First View: Tomb Raider
Door Rene Groen op 25-06-2012 om 07:54
|
Bron: Gamed
|
Ondanks dat Tomb Raider één van de grotere franchises is voor Square-Enix kwam het laatste deel alweer vier jaar geleden uit. De reden hiervoor is simpel: ontwikkelaar Crystal Dynamics kreeg carte blanche om de beste Tomb Raider game te maken die ze maar konden bedenken. Hoewel het resultaat hiervan pas volgend jaar te spelen zal zijn blikken we in onderstaande First View alvast vooruit.
Ondanks dat hoofdkarakter Lara Croft in de loop der tijd al al vele continenten bezocht en avonturen beleefd heeft, kiezen ze ervoor om deze titel als prequel te laten dienen. Ze is dan ook niet de ervaren vrouw die we kennen, met haar 21 jaar is ze net afgestudeerd, echter ontgaat het haar niet aan een avontuurlijke instelling. Om deze reden kiest ze ervoor om aan boord te gaan van het schip Endurance, waarbij ze onder begeleiding van mentor en kapitein Conrad Roth af zal reizen naar Japan nadat ze aanwijzingen kreeg dat daar enkele schatten te vinden waren. Het gaat vreselijk mis wanneer het schip voor de kust van een onbekend eiland door een storm compleet wordt verwoest. Ternauwernood weet Lara Croft de kust te bereiken en al snel slaat haar avontuurlijke drang om in angst; angst voor het onbekende eiland, de angst voor wat komen gaat, angst voor wat er gebeurd is met de opvarenden. Deze angst uit zich tevens in haar stem, deze is beverig en op momenten schreeuwt ze het uit van de onmacht en van de pijn. Hoewel opgevoerd kan worden dat de ontwikkelaar hier soms wat te ver in gaat, toont het wel aan dat het hier om een game gaat waarin emotie de boventoon voert.

Als speler dienen we een omschakeling te maken in vergelijking met eerdere titels uit de franchise. Niet langer lopen we onbevangen met twee pistolen op onze tegenstanders af, het gaat om een onervaren vrouw die overleving voorop heeft staan. Belangrijk aspect hierin vormen de kampvuren, de plaatsen waar je even tot rust kan komen voor het onheilspellende eiland. Gelukkig is Lara Croft een leerzame vrouw en middels een ervaringssysteem weet ze zichzelf steeds beter te weren. Het idee erachter is simpel: wanneer iemand lange tijd in een voor hem vreemde omgeving verblijft, leer je hierop in te spelen. Regenwater wordt gebruikt om te drinken, je leert een vuur te maken en eetbare planten te herkennen. Ook naarmate je de pijl en boog meer hanteert tegen dieren voor voedsel en vijanden als wapen stijgt je ervaring in het gebruik hiervan, waardoor ze zichzelf steeds beter weet te wapenen tegen haar omgeving. Zul je in het begin dan ook nog regelmatig schoten missen, daar zul je na verloop van oefening en tijd steeds meer ervaren raken. Overigens wil de ontwikkelaar niet te ver doorslaan in het bovenstaande, het is dus niet zo dat we voortdurend op moeten letten of ze wel voldoende drinkt of kan overlijden door uitputting.
Het open eiland waar het verhaal zich op afspeelt, leent zich voor verkenning en zodoende worden we redelijk vrij gelaten in ons gaan en staan. Ondanks dat er dus minder nadruk ligt op lineariteit is het niet zo dat we meteen alles kunnen verkennen, Lara Croft zal bepaalde kwaliteiten uit moeten bouwen om in te kunnen zetten en verder te komen. Spelers die deze behoorlijk open wereld als te omvangrijk zien krijgen hulp middels het zogeheten Survival Instinct. Deze optionele instelling vertelt gamers waar ze heen moeten, overigens zonder wat ze precies moeten doen. Echte avonturiers kiezen er natuurlijk voor om deze optie onbenut te laten, waarbij de ontwikkelaar ons belooft dat er genoeg te verkennen is op het eiland. Natuurlijk kun je zo snel mogelijk het hoofdverhaal doorlopen, echter zijn er vele secundaire verhaallijnen die we kunnen ontdekken en dan zullen missen.

Eerder in deze preview benoemden we al de ervaringspunten om toe te kennen aan diverse factoren en daarmee betere overlevingskansen te krijgen. Niet alleen kunnen we hiermee onze wapens beter hanteren, door het zogeheten Salvage systeem is het tevens mogelijk om het wapentuig sterker te maken. Zie je bijvoorbeeld stenen, hout of andere natuurlijke hulpbronnen liggen, dan zijn deze mee te nemen om in je kamp de wapens sterker mee te maken. Het is één van de punten die erop wijst dat we vrijheid in de game krijgen; verzamel zelf natuurlijke elementen, gebruik ze naar eigen inzicht en bouw Lara Croft uit in de factoren waar je als gamer het meeste belang aan hecht. Haaks hierop staan de vele Quick-Time Events die we in presentaties voorbij zagen komen. Op momenten in de game dienen we zo snel mogelijk een knoppencombinatie over te nemen, waarbij voorlopig nog de vraag is of dit gameplay-element niet te prominent naar voren zal komen. Het antwoord op deze vraag krijgen we op 5 maart 2013, wanneer Tomb Raider naar de PC, Xbox 360 en PlayStation 3 komt.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
14:31 Achievements Bellator: MMA Onslaught
07:54 Tales of Xillia 2 met screenshots
|
|
|
|