Geruime tijd waren er geruchten dat GoldenEye 007 een HD remake zou krijgen op Xbox Live Arcade, Activision lachte echter bij deze gedachte en kondigde doodleuk een Nintendo Wii- en DS-versie aan onder een een identieke naam.
Alvorens we verder in gaan op de titel moet één ding meteen duidelijk zijn: het gaat hierbij niet om een remake, zo benadrukt ontwikkelaar Eurocom. Rare, inmiddels toebehorend aan Microsoft, is op geen enkele manier bij het project betrokken en nieuwe ontwikkelaar Eurocom staat er dan ook grotendeels alleen voor. Ze krijgen enkel hulp van n-Space dat de DS versie ontwikkelt. Gelukkig wil dit niet zeggen dat het hele James Bond gevoel verdwenen is, de studio krijgt namelijk hulp van componist David Arnold voor de soundtrack. Deze man verzorgde eerder al de soundtracks van een vijftal James Bond films, waaronder Casino Royale en Quantum of Solace. Het verhaal moet verder eveneens binnen de serie passen, diverse schrijvers van James Bond films zijn aangetrokken om ook op dit gebied indruk te maken.

Om zich toch nog iets verder van het origineel te distantiëren is gekozen voor een geheel nieuwe James Bond, Pierce Brosnan moet namelijk zijn plek afstaan aan Daniel Craig. Niet alleen krijgen we hierdoor een ander gezicht, maar tevens een iets andere manier van spelen. Daar waar Brosnan vaak een meer stealthy manier van gameplay kreeg, waarbij je vijanden in stilte omlegde, daar is Craig een stuk ruwer. De actie is hierdoor meer ‘close-up’, inclusief melee aanvallen. Toch hoeven we niet te vrezen, in de basis is de game nog altijd een First Person Shooter waarbij je zelf kunt kiezen of je een missie door wil rennen of vijanden stuk voor stuk uit wil schakelen.
Het verhaal achter de game is net even anders dan het origineel, juist zodat deze samen kan gaan met de verhaallijnen van de Casino Royale en Quantum of Solace films. De aanpassingen hiervan zijn niet tot het extreme doorgevoerd, zo zullen enkele filmpjes zelfs uit het origineel komen, maar tegelijkertijd is het zeker geen kopie. Enkele locaties zijn bijvoorbeeld aangepast en er zijn zelfs compleet nieuwe locaties aanwezig. Hieronder bijvoorbeeld ook Zukovsky Club, een plaats die we kennen uit het origineel, maar nu ook speelbaar is.

Ondanks dat de titel alleen naar de Nintendo Wii komt op consoles, naast de apart ontwikkelde DS versie, verplicht de ontwikkelaar ons niet om met de WiiMote te spelen. In plaats daarvan kan ook de Classic Controller worden aangesloten om zo de levels door te knallen. De multiplayer ontbreekt ook niet, hoewel het spelen met vrienden op de bank nostalgische gevoelens op zal roepen kun je dit ook online doen. Alhier vergaar je punten die je in kunt ruilen voor geheel nieuwe items en wapens.
GoldenEye 007 verschijnt later dit jaar, op de volgende pagina is te lezen of onze redacteuren dit zien als een zegen of een vloek.
|