Review: Metroid: Other M
Door Gideon op 13-09-2010 om 11:35
|
Bron: Gamed
|
Het is alweer dik anderhalf jaar geleden dat Metroid: Other M op de E3 werd aangekondigd. Niet alleen oogde de game anders dan de drie vorige consoleversies, er bleek ook een unieke samenwerking tussen twee Japanse giganten achter te zitten: Nintendo en Tecmo. In de volgende review kijken we hoe deze samenwerking heeft uitgepakt.
De actie in Metroid: Other M is van hoog niveau en vooral hier blinkt de hand van Team Ninja uit. Met een zeer scherpe auto-aim is het vrijwel onmogelijk om vijanden te missen, in de goede richting schieten is doorgaans genoeg. Nieuw is wel dat de raketten alleen vanuit het eerste persoonsperspectief geschoten kunnen worden. Wanneer je een vijand genoeg hebt geraakt, kun je deze met een ‘finishing move’ afmaken, iets wat heerlijk in beeld wordt gebracht. Hoewel Samus in Metroid Prime nogal log werd neergezet, springt ze hier als een volleerd ninja door het beeld en eerlijk is eerlijk; het past haar prima. Vooral tijdens de baasgevechten, welke vaak gigantisch zijn, is het heerlijk om haar door het beeld te zien vliegen. Het vechten verveelt geen moment en elke vijand vereist een andere tactiek. Een ander nieuwigheidje is de manier waarop je aanvallen kunt ontwijken. Druk op het juiste moment op de D-pad in een bepaalde richting en Samus ontwijkt de vijand. Hierdoor kun je speels tussen de aanvallende monsters doorspringen, om daarna een opgeladen schot te lossen. Hopelijk zien we dit soort gameplay ook terug in de handheld delen, want het past de serie goed.
Hoewel de eerste paar uur vooral bestaan uit gevechten en het lopen van A naar B (waarbij afsplitsingen niet toegankelijk zijn), komt de game vooral hierna goed los. Je hebt dan het volle (traditionele) assortiment aan vaardigheden, waaronder de grapple beam, morphball, super missile en speed booster, aangevuld met enkele nieuwe. Het staat je vrij om zelf op onderzoek te gaan en de bekende Metroid gameplay komt tot zijn hoogtepunt. De game zit namelijk volgepropt met verborgen voorwerpen die het avontuur een stuk simpeler voor je maken. De game op zich is namelijk, vooral voor de minder ervaren gamer, best pittig en ook de gevorderde speler zal er een leuke uitdaging uithalen. Dit komt mede doordat je buiten de savepoints om geen extra levens kunt verkrijgen. Wel is het mogelijk om, wanneer je bijna dood gaat, jezelf op te laden. Dit kost echter tijd en is onmogelijk om te doen tijdens een druk gevecht.
Het filmische wilde Team Ninja ook buiten de stoere gevechten en cutscenes in stand houden. Zo zal de game je af en toe dwingen om in eerste persoonsperspectief een bepaald voorwerp in een ruimte te bekijken, a la de traditionele P&C Adventure. Tevens verschuift de camera af en toe naar een schouderperspectief (zoals in bijv. Resident Evil 4 & 5), waardoor je langzaam op je doel afloopt, iets wat de spanning behoorlijk verhoogt. Aan de andere kant haalt het de vaart ietwat uit het de game, vooral wanneer je niet precies weet waar je naar zoekt, of wanneer je een lange gang moet doorlopen waar eigenlijk bar weinig te zien is.

Zoals gezegd zit het met de voice-acting wel goed en ook de rest van het geluid is prima. Af en toe had ietwat meer muziek geen kwaad gekund (helemaal nadat we zo ontzettend zijn verwend door de prachtige soundtrack uit de Metroid Prime serie), maar datgene wat we horen is uitstekend. Ook grafisch behoort de game tot de mooiere titels. Daar waar de Prime delen (ook schitterend overigens) wat grauwer waren, is Other: M kleurrijk en glanzend. Vooral Samus lijkt rechtstreeks uit de wasstraat te zijn gekomen. Het is een ander stijltje (zo ogen de karakters ook alsof ze uit een Japanse manga komen), maar op zich niet meer of minder dan dat wat we gewend waren. De game loopt vloeiend en de karakters bewegen soepel. Een extra pluspunt gaat uit naar de schitterende FMV-filmpjes en de prachtige manier waarop deze vrijwel naadloos lijken over te gaan in de werkelijke spelwereld.
Metroid: Other M is een gewaagd experiment wat goed gelukt is. De game speelt lekker, ziet er mooi uit en tilt verhaaltechnisch het Metroid universum naar een hoger niveau. Het is jammer dat Nintendo en Team Ninja niet hebben besloten gebruik te maken van de Nunchuck. Helaas komen enkele gameplay aspecten minder goed uit de verf, zoals de beperkte beweging vanuit het eerste persoonsperspectief. Ik ben van mening dat dit makkelijk had kunnen worden voorkomen door gewoon de Nunchuck te gebruiken. De fans van Metroid Fusion en Super Metroid zullen zich ongetwijfeld uitstekend met Metroid: Other M vermaken en het avontuur past dan ook prima in dit rijtje. Verwacht je echter een vervolg op de Prime serie, dan kom je bedrogen uit.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
85 |
Sound |
85 |
Graphics |
90 |
Replay |
75 |
Traditioneel, volop actie en een episch verhaal.
|
85 |
|
|
|
11:36 FIFA 11
11:27 Steam met nieuwe betaalmogelijkheid
|
Reacties (23) |
|
Pagina:
1
|
|
Uchiha_Shadow
op 13-09-2010 om 11:55
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Prima review, ik ben Super Metroid en Metroid Fusion op 't moment aan 't spelen dus daarna ga ik hier maar eens mee aan de slag.
Het texture werk haalt 't niet bij de Prime serie zo te zien, maar voor de rest ziet 't er goed uit. Ik vind de stem van Samus echter nogal tegenvallend, vooral omdat de Japanse juist wel weer vol emotie praat.
Jammer dat Samus in deze game niet echt haar mannetje staat (wat betreft Adam), want ze heeft chronologisch gezien al 6 belangrijke missies gedaan en het universum meerdere keren gered.
|
|
Gast (188.200.8.xxx)
op 13-09-2010 om 12:37
|
Zelfde score als Spider-Man Shattered Dimensions... Beetje zuur :P.
Maar ja. Het is geen slechte score en dat is het enige wat telt :D.
|
|
Gast (85.144.29.xxx)
op 13-09-2010 om 13:25
|
@uchiha
Vind ze eigenlijk beide even mooi.
En als je de game voor de 2e keer speelt is haar stem niet eens zo erg, het is gewoon dat iedereen een eigen idee heeft van hoe ze zou moeten klinken.
|
|
Gast (130.115.220.xxx)
op 13-09-2010 om 13:36
|
Tis een geweldig spel, maar waarom worden de gfx van dit spel zo hoog geprezen?
Het zag er goed uit, maar metroid prime 3 zag er veel ebter uit. Die verdiende een 9, dit eerder een 8 ofzo.
(aangenomen dat de cgi niet meetelt voor de gfx beoordeling)
Anyway, top spel, aanrader voor idereen. Speciaal voor metroid fans. De nostalgie gehalte is zeer hoog and I like that :P
|
|
Louis Tinner
op 13-09-2010 om 15:14
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
Lijkt me een heerlijk spel, met lekker snelle gameplay. Dat die adam bepaalt welke wapens ed je kan gebruiken zal me zeker niet storen, sinds wanneer draaien games om logica... Autoaim lijkt me geen negatief punt zoals velen aanhalen, aangezien de game hiermee is ontworpen, anders was het spelen van dit spel nogal onmogelijk geweest lijkt me zo.
@gideon: is het aantal filmpjes storend? kan je ze skippen? Naast dat de nunchuck besturing er eigenlijk in had moeten zitten, werkt de d-pad besturing an sich wel goed naar jouw mening? Zou een multiplayer mode mogelijk zijn in een eventueel vervolg? (spiltscreen of zonder 1st person)
|
|
Uchiha_Shadow
op 13-09-2010 om 15:16
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Je kunt de filmpjes de tweede keer pas skippen (dus als je de game herspeelt). Ik begrijp van andere reviewers dan de D pad besturing wel went, maar dat Nunchuck ideaal was geweest.
|
|
Wickey de Viking
op 13-09-2010 om 16:49
[Niv: 33 / Exp: 1662]
|
De D-pad besturing went wel... maar inderdaad, met de nunchuck had het wel een stuk beter geweest.
Waar ik bang voor was, maar gelukkig ondoorgrond is gebleken... het wisselen tussen 1st en 3rd person werkt echt goed! Reactie gaat echt heel snel!
Het is zeker geen Prime, maar wel de 8,5 ruimschoots waard! Ik vind het een leuke game. Wat mij betreft hadden er wel wat moeilijke puzzels in gemogen. Maar goed, nogmaals, het is geen Prime.
|
|
Dutchman
op 13-09-2010 om 17:00
[Niv: 12 / Exp: 605]
|
Ik wou dat ik hem al kon spelen. Maar als je Wii verouderd is kan het dus niet. Dus moet ik wachten tot ik een nieuwe van nintendo krijg
|
|
Gast (92.66.77.xxx)
op 13-09-2010 om 17:51
|
Heerlijke top-game.....een van de beste games op de wii
|
|
Pino
op 13-09-2010 om 17:52
[Niv: 25 / Exp: 1266]
|
Heerlijke game. Zeer ondergewaardeerd naar mijn mening.
|
|
Louis Tinner
op 13-09-2010 om 17:55
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
Aha thx
@wickey: dat wisselen, daar had ik wel vertrouwen in, had namelijk al Super Paper Mario gespeeld en daar ging het ook heel natuurlijk. 8,5 is een mooie score, had wel hoger verwacht, maar dat komt alleen doordat zoveel games overgewaardeerd worden en te hoge punten krijgen, niet door het punt an sich. Lijkt me een van de beste spellen op de Wii zowiezo
@dutchman: wat versta jij onder een verouderde Wii???
Gewijzigd door Louis Tinner op 13-09-2010 om 17:56
|
|
ace_quorthon
op 13-09-2010 om 21:03
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
Indd dutchman, ik ben ook benieuwd wat je daarmee bedoeld?
|
|
Uchiha_Shadow
op 13-09-2010 om 22:30
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Ik neem aan dat hij geen double-layer Wii games meer kan spelen, omdat hij hem in een kamer met veel rook of stof had staan (ik hoorde iig dat het daardoor komt). Nu kan hij dus geen Brawl, MP Trilogy of Other M spelen.
|
|
Weslii
op 13-09-2010 om 22:30
[Niv: 167 / Exp: 8338]
|
Het is een topgame die een heerlijk nostalgisch gevoel geeft.
|
|
Dutchman
op 14-09-2010 om 08:00
[Niv: 12 / Exp: 605]
|
@ace:
Mijn Wii kon Metroid niet lezen. Dus heb ik nintendo gebeld en die zeiden dat mijn Wii verouderd was(volgens mij de hardware).Dus nu krijg ik van nintendo,nadat ik mijn oude wii heb verstuurd en Metroid, een nieuwe Wii.
IK zou niet weten wat Nintendo onder een verouderede wii verstaat. Ik denk eentje van 2-3 jaar oud
Gewijzigd door Dutchman op 14-09-2010 om 08:02
|
|
Weslii
op 14-09-2010 om 08:38
[Niv: 167 / Exp: 8338]
|
Ik heb mijn Wii vanaf de launchdag en ik heb dat probleem niet. Ik vind het maar een vreemd verhaal.
|
|
Uchiha_Shadow
op 14-09-2010 om 09:03
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Andere spellen kon hij nog wel lezen, met uitzondering van Brawl and Prime Trilogy? Ja, dan ligt het aan de laser.
|
|
Dutchman
op 14-09-2010 om 10:17
[Niv: 12 / Exp: 605]
|
Nou het rare is dat ik wel Brawl kon spelen.De enige die ik niet kan spelen is Metroid:other M
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 14-09-2010 om 12:35
|
Ben egt benieuwd of je een andere Wii krijgt..
|
|
Louis Tinner
op 14-09-2010 om 13:43
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
wrs wordt je laser opgepoest of vervangen, Ik had hetzelfde p[robleem, maar opgelost door een lenscleankit aan te schaffen. Dat verouderde hardware verhaal van ze is onzin
|
|
Gideon
op 14-09-2010 om 17:49
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@Louis; ik vond het aantal filmpjes (ondanks het feit dat je ze idd de eerste keer niet kunt skippen) absoluut niet storend. Nu vind ik filmpjes van nature al niet snel erg storend, maar dat terzijde  De hoge kwaliteit en de nodige actie in de cutscenes maken ze een genot om naar te kijken. Wat betreft de D-pad; het werkt wel, maar de analoge stick werkt gewoon prettiger. Daarnaast had men meer knoppen kunnen gebruiken wanneer de Nunchuck tevens gebruikt zou worden. Multiplayer is altijd wel mogelijk, maar de kans dat Nintendo weer toevoegd, helemaal in een 2,5D Metroid, lijkt mij niet zo groot. Maar zeg nooit nooit natuurlijk
|
|
Gast (195.240.248.xxx)
op 27-09-2010 om 12:55
|
wat een geweldige review trouwens Gideon, jij krijgt wel de thumps-up, hoor! ;)
|
|
Gast (83.83.50.xxx)
op 23-02-2011 om 15:11
|
samus
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|