Aan het begin van het jaar brachten Platinum Games en SEGA ons het geniale en compleet bizarre Bayonetta. De game geldt als één van de toppers in het hack ’n slash genre. Niet gek gezien enkele mensen bij Platinum eerder in hun carrière werkten aan de beste delen in de Devil May Cry serie. Met Vanquish gaat men nu iets nieuws proberen.
Producer Shinji Mikami is niet geheel onbekend met het third-person-shooter genre. In 2003 maakte hij voor Capcom de shooter P.N.03, die exclusief op de GameCube verscheen. Uiteindelijk werd dat geen topper en ook niet de game die Mikami eigenlijk wilde maken. Met Vanquish wil hij dus een herkansing. De game verschijnt in oktober op de PlayStation 3 en Xbox 360 en is ditmaal vrij van de problemen die Bayonetta kende. Bayonetta kende grote verschillen in kwaliteit tussen de PS3 en Xbox 360 versie, waarbij de Xbox 360 versie duidelijk het voordeel kreeg. Vanquish wordt op beide platformen tegelijk ontwikkeld, wat met name voor PlayStation 3 gebruikers natuurlijk geweldig nieuws is.

Vanquish neemt elementen mee vanuit P.N.03 maar kent ook gelijkenissen met Lost Planet en Gears of War als je kijkt naar de gameplay van de game. De traditionele run-and-gun gameplay uit P.N.03 heeft een feel gekregen die lijkt op die in Lost Planet, waarbij het personage vrij langzaam loopt en het richten erg losjes werkt. Een coversysteem, dat deze generatie immens populair is geworden dankzij Gears of War moet de gameplay in Vanquish compleet maken. Wat Vanquish echter anders maakt dan de eerder genoemde inspiraties is de snelheid en hectiek van de actie. Het scherm staat continu bol van de actie waarbij je als speler meteen de juiste acties moet ondernemen. Verwacht dus niet dat even rusten achter cover je ver zal brengen. In Vanquish moet het tempo hoog blijven en daarom is de actie intens.
Om verder geen standaard shooter te worden heeft Platinum Games een pak bedacht dat de hoofdpersoon, Sam Gideon, draagt. Dit pak, met de mooie afkorting ARS, zorgt ervoor dat je niet meteen naar de grond gaat als een kogel, of raket je raakt. Ook geeft het Sam de mogelijkheid verschillende wapens mee te nemen. Deze zitten niet vastgebonden op zijn rug, maar komen in de vorm van een transformerende arm van het pak. Stoer. Daarnaast maakt het Sam een stuk sterker, waardoor een flinke rechtse of een keiharde trap ook mogelijk zijn. Melee-combat is een belangrijk deel in Vanquish dankzij het pak. Een derde toffe element aan het pak is de mogelijkheid tot het langzamer laten gaan van de tijd. Dit is echter alleen mogelijk als je al vaak geraakt bent en even de tijd nodig hebt om je uit een benarde situatie te redden.

Het verhaal in Bayonetta was niet echt om over naar huis te schrijven, maar door de compleet over-the-top personages en bizarre stijl was dit geen probleem. Vanquish ziet er een stuk serieuzer uit, maar lijkt wat verhaal betreft weinig beter te worden. In de game draait het allemaal om de strijd tussen de Amerikanen en de Russen. De Russen hebben een Amerikaans ruimtestation overgenomen en hiermee een aanval op San Francisco uitgevoerd. De Amerikanen vinden dit niet zo tof en besluiten Sam (die een übersoldaat is) en zijn team naar dat ruimtestation te sturen om te voorkomen dat er nog ergere dingen gebeuren. Erg cliché allemaal en de voice-acting maakt het er niet beter op. Alles lijkt erop dat de cheesyness uit Bayonetta terugkeert in een omgeving waarin het allemaal een stuk minder goed past. Dit lijkt één van de problemen van Vanquish te worden.
De over-the-top actie, sterke controls, aparte visuele stijl en intense gameplay moeten van Vanquish net zo’n topper als Bayonetta maken. Ook grafisch zit het weer helemaal in orde, met actie op elk plekje van het scherm. Laten we hopen dat zowel PS3 als Xbox 360 eigenaars ditmaal van een mooie framerate mogen genieten, alsmede korte laadtijden en vrijwel afwezige screentearing. Het cliché verhaal en de matige presentatie daarvan zouden de enige smetjes kunnen zijn op het succes van het nieuwste kindje van Platinum Games Vertrouwen is er helemaal in de ontwikkelaar en producer Shinji Mikami. Of ze dit vertrouwen waar kunnen maken, dat leren we in oktober.
|