Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Metroid: Other M


Door Gideon op 13-09-2010 om 11:35
Bron: Gamed

Het is alweer dik anderhalf jaar geleden dat Metroid: Other M op de E3 werd aangekondigd. Niet alleen oogde de game anders dan de drie vorige consoleversies, er bleek ook een unieke samenwerking tussen twee Japanse giganten achter te zitten: Nintendo en Tecmo. In de volgende review kijken we hoe deze samenwerking heeft uitgepakt.

Nadat Super Metroid op de SNES in 1994 een gigantisch succes werd en zelfs tot op de dag van vandaag als één van de beste SNES titels wordt gezien, bleef het akelig stil rondom de serie. Het duurde maar liefst tot 2001 toen de Texaanse ontwikkelaar Retro Studios met de klassieker Metroid Prime op de proppen kwam. De game groeide uit tot een trilogie, maar wel eentje die de serie opsplitste in twee types: de traditionele Metroid en de ‘nieuwe’ Metroid. Waar we in de Prime series vooral vochten op afstand vanuit een eerste persoonsperspectief, daar leunde de eerdere (en handheld) delen veel meer op platform actie vanuit zijaanzicht. Nintendo nam begin deze eeuw een grote gok en liet Retro experimenteren om Metroid naar 3D te brengen. Tien jaar later nemen ze die gok weer, ditmaal om Metroid als de eerste klassieke Nintendo serie naar een filmisch niveau te brengen, zoals we dat kennen uit bijvoorbeeld series als Metal Gear Solid en Halo.


De heren en dames in Japan krijgen nogal eens kritiek dat ze de grote titels verhaaltechnisch erg beperkt houden. Het is tekenend dat het tot Metroid Prime 3 heeft geduurd voordat er voice-acting in de serie kwam en het verhaal via cutscenes iets meer ging leven. Ter vergelijking; in Metroid Prime kon je het verhaal vrijwel volledig overslaan als je het scannen niet gebruikte. Team Ninja kreeg de opdracht om Samus Aran, heldin uit de serie, meer karakter te geven en haar geschiedenis uit te breiden voor het grote publiek. Daarin zijn ze absoluut geslaagd, want Metroid: Other M is de meest filmische Nintendo titel ooit. Al vanaf de eerste seconden, wanneer je via een prachtig FMV-filmpje het einde van Super Metroid ziet, zuigt de game je op en gedurende het avontuur blijf je op het puntje van je stoel. Niet alleen wordt Samus haar geschiedenis en (verstoorde) relatie met haar ex-leidinggevende Adam uit de doeken gedaan, tevens word je in spanning gehouden door een klassiek ‘wie heeft het gedaan’ verhaal.

Het avontuur begint, zoals gezegd, bij het einde van Super Metroid. De baby Metroid is vernietigd, net als Mother Brain en Samus keert terug naar de Galactic Federation. Daar wordt ze fysiek opgelapt en na een simpele training keert ze terug naar haar schip. Na enkele maanden doelloos rondtrekken vangt ze een noodsignaal op, wat haar naar een op het oog verlaten ruimteschip loodst. Eenmaal geland ontdekt ze dat ze niet de enige is die op het signaal is afgekomen; ook haar voormalige commandant en zijn team zijn aanwezig. Al snel wordt duidelijk dat er meer is gebeurd tussen deze commandant, Adam, en onze heldin en dat het ruimteschip een gruwelijk geheim verbergt. De game laat, nadat je het hebt uitgespeeld, weinig mysteries over en Team Ninja heeft de speler behoorlijk aan het handje genomen qua verhaal. Op zich niet verkeerd, helemaal niet als dit gepaard gaat met oogstrelend mooie tussenfilmpjes en een uitstekende voice-acting. Zelfs Samus spreekt met regelmaat met de karakters in de game, of via monologen tegen zichzelf. Het verhaal is spannend en nodigt je telkens weer uit om toch nog even naar die volgende ruimte te gaan. Een kleine kanttekening zet ik bij de soms ietwat idiote en typische Japanse manier van symboliek. Een filmpje waarin Samus uit protest haar duimpje naar beneden opsteekt is kinderachtig en past niet bij het verder volwassen verhaal en karakter van zowel de heldin als de rest van de game. Het zijn kleine smetjes op een verder heerlijk avontuur.


Een grote voldoening haal je in Metroid normaliter uit het verkrijgen van nieuwe vaardigheden waarmee je weer een stukje verder kunt. Dit principe is in Metroid: Other M niet gewijzigd, ware het niet dat de reden waarom je niet alle vaardigheden hebt nogal suf is. Samus onderwerpt zich in het begin van de game aan de leiding van Adam en hij bepaalt wanneer jij welke wapens krijgt. Op zich nog enigszins geloofwaardig, ware het niet dat Adam een behoorlijke sadist lijkt te zijn. Zo moet je eerst meerdere malen bijna doodgaan in het veel te hete lava-level, voordat Samus haar Varia-suit mag activeren. Pardon? Zit je opgesloten in een glazen kooi, dien je eerst tig keer het vijandelijk vuur te ontwijken, voordat meneer eens bedenkt dat het wel handig is om een nieuw wapen te activeren. Het is achterlijk en maakt van Samus tevens een willoze marionet die schijnbaar niet zelf kan bepalen wanneer wat nodig is. Zonde, omdat Samus in de rest van de game juist veel meer karakter krijgt, waardoor het makkelijker is om je in te leven in het karakter.

Gelukkig maakt de rest van de gameplay een hoop goed. Het is traditioneel en vooral in het begin wordt je erg aan het handje genomen. Wat dat betreft doet de titel qua opbouw erg denken aan de Game Boy Advance titel Metroid Fusion, alleen dan met een snuifje Team Ninja en een drupje Metroid Prime. Dat laatste zien we terug in het eerste persoonsperspectief wat ingenomen kan worden wanneer je met de WiiMote op het scherm richt. De game speel je voor 90% met de WiiMote zijwaarts (en 100% zonder Nunchuck). Richt je echter met de pointer op het scherm, dan wisselt het perspectief en kun je 360 graden rondkijken in 3D. Lopen is echter wel uit den boze, waardoor je dit perspectief vooral gebruikt tegen bepaalde vijanden of wanneer je een geheime gang zoekt. Op zich werkt het prima, maar ik had toch liever gewoon met de Nunchuck gespeeld, om dan via een druk op de knop van perspectief te wisselen. Tevens had de besturing van Samus dan gewoon met een analoge stick kunnen gebeuren, terwijl je nu met de D-pad speelt. Bij een 2D Mario werkt dit uitstekend, maar bij een Metroid titel zie ik het toch liever anders.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   85
Graphics   90
Replay   75

Traditioneel, volop actie en een episch verhaal.
85


11:36  FIFA 11
11:27  Steam met nieuwe betaalmogelijkheid
 Reacties (23)
 Pagina: 1
Uchiha_Shadow op 13-09-2010 om 11:55 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Prima review, ik ben Super Metroid en Metroid Fusion op 't moment aan 't spelen dus daarna ga ik hier maar eens mee aan de slag.

Het texture werk haalt 't niet bij de Prime serie zo te zien, maar voor de rest ziet 't er goed uit. Ik vind de stem van Samus echter nogal tegenvallend, vooral omdat de Japanse juist wel weer vol emotie praat.

Jammer dat Samus in deze game niet echt haar mannetje staat (wat betreft Adam), want ze heeft chronologisch gezien al 6 belangrijke missies gedaan en het universum meerdere keren gered.

Gast (188.200.8.xxx) op 13-09-2010 om 12:37
Zelfde score als Spider-Man Shattered Dimensions... Beetje zuur :P.

Maar ja. Het is geen slechte score en dat is het enige wat telt :D.

Gast (85.144.29.xxx) op 13-09-2010 om 13:25
@uchiha

Vind ze eigenlijk beide even mooi.

En als je de game voor de 2e keer speelt is haar stem niet eens zo erg, het is gewoon dat iedereen een eigen idee heeft van hoe ze zou moeten klinken.

Gast (130.115.220.xxx) op 13-09-2010 om 13:36
Tis een geweldig spel, maar waarom worden de gfx van dit spel zo hoog geprezen?

Het zag er goed uit, maar metroid prime 3 zag er veel ebter uit. Die verdiende een 9, dit eerder een 8 ofzo.

(aangenomen dat de cgi niet meetelt voor de gfx beoordeling)

Anyway, top spel, aanrader voor idereen. Speciaal voor metroid fans. De nostalgie gehalte is zeer hoog and I like that :P

Louis Tinner op 13-09-2010 om 15:14 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Lijkt me een heerlijk spel, met lekker snelle gameplay. Dat die adam bepaalt welke wapens ed je kan gebruiken zal me zeker niet storen, sinds wanneer draaien games om logica... Autoaim lijkt me geen negatief punt zoals velen aanhalen, aangezien de game hiermee is ontworpen, anders was het spelen van dit spel nogal onmogelijk geweest lijkt me zo.

@gideon: is het aantal filmpjes storend? kan je ze skippen? Naast dat de nunchuck besturing er eigenlijk in had moeten zitten, werkt de d-pad besturing an sich wel goed naar jouw mening? Zou een multiplayer mode mogelijk zijn in een eventueel vervolg? (spiltscreen of zonder 1st person)

Uchiha_Shadow op 13-09-2010 om 15:16 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Je kunt de filmpjes de tweede keer pas skippen (dus als je de game herspeelt). Ik begrijp van andere reviewers dan de D pad besturing wel went, maar dat Nunchuck ideaal was geweest.

Wickey de Viking op 13-09-2010 om 16:49 [Niv: 33 / Exp: 1662]
De D-pad besturing went wel... maar inderdaad, met de nunchuck had het wel een stuk beter geweest.

Waar ik bang voor was, maar gelukkig ondoorgrond is gebleken... het wisselen tussen 1st en 3rd person werkt echt goed! Reactie gaat echt heel snel!

Het is zeker geen Prime, maar wel de 8,5 ruimschoots waard! Ik vind het een leuke game. Wat mij betreft hadden er wel wat moeilijke puzzels in gemogen. Maar goed, nogmaals, het is geen Prime.

Dutchman op 13-09-2010 om 17:00 [Niv: 12 / Exp: 605]
Ik wou dat ik hem al kon spelen. Maar als je Wii verouderd is kan het dus niet. Dus moet ik wachten tot ik een nieuwe van nintendo krijg

Gast (92.66.77.xxx) op 13-09-2010 om 17:51
Heerlijke top-game.....een van de beste games op de wii

Pino op 13-09-2010 om 17:52 [Niv: 25 / Exp: 1266]
Heerlijke game. Zeer ondergewaardeerd naar mijn mening.

Louis Tinner op 13-09-2010 om 17:55 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Aha thx

@wickey: dat wisselen, daar had ik wel vertrouwen in, had namelijk al Super Paper Mario gespeeld en daar ging het ook heel natuurlijk. 8,5 is een mooie score, had wel hoger verwacht, maar dat komt alleen doordat zoveel games overgewaardeerd worden en te hoge punten krijgen, niet door het punt an sich. Lijkt me een van de beste spellen op de Wii zowiezo

@dutchman: wat versta jij onder een verouderde Wii???

Gewijzigd door Louis Tinner op 13-09-2010 om 17:56

ace_quorthon op 13-09-2010 om 21:03 [Niv: 76 / Exp: 3786]
Indd dutchman, ik ben ook benieuwd wat je daarmee bedoeld?

Uchiha_Shadow op 13-09-2010 om 22:30 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Ik neem aan dat hij geen double-layer Wii games meer kan spelen, omdat hij hem in een kamer met veel rook of stof had staan (ik hoorde iig dat het daardoor komt). Nu kan hij dus geen Brawl, MP Trilogy of Other M spelen.

Weslii op 13-09-2010 om 22:30 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Het is een topgame die een heerlijk nostalgisch gevoel geeft.

Dutchman op 14-09-2010 om 08:00 [Niv: 12 / Exp: 605]
@ace:
Mijn Wii kon Metroid niet lezen. Dus heb ik nintendo gebeld en die zeiden dat mijn Wii verouderd was(volgens mij de hardware).Dus nu krijg ik van nintendo,nadat ik mijn oude wii heb verstuurd en Metroid, een nieuwe Wii.
IK zou niet weten wat Nintendo onder een verouderede wii verstaat. Ik denk eentje van 2-3 jaar oud

Gewijzigd door Dutchman op 14-09-2010 om 08:02

Weslii op 14-09-2010 om 08:38 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Ik heb mijn Wii vanaf de launchdag en ik heb dat probleem niet. Ik vind het maar een vreemd verhaal.

Uchiha_Shadow op 14-09-2010 om 09:03 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Andere spellen kon hij nog wel lezen, met uitzondering van Brawl and Prime Trilogy? Ja, dan ligt het aan de laser.

Dutchman op 14-09-2010 om 10:17 [Niv: 12 / Exp: 605]
Nou het rare is dat ik wel Brawl kon spelen.De enige die ik niet kan spelen is Metroid:other M

Gast (86.83.92.xxx) op 14-09-2010 om 12:35
Ben egt benieuwd of je een andere Wii krijgt..

Louis Tinner op 14-09-2010 om 13:43 [Niv: 201 / Exp: 10063]
wrs wordt je laser opgepoest of vervangen, Ik had hetzelfde p[robleem, maar opgelost door een lenscleankit aan te schaffen. Dat verouderde hardware verhaal van ze is onzin

Gideon op 14-09-2010 om 17:49 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Louis; ik vond het aantal filmpjes (ondanks het feit dat je ze idd de eerste keer niet kunt skippen) absoluut niet storend. Nu vind ik filmpjes van nature al niet snel erg storend, maar dat terzijde De hoge kwaliteit en de nodige actie in de cutscenes maken ze een genot om naar te kijken. Wat betreft de D-pad; het werkt wel, maar de analoge stick werkt gewoon prettiger. Daarnaast had men meer knoppen kunnen gebruiken wanneer de Nunchuck tevens gebruikt zou worden. Multiplayer is altijd wel mogelijk, maar de kans dat Nintendo weer toevoegd, helemaal in een 2,5D Metroid, lijkt mij niet zo groot. Maar zeg nooit nooit natuurlijk

Gast (195.240.248.xxx) op 27-09-2010 om 12:55
wat een geweldige review trouwens Gideon, jij krijgt wel de thumps-up, hoor! ;)

Gast (83.83.50.xxx) op 23-02-2011 om 15:11
samus

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Metroid: Other M
Type:
Game
Releasedatum:
03-09-2010
Ontwikkelaar:
Team Ninja
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media