Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Preview:

FIFA 13


Door Rene Groen op 15-05-2012 om 10:05
Bron: Gamed

Terwijl gamers nog veel plezier beleven aan FIFA 12 en diens UEFA Euro 2012 uitbreiding kregen wij onlangs de kans om vooruit te blikken, producers Aaron McHardy en Nick Channon namen ons mee langs de nieuwe initiatieven die FIFA 13 tot een nog grootser succes moeten maken.

“Wanneer je FIFA 13 gespeeld hebt en terugkijkt naar FIFA 12 heb je het idee dat de titel iets mist.” Met deze pittige uitspraak zetten de twee heren ons meteen op scherp, echter trachten ze hiermee tegelijkertijd een vijftal features te introduceren waarin FIFA 13 zichzelf moet onderscheiden van zijn voorgangers. Hoewel we er later dieper op in zullen gaan betreft het Attacking AI, First Touch Control, Player Impact, Complete Dribble en Tactical Free-Kicks. Toegegeven, niet iedere feature is compleet nieuw, zo is tevens gekeken naar bestaande elementen waar verbetering in doorgevoerd kon worden.


Vorig jaar stond FIFA grotendeels in het teken van verdedigen, volgens de makers een manier om een betere balans aan te brengen in de gameplay. Om het evenwicht hierin te behouden zal er ditmaal veel aandacht uit gaan naar de aanval, waarbij ons meer vrijheid wordt beloofd. Belangrijk aandeel hierin vormt de intelligentie van je medespelers die nu nog te statisch is. Wat de producers hiermee bedoelen is dat spelers één doel voor ogen hebben, één punt waar ze uiteindelijk willen staan, en hier in een vrijwel rechte lijn naartoe lopen. Wanneer ze tussendoor besluiten om toch een andere positie in te nemen gaat dit gepaard met een hapering, alsof ze hun ene gedachte moeten verbannen om ruimte te maken voor een nieuwe. In FIFA 13 moet dit voorkomen worden, spelers kunnen tussendoor hun gedachten veranderen en hier direct naar handelen. Belangrijk is dat ze beter vooruit zullen denken, zelfs wanneer ze niet direct in het bezit of in de buurt zijn van de bal zullen ze nadenken over de best in te nemen positie om er later profijt van te hebben.

De intelligentie van de spelers moet ook op ander gebied beter worden, neem bijvoorbeeld de buitenspelsituaties. Voorheen liepen spelers te ver naar voren, waardoor ze zichzelf moesten corrigeren door terug te gaan en bij aanname van de bal weer de aanval op te zoeken. In FIFA 13 zullen de aanvallers de laatste linie van verdedigers beter in het oog houden, of in plaats van in een rechte lijn juist in een curve lopen om snelheid te behouden bij aanname van de bal. Denk echter niet dat aanvallers door dit alles bovennatuurlijke spelers worden, individuele kwaliteiten blijven bepalend voor hun acties en ook vermoeidheid of blessures zorgen ervoor dat ze minder gefocust zijn. De intelligentie van verdedigers is eveneens niet stil blijven staan, zo trachten ze meer dan voorheen aanvallen te voorzien en te voorkomen. Hiernaast zijn ze beter in staat om hun lichaam te gebruiken, bijvoorbeeld om een bal af te schermen. Tevens is het als verdediger mogelijk om een aanvaller lang genoeg af te houden, bijvoorbeeld door in zijn baan te gaan lopen, waardoor een tweede verdediger de kans krijgt om tussenbeide te komen en de bal op te pikken.


Al in eerdere FIFA delen introduceerde Electronic Arts het 360 graden systeem bij het dribbelen. In plaats van het lopen in een vooropgezet aantal hoeken kregen we hiermee een volledige vrijheid voor onze speler, echter was dit voor de ontwikkelaar nog niet genoeg. Bewegen in een richting is één ding, in FIFA 13 kunnen we onze tegenstander echter op het verkeerde been zetten door in de ene richting te kijken en naar de andere te bewegen. Onduidelijk is vooralsnog in hoeverre we hier zelf controle over hebben, echter is één van de manieren waarop de gameplay beïnvloedt zal worden, net zoals het dribbelen dat vloeiender moet verlopen. Niet langer dient een beweging eerst afgemaakt te worden alvorens deze over loopt naar een volgende, in plaats daarvan is een beweging tussentijds af te breken om voor een andere optie te kiezen. Doel is om ons als speler meer creativiteit te geven in het bedenken en opzetten van een aanval. Het draait hierin echter niet alleen om de trucjes van spelers, een beweeglijke speler als Messi kan juist vanuit het niets versnellen om zo eveneens gebruik te maken van zijn individuele kwaliteiten.

Veel van de hierboven beschreven features gaan om het handelen bij ontvangst van de bal, echter is de pass doorslaggevend. In vorige FIFA titels werd hierin al geëxperimenteerd door de bal minder of juist meer vaart te geven, in FIFA 13 draait het vooral om de aanname. Wanneer een pass te moeilijk is voor de ontvanger kan deze wegstuiteren, zowel bij een pass over de grond als door de lucht, waarbij ook het weertype bepalend is in de mate van stuitering. Toch zijn we niet geheel machteloos, we kunnen anticiperen op een bal die van de borst stuitert door meteen in te stappen, net als bij een bal die bij een te harde pass van de voet stuitert. Voor het schieten op doel is het overigens niet anders, wanneer de pass niet optimaal is resulteert dit meer dan voorheen in een afwijkend schot wanneer de speler besluit om de bal direct op de slof te nemen.


Met het zogeheten Push & Pull systeem willen de ontwikkelaars nog een stap verder gaan, eenmaal een correcte pass gegeven en met het verbeterde dribbeling systeem op weg naar het doel van de concurrent heeft de verdediger meerdere mogelijkheden om de aanvaller af te stoppen. Natuurlijk kun je een harde sliding inzetten, echter is het tevens mogelijk om een klein duwtje te geven of aan het shirt te trekken om jezelf een voordeel te geven. Ook nu kun je voor rigoureuze maatregelen gaan en de aanvaller hard naar de grond trekken, echter hebben sterke verdedigers aan een klein duwtje genoeg om de aanvaller uit balans te brengen. De animaties zijn hierin meegenomen, zo kan een speler die licht aan het shirt getrokken wordt nog altijd schieten, waarbij het lastiger is om nog een gericht schot te geven. Het systeem van Push & Pull werkt tevens wanneer de bal nog niet in de buurt is om een speler vroegtijdig af te stoppen en tevens zijn de scheidsrechters aangepakt om situaties beter in te schatten. Uiteraard dienen we als speler een balans te vinden wanneer we te ver gaan of juist correct ingrijpen.

Gesproken over animaties, in FIFA 12 was er de nodige kritiek op rare situaties, waarvan vele grappige voorbeelden op YouTube te vinden zijn. De makers erkennen de fouten en schrijven dit toe aan de engine die bij een buiteling niet kon zien welke speler onder of boven lag. Het gevolg was dat armen in elkaar bleven steken, spelers bleven vallen zonder op te kunnen staan en meer van dit soort rare situaties. In FIFA 13 moeten dit soort fouten voorkomen worden met enkele simpele veranderingen. Niet alleen zijn zwaartepunten van ledematen aangepast, tevens zal één speler in een clinch wegrollen om vervolgens pas op te staan, zodat deze niet in elkaar blijven hangen.


Het laatste punt dat met ons besproken werd was het nemen van vrije trappen, een element dat al enkele jaren op een zelfde manier werkt, maar waarin we nu meer vrijheid krijgen in zowel verdedigende als aanvallende vorm. Bij eerstgenoemde kunnen we nu zelf kiezen hoeveel verdedigers we in de muur willen zetten en tevens wanneer de muur opspringt. Het is zelfs mogelijk om vroegtijdig uit te springen of de muur dichterbij de aanvaller te brengen, echter dien je hiermee op te passen omdat de scheidsrechter erop toeziet dat je het niet te bont maakt, het zou dus zomaar kunnen dat je tegen een gele kaart aan loopt. Als aanvaller krijgen we eveneens meer opties bij vrije trappen, zo is het mogelijk om een fake shot te maken en een tweede of zelfs een derde aanvaller de trap pas echt te laten nemen. Je hebt hierdoor meer opties om de verdedigende partij op het verkeerde been te zetten.

Meer opties en meer vrijheid, het zijn de termen die de producers ons meermaals gaven. Met FIFA 13 trachten ze niet om het wiel opnieuw uit te vinden, hetgeen uiteraard ook niet mogelijk is in een game als deze, maar juist aandacht te geven aan de punten waarin nog meer verbetering mogelijk was. Het duurt nog enkele maanden voordat we weten of ze hierin zullen slagen, de vooruitzichten zijn echter veelbelovend.


14:09  DLC Achievements Batman: Arkham City
07:21  Nieuwe trailer Project Zero 2
 Reacties (10)
 Pagina: 1
the_dan op 15-05-2012 om 10:53 [Niv: 310 / Exp: 15521]
Hey kijk, fifa 12

Master Killer op 15-05-2012 om 12:00 [Niv: 87 / Exp: 4361]
12? Volgens mij is het toch Fifa 11.

Mafusto op 15-05-2012 om 12:53 [Niv: 115 / Exp: 5756]
Fifa Football Vita agrees

the_dan op 15-05-2012 om 13:09 [Niv: 310 / Exp: 15521]
Haha

Codewarrior op 15-05-2012 om 13:28 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Ik ga geen Fifa meer kopen tot de volgende gen, dus als PS4 ergens eind 2013 verschijnt haal ik daar wel Fifa 2014 op.

impulse op 15-05-2012 om 16:13 [Niv: 57 / Exp: 2836]
heej kijk daar PES 2008!!!!!!!

Mafusto op 15-05-2012 om 16:19 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@Impulse
Je kunt ook te ver gaan


Kirby op 16-05-2012 om 07:06 [Niv: 42 / Exp: 2114]
Ik vraag me af wat ze met de Wii U controller gaan doen, daar kunnen ze dit jaar echt eens vernieuwingen mee aanbrengen. Verder ziet het er allemaal weer uit als meer van hetzelfde.

Wapkaak op 16-05-2012 om 14:13 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Heeeeee kijk debieltjes......

zie sang op 16-05-2012 om 17:30 [Niv: 80 / Exp: 3986]
Iets om na de upd te kopen van de wintertransfers ...

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
FIFA 13
Type:
Game
Releasedatum:
27-09-2012
Ontwikkelaar:
Electronic Arts
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media