Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Nier


Door Joni Philips op 25-04-2010 om 10:30
Bron: Gamed

Op de PlayStation 2 ontwikkelde Cavia verschillende spellen, waaronder Drakengard en Drakengard 2. Nu komt Cavia met een 'spiritueel vervolg' in de vorm van Nier, kan deze beter presteren dan zijn voorganger of is ook Nier echte middelmaat?

Wij namen de PlayStation 3 versie onder de loep om dat te ontdekken. In de eerste plaats is Nier een spiritueel vervolg, waardoor de band met Drakengard heel miniem is, het verhaal staat dus compleet op zichzelf. Beide series spelen zich simpelweg af in hetzelfde universum, maar op een compleet ander tijdstip. Nier begint in de nabije toekomst, in het jaar 2049. Hoofdrolspeler Nier - die je zelf een naam kunt geven - bevindt zich in een verlaten winkel met zijn dochter Yonah. Zijn dochter is ziek en de winkel wordt aangevallen door schaduw-achtige monsters, of Shades. Hij kan hen nooit verslaan, maar gelukkig vindt hij het magische boek Grimoire Noir. Hij sluit een deal met het boek waardoor hij de kracht krijgt om de monsters te verslaan.

Plots bevinden de twee zich echter in de toekomst, een tijd waarin de wereld teruggekeerd is naar een Middeleeuws tijdperk. De mensheid is bijna compleet uitgeroeid en de Shades vallen nog steeds aan. Hier en daar zien we nog herinneringen aan vroeger, maar alles is grotendeels verwoest. Dankzij de andere overlevenden kan hij een goed leven opbouwen, maar zijn wereld stort in elkaar wanneer zijn dochter opnieuw verdwijnt. In een afgelegen tempeltje vindt hij haar terug, en hij kan haar redden met behulp van de Grimoire Weiss, de tegenhanger van de Grimoire Noir. Samen beginnen ze aan een nieuw avontuur om de wereld en Yonah te redden. Hierin worden ze bijgestaan door de 'vrouw' Kainé (en enkele andere minder leuke personages) wat de start van een boeiend avontuur is.

Ten opzichte van de traditionele Japanse RPG heeft Nier oude personages, wat ook gereflecteerd wordt in het verhaal. De intro van de game begint bijvoorbeeld al met een complete scheldtirade. Het is een verademing na de tientallen blije, brave tieners waarmee we normaal spelen in RPGs. Tegelijk hebben we Weiss die regelmatig de muur tussen speler en game breekt. Hij geeft namelijk kritiek op de originaliteit van het spel. Zij worden uitstekend tot leven gebracht door de Amerikaanse stemacteurs en plaatsen veel overtuiging in hun rol. Het uitgebreide verhaal zal ook nooit in één keer duidelijk worden, de game heeft meerdere einden die je moet kennen om Nier te begrijpen. Het verhaal sleept je mee door de game dankzij zijn unieke atmosfeer, maar niet alleen het verhaal is uniek.


Hetzelfde gaat op voor de gameplay. Nier is eigenlijk een mix tussen Final Fantasy, The Legend of Zelda, God of War en Monster Hunter. Soms verwijst het spel zelfs nog naar compleet andere games voor een unieke mix. In eerste instantie is Nier een RPG met een level-systeem, magische aanvallen, veel NPCs, het aanpassen van wapens enzovoorts. Het vechten zelf lijkt dan weer op God of War, maar dan met twee aanvalsknoppen. Die eenvoudige aanvallen zul je gaan combineren met de extreem krachtige magie die Weiss je geeft. De balans in de game valt hierbij duidelijk in het voordeel van de magie waardoor het vaker dan niet een kwestie van magie spammen is. Gelukkig blijkt dit een kleiner probleem op Hard waar je beter moet verdedigen.

Tussendoor speelt men nog leentjebuur bij Monster Hunter en The Legend of Zelda. Het is onder andere mogelijk te vissen, bessen te plukken, groenten te kweken en te jagen op schapen en geiten die verrassend sterk zijn. In de dungeons voegt men ook platformstukjes, on-rail elementen en puzzels toe. Het platformen lijkt echter nergens op. De puzzels zijn iets beter, maar de meeste puzzels zijn gewoon te ongeďnspireerd. Je zal bijvoorbeeld regelmatig een blok rond moeten duwen. Het is echter onmogelijk om de gameplay compleet te beschrijven. Daarvoor neemt Nier gewoon te veel elementen over van andere games. De mix zorgt ervoor dat de game verfrissend blijft aanvoelen, maar het is ook de reden dat niets tot in de puntjes is afgewerkt.

Zo zit er weinig diepgang in het Hack & Slash deel want combo's zijn niet mogelijk en je blijft beperkt tot dezelfde weinig spectaculaire aanvallen; zijn de puzzels soms hopeloos simpel en heeft het RPG level-systeem weinig invloed op je spel. Enkel de magische spreuken die je verdient van Weiss beďnvloeden je spel. Nier laat je ook zeer veel heen en weer lopen. Zeker in het eerste uur loop je bijna continu tussen de open velden, je huis en de bibliotheek. Later gaat dit vooral spelen bij de zijmissies die vaak lang duren om te voltooien en weinig beloning bieden. Tijdens deze missies helpt de in-game map ook niet, waardoor je verloren rond loopt. Ondertussen word je bij elke wisseling van omgeving geconfronteerd met laadtijden die al in het eerste uur gaan irriteren.


Grafisch is de game op het eerste zicht een teleurstelling: er steekt weinig detail in de omgevingen, waardoor Nier op geen enkele manier kan concurreren met de mooiere games van deze generatie. Op vele gebieden heeft Cavia bespaard, zo heeft men geen anti-aliasing geďmplementeerd waardoor je kartels krijgt. Je gaat echter kleine details opmerken die aantonen dat Cavia de nodige tijd heeft geďnvesteerd. Bij het openen van een deur naar buiten valt er bijvoorbeeld een verblindend licht binnen, terwijl alles zwart kleurt wanneer je van buiten naar binnen gaat. Zelfs de laadschermen krijgen een ander kleurtje. Binnen zul je ook de lichtstralen opmerken die door de ramen naar binnen valt, wat voor een leuk effect zorgt. Buiten zul je dan weer zandwolkjes opmerken die over het gras dansen.

De animaties van het spel zijn ook realistisch, zo belandt Nier op zijn achterwerk als hij onzorgvuldig van een berg springt. Het belangrijkste aspect is echter het spelen met de camera-standpunten. Het grootste deel van de tijd speel je uit een standaard 3D standpunt, maar bepaalde dungeons bekijk je vanuit een vogelperspectief en de andere weer compleet van opzij. De graphics blijven ondermaats, maar tegelijk kun je genieten door het spel met de standpunten. Ook de muziek speelt mee, het begint met kalmerende muziek die door tempoversnellingen aantoont wanneer de actie komt. De geluidseffecten zijn eveneens top, zo zul je het horen wanneer je zwaard tegen de muren kletst. Het zijn opnieuw kleine details, maar op die dingen heeft Cavia gek genoeg het meeste tijd geďnvesteerd.

Eigenlijk is Nier een moeilijke game om een oordeel over te vellen want het is lastig om een specifiek label op de game te plakken. Het is een RPG, het is een Action-Adventure, het is een Hack & Slash, maar op geen enkel vlak steekt Nier boven de middenmoot uit. Tegelijk is Nier meer dan de som van zijn onderdelen. De combinatie van onderdelen werkt wel, waardoor Nier met momenten leuk overkomt en verfrissend blijft waar andere games na zo'n periode repetitief durven te worden. De game is echter gewoon niet afgewerkt genoeg om €60 aan uit te geven. Cavia probeert veel te combineren in Nier, maar ze hebben niet genoeg tijd besteed aan elk onderdeel waardoor Nier toch tegenvalt.
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   85
Graphics   60
Replay   80

Nier is een interessante mix met de nodige gebreken.
70


11:10  iPhone Games: Mr. Kubus
19:17  Brink gelijkwaardig op PS3, 360 en PC
 Reacties (13)
 Pagina: 1
dantekloon op 25-04-2010 om 10:36 [Niv: 185 / Exp: 9264]
Is Nier een vervolg van Drakengard dan.
Drakengard is eentonig en toch een RPG.

Jammer dat deze geen RPG is,
de Vijanden//Omgevingen//Personages//Stadjes alles in de game lijkt op een RPG alleen de gameplay is een Hack & Slash.

Had heel makkelijk een RPG kunnen zijn.

Gewijzigd door dantekloon op 25-04-2010 om 10:37

the_dan op 25-04-2010 om 11:09 [Niv: 310 / Exp: 15521]
tsjah jamme voor jou he

Icecubez op 25-04-2010 om 11:12 [Niv: 45 / Exp: 2261]
? waarom zou het geen rpg zijn ?
Of bedoel je meer rpgactig ?
Want de game heeft stats het heeft dorpjes het heeft side missions het heeft mini games het heeft een goed verhaal en een best fijne combat system.
Als dit geen rpg is dan is FFXIII het helemaal niet ?

JasperCLA op 25-04-2010 om 11:27 [Niv: 94 / Exp: 4675]
"Nier" :')

De naam alleen al

Gast (82.169.167.xxx) op 25-04-2010 om 11:54
Nier developed by Cavia xD

Shadowx op 25-04-2010 om 12:36 [Niv: 155 / Exp: 7765]
De game spreekt me ook niet aan en laat hem dus links liggen.

Gast (82.173.151.xxx) op 25-04-2010 om 13:05
Spijtig dit, als ik zo de review doorlees had het makkelijk een van de beste rpgs van het jaar kunnen worden.

ninodude on PS3 webbrowser.

Goof op 25-04-2010 om 14:48 [Niv: 96 / Exp: 4793]
Zelfs de reviewer geeft toe dat hij geen duirdelijk oordeel kan vellen over deze nietszeggende game, ik had ook niets anders verwacht.
Een 70 is best wel slecht, ik denk ook dat deze game slecht verkocht zal worden, mede doordat hij bijna niemand zal aanspreken.

Brastin op 25-04-2010 om 16:13 [Niv: 58 / Exp: 2921]
Ik heb hem en vind het tot nu toe een erg leuk spel idd wat foutjes etc. maar erg vermakelijk op vele punten.

Gast (80.246.197.xxx) op 25-04-2010 om 20:08
Heeft het iets weg van Darksiders?

Joni Philips (Eindredacteur) op 25-04-2010 om 22:31 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Er zijn overeenkomsten, maar Darksiders is duidelijk beter. Diepgaander vechten en betere puzzels. Daarnaast heeft Nier een echte RPG structuur, wat je niet hebt bij Darksiders.

Stammetje91 op 27-04-2010 om 14:39 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Als ik het zo lees en de verkoopcijfers uit Japan bekijk, zie ik eerlijk gezegd nog wel een sequel verschijnen.

Decay op 06-05-2010 om 23:29 [Niv: 13 / Exp: 641]
Deze game is echt goed, heb er al zeer veel van genoten, voor mij part één van de meest underrated games van 2010

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Nier
Type:
Game
Releasedatum:
23-04-2010
Ontwikkelaar:
Cavia Inc.
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media