Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Resident Evil: Operation Raccoon City


Door Rene Groen op 28-03-2012 om 08:59
Bron: Gamed

Wanneer ik een game speel verwacht ik enkele dingen. Ten eerste moet een verhalende game begrijpelijk zijn, ten tweede moet de gameplay passen bij het doel dat de ontwikkelaar voor ogen heeft en ten derde moet een game in teamverband ook als zodanig werken. Niet al teveel gevraagd toch?

Helaas lijkt Slant Six Games mijn bovenstaande visie niet te delen. De ontwikkelaar, bekend van enkele SOCOM titels, is door Capcom aangetrokken om van Resident Evil een team-based third-person shooter te maken in de vorm van Operation Raccoon City. Doel is om de bekende franchise ook voor de uitgave van een zesde deel op de kaart te blijven houden, waarbij ze teruggrijpen op gebeurtenissen uit Resident Evil 2 en 3. De ontwikkelaar vertrouwt er hierbij op dat we deze games gespeeld hebben en de achtergrond vers in het geheugen hebben liggen aangezien er vrijwel geen uitleg is in hetgeen wat je doet. Vooruit, wij zijn de kwaadste niet en helpen een handje: het spel draait om Raccoon City, een stad waar een uitbraak van zombies heeft plaatsgevonden door toedoen van de Umbrella organisatie. Hoewel ze er nu alles aan doen om hun betrokkenheid te verdoezelen krijgen ze tegenwerking van Spec Ops en niet te vergeten; de zombies zelf.


Als speler zijn we onderdeel van een groep Umbrella soldaten, de Wolfpack, die in zeven levels diverse bekende en minder bekende locaties aan zullen doen. We bewandelen hierbij een lineair pad waarop we diverse vijanden van ons af moeten slaan en hulp krijgen van onze medesoldaten. Of nee, wacht, ontwikkelaar Slant Six heeft voor ons besloten dat we als een kleuterleider met drie idioten opgescheept zitten, zo gaan ze voor je beeld staan, schieten ze regelmatig kogels in het luchtledige in plaats van een vijand, lappen ze je niet op wanneer de situatie hierom vraagt en lopen ze zichzelf stuk op muren. Het probleem is weg te nemen door de computergestuurde medestanders te vervangen door echte spelers, helaas kan dit echter alleen online omdat een offline coöp ontbreekt.

Het bovenstaande is echter niet het enige probleem dat in de game naar voren komt. Vijanden hebben een slecht schadesysteem waarbij de impact van je kogels uit de verschillende wapens geheel willekeurig lijkt te zijn. Het ene moment heb je een compleet magazijn nodig om iemand te krijgen terwijl een volgend moment enkele kogels van ditzelfde wapen voldoen. Het meest irritant is echter de implementatie van een automatisch coversysteem. Titels als Gears of War hebben het juiste voorbeeld gegeven, echter verkiezen ze hier een manier die je cover laat nemen wanneer je dit niet wilt, om het moment erop juist niet in cover te gaan terwijl je dit nodig hebt. Door de bovenstaande zaken zul je meermaals de dood vinden, hetgeen echter een extra straf geeft: bij het terugzetten naar een checkpoint verlies je ook nog eens alle wapens die je tot dat moment had verzameld.


Gedurende het spel, zowel tijdens de campagne als in de multiplayer, verdien je ervaringspunten waarmee je extra mogelijkheden voor de diverse karakterklassen vrij kunt spelen. Het is een leuke verdieping die de ontwikkelaar echter teniet doet wanneer je een zeker personage ontdekt die zowel onzichtbaar kan worden als de vorm van zijn vijanden aan kan nemen. Sterker nog, met deze combinatie is een tactiek samen te stellen die je zonder al teveel moeite door de gehele game weet te loodsen. Resident Evil: Operation Raccoon City is overigens geen al te grootse titel, met vijf á zes uur zul je het einde hebben behaald en blijft enkel het behalen van een betere ranking als uitdaging overeind.

Naast de teleurstellende campagne zijn er tevens een enkele multiplayer modi waarbij twee teams van vier man het tegen elkaar opnemen. In Heroes draait het om de strijd tussen bekende Resident Evil karakters, echter zonder een meerwaarde te geven in de gameplay, net zoals Team Attack een variatie is op een deathmatch. Interessanter is Survivor waarbij de spelers tegen zowel de AI als tegen elkaar vechten, in afwachting op een helikopter die na enkele minuten de map binnen vliegt en waarmee je opgepikt kunt worden. Biohazard als laatste vormt een variant op Capture the Flag, waarbij we echter geen vlag, maar een virussample mee terug moeten nemen. Makkelijk zal dit je zeker niet gemaakt worden aangezien niet alleen het andere kamp, maar ook de zombies je van je doel proberen te onthouden. Hoewel de multiplayer modi door de spelers van vlees en bloed wellicht nog het leukste onderdeel vormen van de game zijn ze weinig vernieuwend en vooral variaties van zaken die we reeds kennen. Hiernaast zijn de karakterklassen en bijhorende mogelijkheden niet in balans, hetgeen de multiplayer na verloop van tijd mogelijk een eentonig karakter zal geven, voor zover de spelers al niet na verloop van tijd afhaken.


Het is onbegrijpelijk dat Capcom één van haar grootste en bekendste franchises in handen heeft gelegd van ontwikkelaar Slant Six Games. Hoewel je al je twijfels kunt zetten bij dit uitstapje binnen de serie doen ze alles fout: de vertelling van het verhaal en de sfeer ontbreken, de AI van zowel je mede- als tegenstanders zijn om te huilen, de gameplay faalt en zo zijn er nog meer punten waaruit blijkt dat dit project misschien beter nooit had kunnen verschijnen. De echte Resident Evil fan wordt dan ook aangeraden om enkele vrienden op te trommelen en de game online coöperatief te doorlopen, ondanks dat hiermee niet alle minpunten zijn weg te strepen. Visueel gezien is het spel zeker niet slecht, echter zijn we simpelweg meer gewend, waarbij hetzelfde gezegd kan worden over de audio. Concluderend kunnen we dan ook stellen dat mijn verwachtingen voor Resident Evil: Operation Raccoon City stevig bijgesteld dienden te worden, het bleek voor deze ontwikkelaar teveel gevraagd om een bekende franchise in een nieuwe richting te stuwen.
Beoordeling
Gameplay   35
Sound   70
Graphics   70
Replay   30

Resident Evil onwaardig.
40


16:02  Ridge Racer: Unbounded in trailer
08:01  Quantum Conudrum met video-interview
 Reacties (25)
 Pagina: 1
Lawliet op 28-03-2012 om 12:16 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Erg jammer dit.

the_dan op 28-03-2012 om 12:21 [Niv: 310 / Exp: 15521]
Verwacht

Thaihaku op 28-03-2012 om 13:27 [Niv: 2 / Exp: 92]
Ik heb me wel vermaakt met het spel

SgtJager96 op 28-03-2012 om 13:57 [Niv: 39 / Exp: 1964]
Ik vind dit maar jammer ik weet niet of ik hem moet kopen misschien als ie veel goedkoper is.

sotarK op 28-03-2012 om 14:04 [Niv: 124 / Exp: 6197]
Het ging wel even jeuken toen de game er bijna was, maar na de reviews gelezen te hebben zie ik er maar van af.
Hopelijk word RE6 een stuk beter.

Yakuo op 28-03-2012 om 15:49 [Niv: 22 / Exp: 1080]
lol

Dark Nemak op 28-03-2012 om 18:45 [Niv: 23 / Exp: 1128]
Ik ben een echte RE fan en ik vind de reviews over RE: ORC bullshit, deze game wordt gewoon afgerekend omdat het geen originele RE is ik geef het minimum een 80.

En wat doen de "sheeple" zij lopen de reviews achterna en kopen hem niet, maar het grappige is bijna iedereen onder jullie heeft hem nog niet eens gespeeld...

Probeer hem eerst een uit en geef dan eens een oordeel stelletje schapen dat jullie zijn!

Gewijzigd door Dark Nemak op 28-03-2012 om 20:14

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-03-2012 om 19:59 [Niv: 747 / Exp: 37344]
@ Dark_Nemak: Een mooi relaas van een Resident Evil fan, echter lees ik nergens een reactie op de review zelf. Sterker nog, jij pakt het nu precies andersom aan, omdat het een Resident Evil game is moet het een 80 krijgen? Om de kwaliteit zeker niet.

Dark Nemak op 28-03-2012 om 20:12 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@Rene Groen

Ik vind deze game uitstekend ik heb alleen plezier met deze game.

Ok ik zal het nog eens zeggen ik vind je review bullshit, sorry hoor maar een 40 is veel te weinig.

Je breekt het af omdat het geen originele RE is ik heb hem helemaal gelezen, en het is niet om de naam dat het een 80 moet krijgen.

Gewijzigd door Dark Nemak op 28-03-2012 om 20:17

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-03-2012 om 20:26 [Niv: 747 / Exp: 37344]
Als je de review daadwerkelijk gelezen had, dan had je meer dan tien redenen gelezen waarom deze game slecht is zonder dat ik dit ook maar in relatie zet tot de oude Resident Evil titels. Al hadden ze er een compleet nieuwe franchise van gemaakt, dan nog viel deze titel door de mand vanwege zijn matige AI bij zowel mede- als tegenstanders, lineaire leveldesign, korte duur, verkeerde uitwerking van ervaringspunten, standaard multiplayer, etcetera.

Ik ga overigens graag een discussie met je aan, daarvoor sta ik altijd open, maar dan zul je wel inhoudelijk moeten reageren en niet enkel roepen dat je een review 'bullshit' vindt en dat een 40 te laag is, daar kan ik weinig mee.

Nexus op 28-03-2012 om 22:05 [Niv: 1 / Exp: 45]
best een aardige game.

Codewarrior op 28-03-2012 om 23:15 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Jammer dat de franchise naar de kloten gaat, de Japanners zijn te bang en kunnen niet meer innoveren dus kopieren ze het westen, sigh.

Boogieboyz op 29-03-2012 om 01:45 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Wat Dark zegt is mss niet helemaal zo gek (afgezien dat ie zegt dat de review zuigt), mits de game nog door Capcom zelf was gemaakt. Maar dat is dus niet zo.

Formule:
Vet, een nieuwe RE.
Ow, Slant Six...
Kutspel.

Zie? Simpel. Ik vind Ridge Racer tof, maar je krijgt me met geen stok in de buurt van Unbounded. Want het is niet van Namco maar Bugbear. Enz.

@gezer
Nee, het westen kopieert Japan, want deze game is dus niet door Capcom gemaakt maar ik snap je punt.

Gewijzigd door Boogieboyz op 29-03-2012 om 01:45

Rene Groen (Eindredacteur) op 29-03-2012 om 05:21 [Niv: 747 / Exp: 37344]
Denk dat Gezer terecht benoemt dat Capcom krampachtig pogingen onderneemt om te vernieuwen, maar zonder resultaat. Mensen zullen deze titel blind oppikken door de naam Resident Evil op de cover, het is te hopen dat Resudent Evil 6 de eer weer kan herstellen.

Dark Nemak op 29-03-2012 om 19:43 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@Rene Groen

Dat is jouw mening dan, maar om volledig deze game af te breken vind ik erover gaan...

Een 40 is veel te laag man, sorry maar dit is geen review maar een boycot meer heb ik hierover niet te zeggen.

Boogieboyz op 29-03-2012 om 20:20 [Niv: 303 / Exp: 15154]
And not a single F was given that day

Rene Groen (Eindredacteur) op 29-03-2012 om 20:25 [Niv: 747 / Exp: 37344]
@ Dark_Nemak: Zoals verwacht heb je dus geen enkele argumentatie, jammer en niets meer dan stemmingmakerij.

Dark Nemak op 30-03-2012 om 18:46 [Niv: 23 / Exp: 1128]
Ik hoef mij niet te argumenteren om deze review bullshit te vinden, want dat is mijn mening over je review.

Rene Groen (Eindredacteur) op 30-03-2012 om 20:19 [Niv: 747 / Exp: 37344]
Heb steeds meer het idee dat je de gehele game niet hebt gespeeld aangezien ik nog geen enkele inhoudelijke reactie op de game van je heb gekregen.

Dark Nemak op 31-03-2012 om 10:00 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@Rene Groen

Jij accepteert dus echt niet dat ik je review niets vind he,
wel kerel het zal wel moeten anders heb je dubbelwerk...

Ik reageer nooit inhoudelijk omdat ik niet wil discussiëren,
ik geef gewoon mijn mening en als mensen
zoals jij het er niet mee eens zijn so be it i don't care...

Ik heb deze game wel gespeeld en zelfs gekocht,
en straks ga ik nog wat ORC spelen gaat leuk worden!



Gewijzigd door Dark Nemak op 31-03-2012 om 10:02

Joni Philips (Eindredacteur) op 31-03-2012 om 10:56 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Kijk, het is simpel. Het is je goed recht om een review niets vinden. Als je echter niet wil zeggen waarom, is de rest er heel weinig mee eh Als de game zo goed is, en je andere gamers dat ook wil laten weten, moet je ook zeggen waarom het zo goed is.

Gewijzigd door Joni Philips op 31-03-2012 om 10:57

Rene Groen (Eindredacteur) op 31-03-2012 om 12:32 [Niv: 747 / Exp: 37344]
@ Dark_Nemak: Het is precies wat Joni zegt. Ik geef uitbreid weer waarom deze game niet meer verdient dan een 40 en een grote teleurstelling is voor Resident Evil fans, of sterker nog, iedere gamer in het algemeen. Jij geeft een tegenreactie dat de game dit wel degelijk is, echter stel ik je meermaals de vraag waarom je dit vindt, echter wil je hier totaal niet op in gaan. Sterker nog, je noemt de review wel 'bullshit' en een 'afbreuk omdat het geen Resident Evil game is', maar ook hier wens je inhoudelijk verder niet op in te gaan.

Mijn standpunt blijft dat deze game genegeerd moet blijven en dat Resident Evil fans af moeten wachten tot Resident Evil 6. Het bespaart je de nodige Euro's die je aan vele andere titels kunt besteden.

Dark Nemak op 31-03-2012 om 14:05 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@Rene Groen

Zoals ik al zei ik ga hier inhoudelijk niet op in omdat ik niet wil discussiëren, ik zeg mijn mening altijd zonder inhoudt of het nu goed of slecht is aan jullie oren...

En ja sommige zoals jij willen dan met mij discussiëren, en als het jullie niet aangaat beginnen jullie mijn persoonlijkheid te
oordelen waardoor er een flame war ontstaat,
omdat ik gewoon mjn mening gaf...

Dat is de reden dat ik niet inhoudelijk reageer ook al reageer ik inhoudelijk op de uitkomst blijft toch hetzelfde dus waarom zou ik dan inhoudelijk reageren?

Maar tot hiertoe heb jij altijd volwassen gereageerd dus is er geen probleem, waar ik wel een probleem mee heb is dat jij mijn mening over jouw review niet wil accepteren, dus wil jij me overhalen om deze review wel goed te vinden
Well i got news for you, it won't happen...

Ik accepteer jouw mening over deze game maar ik ben geen schaap dat met de kudde meeloopt, en wat ik daarmee wil zeggen is het feit dat ik je review niet gepast vind terwijl de meeste dat wel vinden.

En wat de mensen willen daar heb jij niets over te zeggen juist hetzelfde met mijn mening, dus be a man en accepteer mijn mening ook al ben je het niet met me eens.

Joni Philips (Eindredacteur) op 31-03-2012 om 14:17 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Je vindt de review dus niet goed, wil niet zeggen waarom. Ok, dan kunnen we deze discussie afsluiten.

Dark Nemak op 31-03-2012 om 15:24 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@Joni

JEEEJ!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Resident Evil: Operation Raccoon City
Type:
Game
Releasedatum:
23-03-2012
Ontwikkelaar:
Slant Six Games
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media