Ontwikkelaar American McGee bracht meerdere titels naar de consoles, waarvan de laatste Alice: Madness Returns was. De game is inmiddels een jaar oud, echter lijken we geen nieuwe console titels van studio Spicy Horse te zien.
In een interview laat American McGee weten dat het idee van de consoles zoals in hun huidige bestaan al vanaf het begin gedoemd was om te mislukken. Het traditionele model van de consoles is volgens hem af te schrijven, de toekomst ligt in free-to-play, web-based games. Om zijn woorden kracht bij te zetten vergelijkt hij de inkomsten van deze games tegenover het door Electronic Arts uitgegeven Alice: Madness Returns, waarbij de verdienste binnen de eerste groep groter is dan de console game ooit heeft gedaan.
Om de situatie te verduidelijken komt hij met een vergelijking: het opzetten van een verdienmodel op de console is volgens hem hetzelfde als jezelf uitgraven van onder een lawine. Lukt dit je niet in een zeer korte tijd, dan is het gedoemd om te mislukken. Free-to-play daarentegen stelt een ontwikkelaar in staat om iets op de markt te brengen en dit te blijven verbeteren tot er geld mee te verdienen is.
quote: "Making good on the opportunity is in no way guaranteed, but the option is there. This all being the case, we’ve already seen our online F2P games generate more profit and a better ROI than [Alice: Madness Returns] ever did, or likely will.”
Ook de toekomstige consoles brengen volgens McGee geen verbeteringen, er is meer vrijheid bij uitgevers, ontwikkelaars en consumenten mogelijk om dit te doorbreken.
Spicy Horse heeft inmiddels meerdere web-based free-to-play titels op de markt gebracht, waaronder die van BigHeadBash. Deze studio uit Shanghai telt vijftig medewerkers en heeft momenteel drie games in ontwikkeling.
|