In de laatste jaren heeft Sonic behoorlijk aan glans in moeten leveren. Of het nu was omdat een 3D aspect voorkeur kreeg of er nachtelijke wolfscènes waren, het leek erop dat SEGA haar oude held voorgoed konden begraven. Zelf denken ze hier echter anders over en dus willen ze kleur terugbrengen in de serie.
Ze doen dit met de komst van Sonic Colours voor de Nintendo Wii en Nintendo DS. Waarom de game nou juist deze titel heeft komen we later op terug, eerst kijken we namelijk naar het verhaal. Ook nu is Dr. Eggman weer verantwoordelijk voor dat de nodige problemen, dit keer heeft hij zelfs een geheel amusementspark in de ruimte naar zijn hand gezet door verschillende planetoïden met energiekrachten aan elkaar te verbinden. Ieder van de deze planetoïden is een spelwereld die verschillen in uiterlijk, maar het is niet zomaar dat Sonic wederom ten strijde trekt tegen zijn grote vijand. Dr. Eggman heeft namelijk niet alleen de planetoïden overgenomen, tevens jaagt hij op diens inwoners, de zogeheten Wisp. Opvallend detail van het verhaal: deze is geschreven door dezelfde man achter MadWorld en heeft het doel om zowel kinderen als volwassenen aan te spreken.

De Wisp hebben verschillende kleuren die overheen komen met een speciale eigenschap, te gebruiken door met de WiiMote te schudden. De blauwe geeft Sonic extra snelheid om door objecten heen te gaan, de oranje schieten hem de lucht in en bij een gele eigenschap ga je door de grond heen. Naarmate de game vordert speel je er op deze manier steeds meer vrij, maar het doel is steeds hetzelfde: je ontdekt er extra gebieden mee en krijgt toegang tot diverse geheimen die anders verborgen bleven. Om de replaywaarde te verhogen kan het zijn dat je in levels al plaatsen tegen komt waar je deze power-ups nodig hebt, terwijl je deze nog niet hebt vrijgespeeld. De ontwikkelaar heeft dit gedaan om gamers aan te moedigen deze levels later nogmaals door te lopen.
Sonic Colours lijkt in de basis vooral terug te grijpen naar het verleden, maar dan wel overgoten met een hedendaags sausje. Met kleurrijke power-ups en levels (om deze reden ook de naam Sonic Colours) moeten we vooral denken aan de dagcyclus van Sonic Unleashed, hetgeen een compliment is voor de richting waar deze titel heen moet gaan. De Nintendo DS versie krijgt hierbij zelfs enkele exclusieve power-ups die we niet tegen zullen komen in diens grotere broer.
Een eerste, voorlopige conclusie is dat Sonic Colours de serie weer een warm en liefdevol leven in blaast. De gameplay vormt een aangename wisseling tussen 2D en 3D-elementen die vloeiend in elkaar overlopen en waarbij de controls simpel gehouden zien zodat we ons geheel op de snelheid van het spel kunnen richten. De toevoeging van power-ups zorgen er niet alleen voor dat we een toevoeging krijgen in deze gameplay, maar tevens dat het met de replaywaarde ook goed zit. Dit alles lijkt gemaakt te zijn met een duidelijke knipoog naar de Mario titels. De power-ups zijn hiervoor al een duidelijke hint, maar ook de overvloed aan felle kleuren alsmede de hub van waaruit we progressie boeken doen vermoeden dat de rode loodgieter een belangrijke inspiratiebron is. Op 12 november weten we of SEGA hierin geslaagd is en of we de naam Sonic weer met respect uit kunnen spreken.
|