Review: Alan Wake: American Nightmare
Door Rene Groen op 26-02-2012 om 11:24
|
Bron: Gamed
|
Het is alweer bijna twee jaar geleden dat Alan Wake naar de Xbox 360 kwam, een opvolger had dan ook de logische stap geweest. Ontwikkelaar Remedy neemt echter een andere stap in de vorm van American Nightmare.
De Xbox Live Arcade-game is namelijk geen vervolg, maar een aparte aflevering van de serie Night Springs, inclusief een verteller die het verhaal met mysterieuze stem aan elkaar praat. Hoewel het verhaal zelf is geschreven door Alan Wake raakt hij de controle kwijt door Mr. Scratch, een dubbelganger die hordes aan Taken, de vijand in de game, heeft losgelaten in het stadje waar het avontuur zich afspeelt. Zoals je al zou verwachten dien jij dit te voorkomen en de aflevering in goede banen te geleiden, waarbij er vooral aandacht uitgegaan lijkt te zijn naar de actie en minder naar het verhaal zelf.

Spelers die Alan Wake gespeeld hebben zullen zich al snel vertrouwd voelen met American Nightmare, nieuwe gamers krijgen echter een kleine introductie om hieraan te wennen. Nog altijd hanteren we een zaklamp, zoeken we naar manuscripten en rekenen we af met de Taken. Toch is er wel degelijk meer actie aanwezig, hetgeen zich al uit in de toevoegingen bij de wapens. Onder andere een shotgun, nailgun en machinegun zijn aan het bekende arsenaal toegevoegd en laten zich gebruiken door de eerder genoemde manuscripten te vinden. Eenmaal hier genoeg van in handen kun je namelijk kisten openen waar de wapens in verstopt liggen. Mede om deze reden zijn de scripts makkelijker te vinden, hetgeen de voortgang positief beïnvloedt, tevens is er voldoende munitie aanwezig om de actie voort te stuwen. Dat je de wapens nodig zult hebben blijkt uit de nieuwe vijanden, zo zijn er grootse spinnen, enorme vijanden met kettingzagen, Splitters die in twee vijanden splitsen en Taken die in vogels uiteen vallen. Aan actie dan ook geen gebrek, hetgeen echter ten koste gaat van het verhaal. Mr. Scratch had wat meer diepgang mogen hebben, net zoals de verhaallijn een betere uitleg nodig had om het goed te kunnen volgen. Tevens lijkt er een knieval gemaakt te zijn naar een grotere groep gamers, het spel is namelijk niet al te lastig en iets meer omgevingen hadden het spel goed gedaan, juist omdat je de locaties nu meermaals zult bezoeken.
Het bovenstaande verhaal is echter niet de enige reden om American Nightmare op te starten, je krijgt namelijk tevens toegang tot Fight Till Dawn. Deze mode is een klassieke survival waarbij we in een vijftal maps de Takens van ons af moeten slaan. Het doel is om dit tien minuten te doen, het moment dat de zon op komt en onze score berekend zal worden. Deze berekening werkt simpel: versla Taken en je score loopt op, doe dit een tijdje niet en je score loopt terug, krijg een rake klap en je score staat weer op nul. Helaas valt echter juist in deze mode op dat het ontwijken van vijanden, een cruciaal element om je score te blijven behouden, niet geheel goed werkt. De verslavende factor om een zo hoog mogelijke score te maken is echter zeker aanwezig en het vormt een leuke afwisseling op het verhalende gedeelte.

Visueel is Alan Wake: American Nightmare indrukwekkend te noemen. Verwacht niet dezelfde grootte als diens voorganger, hetgeen natuurlijk logisch is aangezien het hier een downloadable uitgave betreft. De kleine stad met zijn gebouwen worden goed in beeld gebracht, waarbij met name de belichting een pluim verdient. Helaas is er wel een kritiekpunt te benoemen, wanneer het scherm te maken krijgt met wat meer drukte, bijvoorbeeld door een groep vijanden, dan is er enige slowdown te bemerken. De muziek weet de sfeer eveneens goed te benadrukken, juist door je af en toe op het verkeerde been te zetten. Waan je jezelf veilig door rustigere muziek, sta dan niet gek te kijken als er net op dat moment een Taken op je duikt. Qua voice-acting doet het spel eveneens zijn werk, hoewel sommige dialogen iets meer overtuiging hadden mogen krijgen.
Alan Wake: American Nightmare is een opvallende uitgave. Na bijna twee jaar hadden we, zoals in de inleiding vermeld, een sequel verwacht, echter is niet gezegd dat deze niet in de maak is. In de tussentijd moeten we het doen met deze Xbox Live Arcade-game en dat is zeker geen straf. Hoewel het verhaal iets beter uitgewerkt had kunnen worden wordt de kenmerkende sfeer wederom neergezet. Wanneer je deze na ongeveer vijf uur doorlopen hebt kun je zeker nog enkele uren kwijt zijn in de Fight Till Dawn mode, waarmee de prijs van 1200 MS Points (zo’n vijftien Euro) te rechtvaardigen is. Het spel kent enkele kritiekpuntjes, echter raden we deze titel aan iedere Alan Wake fan aan.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
75 |
Sound |
85 |
Graphics |
85 |
Replay |
80 |
Op naar Alan Wake 2!
|
80 |
|
|
|
15:22 Ultimate Marvel vs. Capcom 3
11:07 Pokémon Black & White krijgen vervolg
|
Reacties (6) |
|
Pagina:
1
|
|
Jelle Havermans
op 26-02-2012 om 12:40
[Niv: 103 / Exp: 5158]
|
Locaties lijken me leuk maar ik denk dat ik deze oversla. Moet bovendien nog de DLC van Alan Wake uitspelen.
|
|
Kenobixios
op 26-02-2012 om 12:44
[Niv: 54 / Exp: 2687]
|
Gekocht en story mode al uit gespeeld met alle collectables
Muziek is weer heerlijk gekozen.
en de tussenfilmpjes met echte acteurs is fantastisch gedaan.
Die acteur die gestalte geeft aan Alan doet dat geweldig, zowel Alan als mr scratch
|
|
konnichiwa
op 26-02-2012 om 13:59
[Niv: 153 / Exp: 7652]
|
|
|
the_dan
op 26-02-2012 om 14:47
[Niv: 310 / Exp: 15521]
|
Ik hoop dat deze ook eens naar de PC komt
|
|
Kenobixios
op 26-02-2012 om 16:17
[Niv: 54 / Exp: 2687]
|
@ konnichiwa
Dat is een nieuw nummer van poets of the fall
" the happy song"
Zelfde band die trouwens de nummers van old gods asgard maakt
|
|
crono999
op 26-02-2012 om 17:06
[Niv: 24 / Exp: 1206]
|
Gekocht en vastgelopen bij emma  wordt waarschijnlijk weer vanaf t begin af aan spelen.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|