Ontwikkelaar Remedy brengt halverwege dit jaar dan eindelijk Alan Wake naar de Xbox 360. Alvorens het zover is geeft Remedy’s Sam Lake, schrijver van het verhaal, nog wat extra informatie.
Tegenover Game Informer gaat hij eerst in op de downloadable content voor het spel. Volgens Lake moeten we deze DLC zien als nieuwe seizoenen zoals dit ook bij een TV-serie het geval is, waarbij Alan Wake het eerste seizoen is. Het is niet zo dat je hierbij alle seizoenen gespeeld moet hebben om de game volledig te begrijpen, het eerste seizoen moet bij games al tevredenheid opleveren, maar tegelijkertijd moeten er enkele deuren open blijven staan om in de seizoenen erna op verder te borduren.
Lake gaat ook in op het gebruik van het element licht binnen de game. Het hebben van een lichtbron is van groot belang om te overleven, waarbij we het als een extra laag bovenop de conventionele actie moeten zien. Het is dan ook niet zo dat we helemaal geen gewone wapens tegen komen, alleen de avond valt in Bright Falls zal het donker zijn invloed hebben op mensen, dieren en objecten. Ieder van deze elementen heeft een bepaalde sterkte, gemeten vanuit een donkere aanwezigheid, en de sterkte van je lichtbron bepaalt hoeveel kans je hier tegenover maakt.
Als voorbeeld noemt hij een groep vogels, waar een zwakke lichtbundel genoeg is om ze te weerstaan. Door dit licht zullen ze verbrand worden en verdwijnen. Een sterkere vijand zal weliswaar ook 'geraakt' worden door dit licht, maar het zorgt er enkel voor dat zijn donkere aanwezigheid verdwijnt, terwijl de vijand nog op je af kan komen, en je deze met andere wapens af zult moeten maken. Ben je overigens in het bezit van een sterke lichtbron, neem een flash-bang grenade of flare gun, dan kun je deze vijanden wel met licht uitschakelen.
De schrijver benadrukt dat de game zich niet alleen maar in het donker af zal spelen. Middels flashbacks en beelden uit je geheugen zul je ook delen zien die zich overdag af hebben gespeeld, om je als speler een realistischer beeld te geven. Zou er enkel van begin tot eind actie zijn, dan zou je als speler al snel verlamd raken en dan zou de actie na verloop van tijd minder spannend aanvoelen.
Alan Wake ligt op 21 mei in de winkels.
[Upd.] Lake laat tegenover CVG nog wat meer over de vroege ontwikkeling van de titel. Remedy begon de titel als een open sandbox game, maar gedurende de jaren die volgende zijn ze gaan experimenteren en kozen ze uiteindelijk een meer lineaire aanpak.
quote: “For example, early on we tried out sandbox elements. With them we were constantly running into situations where we had to [endure] big compromises in our thriller pacing and our thriller storytelling. At the end of they day we decided it wasn’t worth it. We wanted to do a story-driven game – that’s what we feel Remedy games are supposed to be.”
|