EA had ons natuurlijk niet alleen de nieuwste sportgames te bieden, ook stonden er wat compleet andere games op de lijst, waaronder Black. Een FPS, ontwikkeld door Criterion, uitgegeven door EA.
Lettend op de kleine dingetjes wordt de game nog specialer. De dingen die de game hetgene meegeven zodat hij boven de rest uitsteekt. Bijvoorbeeld het herladen van de wapens, dat in tot in de kleinste details uitgewerkt en het ziet er prachtig uit. Ook het geluid bij het inzoomen,waardoor je personage wat dichter tegen zijn wapen aan kruipt voor een betere aim, gaf een geweldig effect omdat het geratel helemaal oorverdovend werd.
Een van de mooiste momenten besloeg het volgende: eerst het uitroeien van enkele soldaten in een steegje. Effectief met een volautomatisch machine geweer. Na dit gedaan te hebben werd gewisseld naar een granaat, die netjes door een ruit werd ingegooid. Het effect wat hierna volgde had niemand van de aanwezigen volgens mij verwacht. De ontploffing van de granaat knalde talloze ramen van het gebouw eruit, in al haar visuele pracht. Gecombineerd met een lading stof dat gewelddadig naar buiten stoof . Wow! Daar zitten we inderdaad op te wachten.
De gameplay leek vrij straight-forward, met een sterk machine geweer schiet je een stapel vijanden af. Je krijgt een bonus als je dat op een mooie manier doet. Maar als iedereen simpelweg met een heleboel kogels van het leven wordt beroofd is het ook goed. Op mijn vraag of het niet té straight-forward zou zijn werd geantwoord dat de speler een eigen keuze had om wel of niet tactisch te werk te gaan. Al zal bij veel mensen de keuze natuurlijk vallen op het no-nonsense knallen. Ook vonden we dat de game misschien iets te scripted over kwam, misschien ligt het aan de demo, misschien is het een eigenschap van de game. Het is moeilijk te beoordelen aan de hand van een korte demonstratie.
De presentatie was voorbij, naderhand heb ik de medewerker nog gemeld dat ik al redelijk overtuigd was van het succes van deze game, mede dankzij de filosofie die er achter schuilt. Ik meldde hem dat ik door dit spel spijt had geen PS2 meer te bezitten. Ik kreeg een meelijdende knuffel en een vriendelijke hand. René schoot nog enkele foto's, met name die van zijn been is het bekijken waard. Je kunt ze hier bekijken. (klik!)
De game verschijnt in februari volgend jaar op de Xbox en PS2.
|