Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
06 April 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
05 April 2020 
(1) 
(2) 
(0) 
(3) 
(2) 
(0) 
(1) 
04 April 2020 
(4) 
(1) 
(0) 
(0) 
03 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
02 April 2020 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
01 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
30 Maart 2020 
(12) 
(1) 
(9) 
(2) 
(0) 
(0) 
(12) 
29 Maart 2020 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
(2) 
28 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(4) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2020 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
26 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
25 Maart 2020 
(19) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
24 Maart 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(7) 
(2) 
23 Maart 2020 
(0) 
22 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
21 Maart 2020 
(9) 
(0) 
20 Maart 2020 
(14) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
19 Maart 2020 
(3) 
(0) 
(4) 
18 Maart 2020 
(32) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
17 Maart 2020 
(0) 
(1) 
(8) 
(9) 
One Piece: Pirate Warriors 4
Bleeding Edge
DOOM Eternal
My Hero One's Justice 2
Column:

Oh Oh Minecraft


Door Simon op 11-10-2010 om 21:10
Bron: Gamed

Het kwam vanuit het niets, geheel onverwacht. Alsof er iemand zomaar besloten had dat het nu de tijd was. Niet honderden, niet duizenden maar honderdduizenden mensen hadden het er opeens over; Minecraft. Het jongste fenomeen in de game-industrie.

Er zijn verschillende manieren om een rijk man te worden. Als je veel gelukt hebt, win je de loterij en ben je binnen één klap binnen. Iemand anders zou het op een geheel andere manier doen, door bijvoorbeeld de juwelier te overvallen. En weer een ander zou de kans wagen zijn jongensdroom waar te maken. Zo ook Markus Persson, misschien beter bekend als Notch, een 31-jarige meneer die in het prachtige Zweden huisvest. Van zijn hobby spelletjes maken heeft hij in korte tijd zijn full-time job gemaakt. En dat allemaal dankzij een, op het eerste gezicht, stom en lelijk spel.

In het midden van 2009 begon Persson met de ontwikkeling van zijn eerste game als indie developer, Minecraft genaamd. Nog geen week nadat hij de eerste regel code had geschreven, zette hij de vroege alpha versie van zijn game al op het internet. En het onmogelijke werd mogelijk; een game die er niet uit zag en waarin je amper kon spreken over gameplay werd binnen de kortste keren opgepakt door de internet-community en Markus kon spreken over een aangename verrassing. De piek van de populariteit van de game was echter nog lang niet bereikt, die zou namelijk pas maanden later volgen. Dankzij de introductie van multiplayer werden de verkopen zomaar vertienvoudigd. Met dagelijks zo’n tienduizend verkochte exemplaren (aan tien euro) wordt Markus nog slapend rijk. En dat met een game die nog niet eens af is!


Ver·slaafd bn niet in staat los te komen vd genoemde gewoonte. Verslaving is er in alle soorten en maten. De één kan niet zonder zijn dagelijkse nicotine-fix, een ander heeft er juist weer routine van gemaakt elke dag een stukje hard te lopen. Dat je verslaafd kunt raken aan een game is ook niets nieuws maar bij een spel als Minecraft neemt het wel hele bijzondere vormen aan. Zoek bijvoorbeeld maar eens op YouTube naar Minecraft filmpjes waarin mensen hun creaties tonen. Onvoorstelbare gebouwen en landschappen passeren de revue. Die mensen kunnen echt geen leven hebben, denk je dan bij jezelf.

Maar wat is dit Minecraft? Dat het een bijzondere game is, weet je nu misschien wel. Maar wat kun je doen in de game? Wanneer je Minecraft voor het eerst opstart, kom je jezelf tegen op een strand - schipbreuk geleden waarschijnlijk. Er zit momenteel niets anders op dan een beetje te verkennen. Wie weet zelfs wat zand met je handen weggraven, of een loslopende koe een pak slaag verkopen. Gewoon omdat het kan. Langzaam maar zeker zie je echter dat een zonsondergang nadert; tijd om je spullen bijeen te pakken en een mooi plekje te zoeken om de nacht door te brengen. ‘s Nachts wil je namelijk niet als een dolle door de gebieden van Minecraft struinen. De kans bestaat bijvoorbeeld dat er skeletten, zombies en zelfs exploderende penissen op je pad zullen komen.

Aha, Minecraft is dus een adventure game, denk je nu. Maar wat is nu eigenlijk het doel, wat is je streven? In deze game, waarin de wereld willekeurig gegenereerd wordt en welke theoretisch oneindig is, is het de bedoeling om een zo mooi mogelijk huis te bouwen. Om dit te bereiken ga je op onderzoek uit om resources te vinden in de vorm van bijvoorbeeld goud, hout of zelfs diamant. Een interessant gameplay-elementent is dat je met de verschillende resources weer nieuwe dingen kunt bouwen. Door zand te smelten krijg je glas, gekookte ham geneest meer dan rauwe ham en een kapot stuk steen kun je weer repareren door het te bakken. Maar het gaat verder dan dat; combineer bijvoorbeeld twee stokjes met driemaal steen en je hebt een pikhouweel gemaakt. Of leg leer in de vorm van een hoed en je maakt een helm. Je merkt het al, de mogelijkheden lopen ver uiteen. Minecraft wordt niet voor niets LEGO voor de internetgeneratie genoemd. Wanneer je genoeg equipment hebt, kun je het avontuur aangaan om naar het onderste gedeelte van de map te graven. Daar vind je vaak vijanden maar ook waardevolle resources als diamant. Als je genoeg spulletjes hebt gevonden en de terugreis overleeft, kun je beginnen met het bouwen van je huis. Tenminste, dat is wat ik ga doen. Eerlijk gezegd is er namelijk geen doel in Minecraft; het spel is de pure definitie van een sandbox game. Je kunt doen en laten wat je wilt, alles mag, niets moet. En is dat leuk? Nou en of.


Eigenlijk is het een beetje zielig. Zielig voor grote ontwikkelstudio’s die veel tijd en geld in een game stoppen, en die ze dan zien floppen. Maar ook zielig van ons, de consument. Links en rechts verschijnt de ene na de andere eindejaarstopper in de schappen maar de halve wereld houdt zich enkel en alleen bezig met zo’n stom spel als Minecraft. Want zeg nou zelf, de game ziet er naar de huidige maatstaven niet uit (wat je kunt verdedigen door te zeggen dat het een stijlkeuze is, een argument waar ik je zeker gelijk in geef) en het gegeven dat er geen doel in de game is zou veel mensen juist moeten afschrikken. Dit is echter niet het geval en dat komt door een paar simpele redenen. Ten eerste Markus’ relatie met de community; die onderhoudt hij namelijk ontzettend goed. Daarnaast wordt de game regelmatig, dagelijks zelfs, geüpdatet met nieuwe content en bug fixes wat het altijd weer een verrassing maakt om Minecraft op te starten - je weet maar nooit of er weer een update beschikbaar is.

Wie weet heb ik je interesse weten te wekken in deze column. Als dat het geval is, dan bied ik mijn excuses aan. Mogelijkerwijs ben je nu van plan om de game te kopen, of in ieder geval uit te proberen. Dat moet ik je helaas ten stelligste afraden. Minecraft is namelijk een drug - het wordt niet voor niets liefkozend ‘Minecrack’ genoemd - een verschrikkelijk spel dat al je vrije tijd zal opvreten als een gulzig monster. Een game die je dag en nacht, in de trein, op de wc en onder de douche telkens maar blijft achtervolgen. “Wat als ik nou mijn huis zo uitbreid dat ik ook een bovenverdieping heb? Of zal ik juist een tuintje gaan maken? Ik moet trouwens echt eens op zoek gaan naar goud”. Je zult gaan dromen over al die blokjes, op je werk ga je op zoek naar bijzondere resources en op de fiets denk je eraan hoe het zou zijn om een zadel te maken en die op een varken te spannen. Allemaal tot het moment dat je weer thuis bent en achter je computer kruipt. En weer aan dat verschrikkelijke, verslavende, nutteloze, stomme spel begint.

Ohja, Minecraft kun je hier voor tien euro kopen. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.



06:28  Call of Duty: Black Ops toont singleplayer
20:41  Raven Software krimpt verder in
 Reacties (35)
 Pagina: 1 | 2
MaartenL (Redacteur) op 12-10-2010 om 00:48 [Niv: 472 / Exp: 23597]
Hmmm... Misschien had ik dit best niet gelezen. Ziet er eigenlijk wel leuk uit als tussendoortje

Gast (94.212.135.xxx) op 12-10-2010 om 00:55
Eigenlijk schreeuwt deze game om microtransacties. Ik bedoel, hoe zou het zijn om direct beschikking te hebben over een load aan stenen en glas enzo?

Dat bespaart je al het werk van minen enzo!
alhoewel, zo verliest het spel zo wel de ervaring van het moeten "werken" voor je bouwsels en zal de hoeveelheid geluk die je ervaart van het afbouwen en werken naar je doel, afnemen.

Wugh, misschien moet ik inderdaad niet een game zodanig gaan analyseren. Als je er lol aan hebt dan is dat genoeg. Dan maar geen doel, eindbaas of verhaal. Zoals je al aangeeft Dellion. Je hebt mijn ogen geopend!

Velqor op 12-10-2010 om 01:12 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Mensen er zou een topic van moeten komen zoveel als dat ik in een aantal uur heb meegemaakt in da spel, en ik zou graag ook tips willen.

ik had me ingebouwd in een bergtop alles afgesloten , als het ligt is kom ik weer buiten en FFUUUU staat er zo een poppie voor me neus. als het ligt is? nou nu nog een halve health over en ben me door die enorme berg heen naar de andere kant aan het graven hopelijk dat hij daar niet is
Serieus, op dat moment schok ik meer dan in de hele FEAR game haha

Edit; wtf doe ik nu nog online -.-..

Gewijzigd door Velqor op 12-10-2010 om 02:02

Stammetje91 op 12-10-2010 om 02:48 [Niv: 302 / Exp: 15111]
Omg, dit lijkt me echt een geweldige game.

Simon op 12-10-2010 om 07:00 [Niv: 112 / Exp: 5600]
@Gast (94.212.135.xxx) Inderdaad, in deze game speel je echt om de thrill, de voldoening die je krijgt van het lange zoeken naar bijzondere resources. Gebouwen maken in een editor zou die ervaring juist verpesten en dat wordt dan ook eigenlijk gezien als cheaten. Ja, dat klinkt vast verschrikkelijk stom/saai in je oren, dat had ik ook voor ik eraan begon, maar als je eenmaal bent begonnen en ook echt de verzameldrift, zoals ik het wel wil noemen, te pakken krijgt dan laat Minecraft je niet gauw weer los.

Gewijzigd door Simon op 12-10-2010 om 07:00

ace_quorthon op 12-10-2010 om 07:26 [Niv: 76 / Exp: 3786]
@Dellion zo te zien laat jij op gamed gelijk even zien dat je inderdaad snel verslaafd raakt hieraan

Maar hoe heb je het nou geregeld? Jij wilde toch ook alleen ideal? Vertel!

Velqor op 12-10-2010 om 08:02 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Klopt, maar ik vind er niks ergs aan. lange tijd niet meer verslaafd geweest aan een game. Voor mij houd dat in, geen verveling meer hebben +punt..

En ehm, ik mag niet praten over hoe ik eraan ben gekomen. anders word gamed boos..

Gast (178.249.154.xxx) op 12-10-2010 om 10:49
Voor de mensen die aan het twijfelen zijn...
die moeten maar op youtube even opzoeken:

X's Adventures in minecraft.

Deze kerel heeft nu al 45 afleveringen van het bouwen van een begin to aan een compleet systeem.

het is zeer verslavend en 31 oktober word het alleen nog maar vetter!!!

Uchiha_Shadow op 12-10-2010 om 16:21 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Lol, die Inception muziek in de trailer

Klinkt echt een beetje Lost-achtig, verdwaald op een eiland proberen te overleven. Ideaal concept voor een game trouwens.

Maar de stelling in de rubriek dat die "zielige grote developers maar keihard ploeteren" kan ik het niet mee eens zijn. Creativiteit zal altijd van een groot budget winnen in een industrie die langzaam aan "stale" begint te worden. Tijd voor iets nieuws, en ik ben blij dat indie games zo populair zijn. Viva la revolution.

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 12-10-2010 om 18:02

eehbiertje op 14-10-2010 om 11:38 [Niv: 76 / Exp: 3825]
yeah alleen begint het beetje saai te worden soms bij gebrek aan extra items..

trouwens is er op het forum ook een save uitwissel point?

Gewijzigd door eehbiertje op 14-10-2010 om 11:39

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden