Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Final Fantasy XIII-2


Door Joni Philips op 03-02-2012 om 15:59
Bron: Gamed

Begin 2010 lanceerde Square-Enix hun vlaggenschip Final Fantasy XIII. Ondanks fantastische vooruitzichten bleek de game sterk polariserend. De game was een geslaagde RPG, maar was absoluut geen Final Fantasy zodat de fans de game hun rug toekeerden.

Net op die game een vervolg ontwikkelen is dan ook een riskante zet, maar het kan ook heel interessant zijn. Met Final Fantasy XIII-2 had Square-Enix de hele Final Fantasy XIII lijn opnieuw kunnen rechttrekken. Spijtig genoeg gaat dat rechttrekken met name in het verhaal gepaard met enkele slechte beslissingen. Lightning, Snow en elk ander interessant personage uit het origineel wordt aan de kant geschoven. In plaats daarvan kruipen we in de huid van Serah die op zoek moet naar haar zus Lightning en haar verloofde Snow welke beide op mysterieuze wijze verdwenen zijn. Serah was reeds vervelend in de originele Final Fantasy XIII en dat is ze nu niet afgeleerd, hoewel ze minder irritant is dan voorheen. In de game wordt ze bijgestaan door de mysterieuze Noel, een gloednieuw personage die gelukkig iets aangenamer is en durft te lachen met de overdramatische dialogen van de anderen.

Samen gaan ze op zoek naar Lightning, waarbij ze traditiegetrouw op grotere problemen stuiten dan in eerste instantie gedacht. Welke problemen dat zijn, zal ik jullie zelf laten ontdekken. Hierbij zal je ongetwijfeld onder de indruk raken van de grote slechterik in het hele gebeuren, maar veel minder van het verhaal zelf. Het hele verhaal is in amper 25 uur uit te spelen en bereikt hierbij nooit een climax. Door enkele langdradige momenten later in de game is het verhaal zelfs op zijn best bij het begin, waar meteen wordt onthuld wat er gebeurd is met Lightning en wie de grote slechterik exact is. Dat deze tutorial één van de beste momenten is binnen het verhaal, zegt spijtig genoeg veel over het foute tempo van het spel. Het verhaal is namelijk niet slecht, maar het tempo voelt verkeerd aan en de game geeft nooit de indruk meer te zijn dan Serah’s zoektocht naar haar zus.

Slecht begonnen dus voor Square-Enix, maar aan de gameplay heeft men gelukkig wel hard gewerkt. Met name het verkennen is sterk verbeterd. Hoewel het gebrek aan steden en opties om met NPCs te praten nog steeds beperkt zijn in vergelijking met oudere RPGs, krijg je nu meer het gevoel vrijheid te hebben om je reis verder te zetten. Het vorige deel dwong je één rechte lijn te volgen, maar nu zitten er meerdere paden in de omgevingen en word je ook beloond voor het verkennen van die alternatieve paden. De meest verregaande vernieuwing zit hem echter in de tijdsportalen die je regelmatig tegenkomt. Hiermee laat de game je toe om te reizen naar andere momenten in de tijdslijn, waarbij je zo deels zelf bepaalt hoe je door de game vordert. Soms wordt je keuze beperkt om het verhaal te laten vorderen, maar over het algemeen bepaal je zelf waar je naar toegaat.


De tijdsportalen hebben echter nog een ander voordeel: ze laten je toe omgevingen compleet opnieuw uit te spelen zonder dat je de game hiervoor opnieuw moet beginnen. Ergens een flater begaan of het gevoel dat het beter kon? Activeer gewoon het portaal en je kunt opnieuw beginnen. Door het feit dat de game meerdere eindes heeft, die gebaseerd zijn op je beslissingen, zijn die portalen een grote aanwinst. Je moet niet langer de volledige game herspelen, maar kunt gewoon terugspringen naar het moment dat je wil veranderen. Dit wordt ook belangrijk voor conversaties met NPCs waar je niet langer vraag na vraag kunt stellen zoals vroeger, maar waar je ook een bepaalde ‘weg’ door de conversatie volgt. Pas als je teruggaat en de tijd 'reset' via het portaal kun je een ander pad door de conversatie volgen. Ook gewoon een omgeving opnieuw bezoeken is mogelijk, zonder 'reset' worden al je keuzes er gewoon bewaard.

Er is dus hard gewerkt om de lineariteit van de game weg te werken, maar ook aan het vechten is de nodige aandacht besteed. Op het eerste zicht verloopt het vechten nog steeds hetzelfde, in gevechten heb je één personage dat je zelf bestuurt en twee personages die door de AI bestuurd worden. Hun acties kun je niet rechtstreeks besturen, maar daarvoor heb je de Paradigms, dit is een set instructies waarmee elk personage een rol krijgt. Zo kun je iemand veranderen in een offensieve rol en een ander Medic maken. Ze gaan dan beide aanvallen en technieken gebruiken die hierop aansluiten. Meer controle krijg je spijtig genoeg niet over deze personages, maar door slim te wisselen van Paradigms kun je toch alle gevechten winnen. Omdat je kunt kiezen om ook jouw personage door de AI te laten besturen via een Auto-Battle optie, kun je ook 100% focussen op deze Paradigms indien nodig.

Het systeem is nu weliswaar verfijnder en je dient nog meer te wisselen om optimaal te vechten, maar je zal er wel snel mee aan de slag kunnen. Zelfs als je zelf niet goed begrijpt wanneer je welke Paradigm moet gebruiken, zul je nooit echt in de problemen komen. De AI is competenter dan in vorige delen en de moeilijkheidsgraad iets lager. Gewone vijanden zullen je zelden in de problemen brengen en frustratie komt er zeker niet aan te pas. Dankzij een vernieuwd Crystarium is het nu ook eenvoudiger om nieuwe vaardigheden te leren en snel bij de leukste, krachtigste terecht te komen. Desondanks heeft Square-Enix toch een interessant systeem toegevoegd om de gevechten iets uitdagender te maken. Bazen kunnen namelijk twee soorten schade doen: de traditionele schade die je HP kost en bloed-schade welke je HP vermindert tot het einde van het gevecht. Deze schade kan niet genezen worden en zeker tegen de latere bazen kan dit tot gevaarlijke situaties leiden.


De meest opvallende verbetering zit hem echter in 'wie' meevecht. De vorige game had meer personages dan plekken in de gevechten. In Final Fantasy XIII-2 ga je echter meestal alleen aan de slag met Serah en Noel, waarbij de derde plek wordt ingevuld door een monster. Na het verslaan van een monster kun je dit opnemen in je team. Eens een monster opgenomen is in je team, kun je het sterker maken of gewoon versieren met wat accessoires. Elk type monster is hierbij gelinkt aan een specifieke rol, waarbij je deze dan weer kunt plaatsen in de verschillende Paradigm. Als je dan van Paradigm wisselt, wissel je ook automatisch van monster. Het opzoeken en verzamelen van alle monsters is hierbij een leuke taak, zeker omdat je moet experimenteren wat elk monster meebrengt naar het gevecht. Het is dan ook iets dat je met veel plezier zult doen.

Grafisch ging de game lichtjes vooruit, en het is vooral de Xbox 360 versie die hiervan de voordelen ontving. Deze versie ligt nu veel dichter bij de PlayStation 3 versie. Xbox 360 bezitters moeten dus niet jaloers zijn op hun PlayStation 3 collega's, hoewel die laatste groep wel wat minder tevreden zal zijn met het gebrek aan vooruitgang. Daartegenover staat dat de Final Fantasy XIII wereld nu veel interessanter is. Er is veel meer variatie en kleur in elke omgeving waardoor het toch genieten is. Ditmaal krijg je ook meer het gevoel dat er effectief geleefd wordt in de wereld, terwijl deze in het origineel vaker steriel overkwamen. Bij de voice-acting zul je iets minder genieten, deze is namelijk niet altijd even sterk, hoewel belangrijke personages als Serah, Lightning, Noel en Caius wel goed klinken. Het zijn vooral extra personages die vervelend klinken. De muziek daarentegen is wel aangenaam zodat de ervaring op audiovisueel vlak weer van hoog niveau is.

Na het falen van Final Fantasy XIII en Final Fantasy XIV moest Square-Enix wel overtuigen met Final Fantasy XIII-2 en dat doen ze deels. Op gameplay-gebied is Final Fantasy XIII-2 een grote verbetering op zijn voorganger, mede dankzij enkele leuke ideeën als de tijdsportalen en hun invloed op het einde, en de verhoogde vrijheid. Door elementen als Moogles en Chocobo’s toe te voegen voelt Final Fantasy XIII-2 ook meer aan als een Final Fantasy game dan zijn voorganger, ondanks de verhoogde nadruk op de science-fiction elementen als tijdsreizen. Tegelijk is men er niet in geslaagd het verhaal te verbeteren, de game is niet meer dan een 25-uur durende zoektocht naar Lightning zodat we in het onvermijdelijke Final Fantasy XIII-3 opnieuw met haar aan de slag kunnen. Final Fantasy XIII-2 is dan ook geen topper, maar wel een stap in de goede richting. Als je simpelweg een leuke RPG wil, is dit een goede aankoop. Verwacht gewoon geen nieuwe Final Fantasy VI, VII of VIII.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   90
Graphics   90
Replay   85

Een lichte stap in de goede richting.
88


16:42  EA titels lekken vroegtijdig uit?
15:40  The Last of Us met info en beelden
 Reacties (22)
 Pagina: 1
HiYou op 03-02-2012 om 16:53 [Niv: 40 / Exp: 1989]
Yey go ps3. De muziek is altijd goe gelege ook bij ffxiii.

Gewijzigd door HiYou op 03-02-2012 om 16:53

dantekloon op 03-02-2012 om 17:21 [Niv: 185 / Exp: 9264]
tering game, dat is het en blijft het ook.
ik heb helaas zoals ik al verwachten geen Crystal Edition, dan maar geen XIII-2 voor mij.

D: op 03-02-2012 om 17:25 [Niv: 172 / Exp: 8612]
de muziek is juist het minpunt van het spel, nou goed niet alle, veel van de muziek doet er FF10 aan en dat is geen slecht iets maar er zit ook veel misplaatst overkomende muziek in.

Ik zit nu iig in het spel en vind het een stuk beter dan 13, maar dat kan ook niet anders want dat spel was toch echt het dieptepunt van de hele serie, als je daar niet uit kunt klauteren moet je stoppen met games maken imo.

Icarax op 03-02-2012 om 17:30 [Niv: 10 / Exp: 478]
Doe die laatste zin eens weg, gamed. Je opent er alleen de troll portalen mee over welke FF al dan niet de beste is of niet. Bovendien komt het erg slecht over. Niet iedereen vind VI, VII of VIII zo geweldig, en zullen het alleen maar als positief zien dat XIII-2 niet de nieuwe VI, VII of VIII is.

Louis Tinner op 03-02-2012 om 17:44 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Dus geen topper, maar een leuke rpg, en dan wel een score van 8.8

Maarja ik moet ook niet zeuren, zo werken gamereviews blijkbaar

Wazzim op 03-02-2012 om 19:00 [Niv: 139 / Exp: 6951]
Die score is toch gewoon een beknopte indicator, de tekst laat altijd weten of het een echte topper is of niet. Dat is bij alle reviews.

Gemaskerde Muchacho op 03-02-2012 om 19:04 [Niv: 84 / Exp: 4205]
Haal ff die spoiler in de laatste alinea weg LOL ben daar niet van gecharmeerd om het zacht uit te drukken...

Onna76 op 03-02-2012 om 19:40 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Hmmm koop m wel een keer als die platinum is, zeker gezien de episodische DLC waar ze mee aan komen kakken vind ik het al helemaal geen 40+ Euro meer waard.

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-02-2012 om 20:00 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Louis Tinner: Een 9 is een topper, 8 is goed.
@Gemaskerde: Is geen spoiler. Persoonlijke verwachting dat FF13-3 Lightning als hoofdrolspeler heeft.
@Icarax: Zelfs als je die games niet goed vond, dat was de gloriegeneratie van FF.

Gewijzigd door Joni Philips op 03-02-2012 om 20:04

D: op 03-02-2012 om 20:06 [Niv: 172 / Exp: 8612]
ik vind 9 ook nog behoren tot de gloriegeneratie eigenlijk.

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-02-2012 om 20:25 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
9 zorgde echter voor een flinke sales dip en was dus minder glorievol, hoewel hij ook top was.

Gewijzigd door Joni Philips op 03-02-2012 om 20:26

Kutabare!!!!! op 03-02-2012 om 21:42 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Juist omdat deel 9 terug ging naar de roots, was het een mindere succes bij het mainstream publiek. Zij zagen liever weer emo/nichterige characters als SephiROT en sKWALl.

Codewarrior op 03-02-2012 om 21:45 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Hopelijk kan ik em ergens kopen voor 2 tientjes binnenkort, mijn geld verdient Squeenix niet. Binnenkort The Last Story and Tales of Graces f en later dit jaar Ninokuni.

Icarax op 03-02-2012 om 22:39 [Niv: 10 / Exp: 478]
Mag ik je eraan herinneren, Joni, dat in Japan VI lang niet zo hoog aangeschreven staat als in het westen? Daar hebben ze er niet veel mee op, staat niet eens in hun top 5. Die was iets van de X, VII, IV en dan III. Nummer 5 weet ik niet meer. Dus 'gloriegeneratie'? Dat is veel te subjectief. XII en XIII verkochten ook miljoenen, en toch staan de meningen daar over heel verdeeld. Dus als je gloriegeneratie bazeert op sales, dan mag je VI er zeker uit kegelen want die heeft lang niet de sales als VII, VIII, X, XII en XIII.

CloakedWanderer1200 op 04-02-2012 om 02:19 [Niv: 8 / Exp: 380]
@Icarax

Onzin. FFVI staat bij een hoop old-school fans in de top 3 en mag dus zeker tot de gloriegeneratie gerekend worden. Overigens ook qua verkopen. In Japan heeft hij ruim 2.5 miljoen eenheden verkocht wat voor een SFC deel erg veel is (ruim meer dan FFIV en FFV).

dantekloon op 04-02-2012 om 05:10 [Niv: 185 / Exp: 9264]
maar Final Fantasy VII, VIII, IX worden nog steeds verkocht, in Japan zag ik ze namelijk overal liggen als nieuw.
maar dan Ultimate Hits van Square enix(geen square Soft) net als Star Ocean, Threads of Fate en een aantal Dragon Quest delen.

en over VI gesproken, is namelijk de 3de beste SNES game na Super Metroid en Zelda:Link to the Past.

FFIII kwam niet eens bij de miljoen.

Maar dan snap ik 1 ding niet, waarom wel remakes van FFI tot IV en geen V en VI terwijl die beter zijn verkocht dan de eerste 4.

Gewijzigd door dantekloon op 04-02-2012 om 05:11

Manji op 04-02-2012 om 09:41 [Niv: 19 / Exp: 945]
Goe of ni goe lim edition of no special edition, ik heb FF6 t/m FF13 (inclusief psp titels) gespeeld en ik moet niet klagen. Als het mij maar bezighoudt met het verhaallijn.(square enix magische wereld)

I hate no FF games!

Icarax op 04-02-2012 om 13:58 [Niv: 10 / Exp: 478]
Verkopen zeggen niks over hoe geliefd een game is. XIII verkocht ook miljoenen, en hoeveel hier hebben die game lief? Feit is dat toen Famitsu een rondvraag deed bij zijn publiek naar de top 5 van FF, VI die top vijf niet haalde en IV en III wel. Zoals reeds gezegd, verkopen =/= gloriedagen, want in dat geval is de glorietijd van FF nog altijd bezig, daar XII en XIII elk meer dan 4 miljoen stuks verkochten, als ik me niet vergis.

En dat V niet zoveel verkocht heeft als VI is trouwens logisch, daar het origineel op de SNES nooit buiten Japan is uitgekomen, daar nintendo dacht dat we achterlijk waren en de game niet aan konden. Hetzelfde geld voor III. Die is pas in het westen uitgekomen ZESTIEN JAAR na het origineel. Natuurlijk heeft ie dan niet zoveel verkocht als VI, nogal wiedes. Maar in Japan, waar ze geen een game gemist hebben, kennen ze die twee verloren titels wel, en weten ze naar waarde te schatten, in tegenstelling tot hier, waar ze nooit een kans hebben gehad doordat ze veel te laat zijn uitgebracht.

Je kan verkopen dus zeker niet gebruiken om aan te tonen dat VI zogenaamd beter is dan die ervoor als de helft van die ervoor (II, III en V) nooit zijn uitgekomen op het moment dat ze relevant en in-gen waren. Tenslotte zijn II en V pas rond 2000 in het engels verschenen, en III pas in 2006. Dat is jaren nadat de NES en de SNES hun hoogtijdagen beleefden. Vind je het gek dat hun verkopen dan minder zijn? De helft van de gamers moet niets hebben van last-gen games en de andere helft scheldt SE de huid vol bij elke remake of heruitgave. Natuurlijk hebben ze niet zoveel verkocht, ze zijn namelijk nooit in de juiste generatie consoles verkocht. I, IV en VI hadden dat geluk wel. II, III en V niet, en daar hun origineel nooit in het engels uitkwam hebben ze daardoor vanzelfsprekend een achterstand in verkoopcijfers, hun origineel is maar op één werelddeel uitgekomen! Daar loop je een heel aantal verkopen mee mis.

Dus je kan hun verkoopcijfers nooit vergelijken, want VI heeft een onredelijk voordeel ten opzichte van hen.

Gewijzigd door Icarax op 04-02-2012 om 14:04

CloakedWanderer1200 op 04-02-2012 om 16:13 [Niv: 8 / Exp: 380]
Ik had het over Japan, niet over het Westen. Ook daar heeft FFVI beter verkocht dan alle voorgaande delen.

Lijstjes van Famitsu zijn altijd twijfelachtig. In vergelijkbare lijstjes heeft FFXIII boven gestaan, evenals DQIX in de DQ lijst.

Qua gameplay is FFV idd misschien wel beter dan deel VI. Het verhaal van VI was echter zeer revolutionair. Dat is ook waarom die over het algemeen zo hoog gewaardeerd wordt.

Desraider op 04-02-2012 om 18:50 [Niv: 0 / Exp: 3]
Ik twijfelde of ik dit spel wel zou halen, alhoewel ik erg heb genoten van XIII. Uiteindelijk toch besloten om de collectors edition voor de X360 te kopen maar ik kwam onverwacht een Crystal Edition tegen. Na even twijfelen de Crystal gekozen.


Boogieboyz op 04-02-2012 om 20:08 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Is het iemand trouwens al opgevallen dat ze op dat chocobo plaatje in hun zomerse kleding rondlopen terwijl ze helemaal ondergesneeuwd zijn en het daar nogal -20 lijkt? En dat om mysterieuze redenen er geen sneeuwvlokje op hun huid te bespeuren is, enkel hun kleding (en de chocobo's)?

Stefan L op 07-02-2012 om 23:00 [Niv: 28 / Exp: 1403]
De magie van weleer is wel een beetje verdwenen ben ik bang...

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Final Fantasy XIII-2
Type:
Game
Releasedatum:
03-02-2012
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media