David DeMartini, de General Manager van EA Partners, gaf anderhalve maand geleden aan dat de ontwikkelkosten voor een game hun piek hadden bereikt. Het is een uitspraak waar Guerilla Games het niet mee eens is.
Steven Ter Heide, Lead Producer van de Nederlandse ontwikkelaar, denkt dat de budgetten de komende jaren alleen nog maar toe zullen nemen. De redenen voor zijn uitspraak zijn simpel: er wordt vanuit het publiek verwacht dat een game steeds meer brengt, en om hieraan te kunnen voldoen heeft een ontwikkelaar een steeds groter geldbedrag nodig.
Ter Heide voegt hieraan toe dat startende studio's bereid moeten zijn om meer risico te lopen. Het is zeer verleidelijk om klein te beginnen en middels kleine titels door te groeien, maar belangrijk is nog dat ze een einddoel in ogen hebben en bepalen: 'hoe kom ik hier, welke stappen moet ik hiervoor nemen, hoe bouw ik een motor om dit te kunnen realiseren, welke technologische posities moet ik in nemen, wat is mijn artistieke visie en welke talenten moet ik aantrekken om dit alles te bereiken?'
Guerilla zelf werkt druk aan de afronding van Killzone 3, de PlayStation 3 exclusive die in februari moet verschijnen.
|