna lie. Doing Gears of War, I loved the large-scale aspect of it. We could leverage Microsoft to get the American Chopper TV special and have big launch events and see our ads on TV during Monday Night Football. That level of relevance comes with being triple-A."
Momenteel bekijkt Bleszinski dan ook al zijn opties: gaat hij voor Triple-A? Gaat hij voor Indie? Wil hij ontwikkelen voor consoles, een PC, tablet of juist de telefoon? Als voordeel noemt hij de tijd die hij heeft, zo kan hij rustig achterover leunen en bekijken hoe het stof optrekt wanneer bijvoorbeeld alle nieuwe generatie spelcomputers op de markt zijn. Pas op dit moment zal hij definitieve keuzes gaan maken.
|