Review: Armada 2526
Door Cor op 16-07-2010 om 08:19
|
Bron: Gamed
|
Het genre van de ruimte 4X game is wat het aantal titels betreft dunbevolkt, dus wanneer er een nieuwe titel verschijnt is het altijd interessant te kijken of deze het genre weet te verrijken. Armada 2526, gemaakt door ontwikkelaar Ntronium Games, kwam al in 2009 uit in Amerika, maar heeft nu ook de oversteek naar Europa gemaakt.
Technologische vooruitgang is op meerdere vlakken te bereiken. De game kent zeven verschillende onderzoeksgebieden, welke los van elkaar te ontwikkelen zijn. Deze onderzoeksgebieden richten zich bijvoorbeeld op het creëren van betere schepen, technologie om dode planeten bewoonbaar te maken of het ontwikkelen van virussen voor een biologische aanval. Je kunt algemene onderzoeksgebouwen plaatsen, die uit elke tak kunnen onderzoeken maar dit traag doen, of specifieke gebouwen, die sneller onderzoeken maar aan een gebied vastzitten. Zo kun je je op enkele terreinen specialiseren om daarin een voordeel te behalen, en vervolgens handelen om de overige technologieën te verkrijgen.

Als je eenmaal een groot rijk hebt kan het je aardig wat tijd gaan kosten om te controleren of je kolonies het nog wel goed doen. Om je daarbij te helpen kun je ervoor kiezen kolonies automatisch te laten ontwikkelen. De automanager neemt je veel werk uit handen en weet over het algemeen goede kolonies te bouwen, maar werkt je soms ook tegen: toen ik bij een kolonie de belastingen verlaagde om te zorgen dat de bevolking niet opstandig werd, bleken ze de beurt erna alweer verhoogd te zijn. De interface van de game is wisselend. Sommige schermen zijn eenvoudig en duidelijk. Zo kan je snel zoeken welke planeten nog geen kolonie hebben of waar je schepen zich bevinden. Ook de advisor geeft zo nu en dan bruikbare tips, hoewel hij soms een bepaald advies iets te vaak blijft herhalen. Aan de andere kant zijn er schermen die volgestouwd zijn met informatie, en het kost je even om daar je weg in te vinden. De minimap had ook een stuk duidelijker mogen zijn, en is in zijn huidige vorm nauwelijks bruikbaar.
Op het gebied van graphics is de game ondermaats. Tijdens het turn based gedeelte kijk je naar de sterrenkaart, waar de enige actie het bewegen van de ruimteschepen is. Dit is een vrij statisch geheel. De gevechtsmodus biedt je wat meer actie om naar te kijken, maar de schepen zijn niet echt gedetailleerd en de effecten weten niet te overtuigen. Een pluspunt is wel dat elk ras zijn eigen scheepsontwerpen heeft. De geluidseffecten beperken zich voornamelijk tot laser- en explosiegeluiden. Verder heeft de game een prettige soundtrack, met muziek die je niet lang bijblijft, maar die wel prima voor opvulling zorgt.
De scenariomodus van de game kent naast de tutorial slechts drie andere scenario’s, dus het grootste deel van de tijd zul je doorbrengen in de custom game modus. In deze modus kun je alle variabelen zelf aanpassen: de grootte en samenstelling van het heelal, het aantal tegenspelers en het aantal beurten dat de game moet duren zijn zelf in te stellen. Op deze manier kun je zelf bepalen hoe complex en lang de game moet zijn. De game kent geen multiplayer over internet, en heeft enkel een hotseat optie. Dit betekent voor de meeste spelers waarschijnlijk dat ze vastzitten aan de AI tegenstanders. Deze zijn op zich wel goed, maar wegen natuurlijk niet op tegen een menselijke tegenstander.

Armada 2526 laat je met een enigszins gemengd gevoel achter. De gameplay werkt voor een groot deel soepel en gestroomlijnd, hoewel niet alles even vlot gaat. Het turn-based gedeelte is het sterkste deel van de game, maar daartegenover staan de niet echt diepgaande realtime gevechten. Verder weet Armada 2526 zich nooit te verheffen tot iets bijzonders, omdat het niet veel nieuws toevoegt aan het genre. Fans van het 4X genre kunnen zich echter wel goed vermaken met de game, en de verschillende rassen geven je genoeg speelstijlen om een tijd bezig te blijven.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
66 |
Sound |
70 |
Graphics |
55 |
Replay |
70 |
Armada 2526 heeft teveel ruwe kanten om een hoogvlieger te zijn.
|
65 |
|
|
|
09:47 NPD: Xbox 360 klopt Wii, Red Dead leidt
08:19 Trailer We Cheer 2
|
Reacties (3) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (77.164.239.xxx)
op 16-07-2010 om 13:16
|
nog nooit van het genre gehoord
wat een kutspel , zie de gfx, ik dacht dat er amanda stond, dat zou tenminste interessant geweest zijn.
wie wil nou geen spelleke met een lekker wijf uit de toekomst?
|
|
gastrion
op 16-07-2010 om 19:15
[Niv: 67 / Exp: 3362]
|
iderdaad ziet er slecht uit
ik kom hier gewoon om stomme reacties te plaatsen
|
|
Gast (81.242.176.xxx)
op 17-07-2010 om 16:50
|
Lijkt me niet echt een tof spel maar om het nou af te kraken door de graphics is echt wel heel stom... Btw het 4X genre bevat spellen zoals de sid meiers civ reeks. De titel staat voor expand, exploit exterminate en explore. Het is wel een tof genre maar er komen echt veel te weinig games voor uit
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|