Het is alweer meer dan tien jaar geleden dat Nintendo Luigi’s Mansion uitbracht op de Nintendo GameCube. De game nam voor een keer Luigi als protagonist en plaatste hem in een spookhuis waar hij zich om de paar seconden levenloos schrok. Deze puzzel- en actiegame beviel goed en staat heden ten dage nog steeds op de vijfde plek wat betreft best verkopende GameCube games in de Verenigde Staten.
Nu brengt Nintendo de serie terug tot leven met Luigi’s Mansion: Dark Moon voor de Nintendo 3DS. Ikzelf heb één level uit de game mochten spelen en heb daarbij meteen als soort van Ghostbuster enkele spoken moeten vangen. Dit level functioneert waarschijnlijk als één van de introductielevels, gezien de stapsgewijze introductie van enkel essentiële gameplayelementen. Echter kan ik al meteen zeggen dat dit koddige avontuur, mits het de speelduur van het origineel zal overtreffen, een klassieker voor Nintendo’s draagbare systeem zal zijn.

De besturing van de game is zoals verwacht en werkt zoals het een semi-actie game betaamt. Het is de gameplay die opvallend is ten opzichte van andere games. Niet langer speel je met het stereotype held dat elk avontuur tegemoet gaat zonder angsten. Nee, daarentegen, je speelt met Luigi, een angsthaas die zelfs bij een piepende muis al een uur van angst staat te rillen als een rietje. Luigi beweegt langzamer dan de meeste protagonisten en is dan ook het type dat alles rustig aan doet.
Gelukkig komt dat uitstekend uit, Luigi’s Mansion kent namelijk een groot aantal puzzelelementen. Dit bestaat eerst uit wat speurwerk, waarbij er bijvoorbeeld eerst achter een muis aan gerend moest worden om de sleutel van een deur te bemachtigen. Toen de stofzuiger eenmaal bemachtigd was werd het speurwerk al intensiever doordat er kleedjes aangezogen en weggeblazen moesten worden om verborgen ruimtes te vinden, waar weer nieuwe, benodigde sleutels waren verstopt.

Deze speurelementen gaan later op in wat je gerust puzzelelementen kan noemen. Op den duur was er namelijk een ectoplasma-toevoeging nodig voor stofzuiger, zodat er spoken mee gevangen kunnen worden. Deze bevond zich echter op de top van een kroonluchter. Hier werd verwacht dat je deze eerst aanblaast zodat hij zakt. Zodra de kroonluchter is gezakt dien je zo snel mogelijk naar beneden te rennen en de toevoeging te pakken. Ik kan me enkel inbeelden dat deze puzzels en mini-speurtochtjes steeds groter worden en meer plezier gaan bieden.
Als laatst moest er ook nog een spook gevangen dienen te worden, wat mijzelf niet echt goed afging. Wat ik fout deed is mij nog steeds onbekend, maar het achtereenvolgens falen en daarbij doodgaan deed het level zichzelf resetten naar het begin, wat aangeeft dat dit niet de game is waarin je snel af wilt gaan. Checkpoints lijken namelijk schaars te zijn. Dat maakt de uitdaging echter alleen maar groter en Luigi’s Mansion: Dark Moon in zijn geheel een stuk vermakelijker. Deze koddige, humoristische game moet dit najaar nog verschijnen voor de Nintendo 3DS en heeft de potentie om een game te worden waarvoor je eigenlijk wel een 3DS zou moeten bezitten. Houd Gamed dus in de gaten voor meer informatie over deze game.
|