Eén van de racing games waar door velen naar uitgekeken wordt is Project Gotham Racing 3 voor de Xbox 360. In een interview wilde Nick Davies, design manager voor Project Gotham Racing 3, wel wat meer over deze game kwijt.
De belangrijkste punten welke uit het interview naar voren kwamen waren:
- PGR 3 is al iets meer dan 18 maanden in ontwikkeling
- Hij vind het prettig werken met de nieuwe hardware, mede omdat Microsoft ze vanaf het begin heeft geholpen. Zijn favoriete feature van de nieuwe console is Xbox Live omdat hier volgens hem alles in samen komt, wat ook geldt voor de combinatie PGR 3 met Xbox Live. Zo zal hierop Gotham TV komen. Door langs netten te zappen kan je de beste spelers van de wereld tegen elkaar zien gamen. Dit kun je live doen, maar je kunt ook highlights bekijken of een replay van de hele race. Ook zenders waar je vrienden kunt bekijken of je eigen races nog eens kunt bekijken behoren tot de mogelijkheden.
- Ken je die nieuwszenders waar je regelmatig onderin informatie ziet door middel van een balk? Iets soortgelijks introduceren ze bij PGR 3, alwaar je relevante informatie kunt zien. Als voorbeeld: een andere racer verbeterd een lap record, maar jij bent offline. Door een informatiebericht is dit echter toch leesbaar en weet jij dat de tijd weer scherper gesteld is. Je drukt op een knop en kan meteen zijn gereden lap zien.
Ook andere voorbeelden zijn mogelijk; stel dat twee populaire racers tegenover elkaar komen te staan, dan wordt je hierover bericht en door middel van een druk op de knop kan je meteen meekijken.
- Je hoeft zelf niets naar andere mensen toe te zenden wanneer ze racen. Het wordt weergegeven in je scherm en je kiest zelf of je er vervolgens iets mee doet of niet. Om een flood van informatie te voorkomen wordt niet alle informatie doorgegeven, wel dat van grote spelers, je buddy list en informatie die op jou betrekking heeft. Stel dus dat een nieuwe 85e tijd op een baan is neergezet, dan is dit niet relevant en zal het niet in beeld komen. Zelf hoef je dus niet naar info te zoeken, dit wordt voor je verzorgd. Mocht je dus een zeer slecht speler zijn, dan is deze informatie niet uit te zetten, maar enkel je friends list zal je vernedering mogen aanschouwen. Dit blokkeren is niet mogelijk.
- De presentatie van Gotham TV welke gisteren gegeven werd is nog niet het uiteindelijke ontwerp. Het wordt nog in een soort presentatievorm gegoten met verschillende camera hoeken. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen uit een camera vanuit een helikopter, vanuit het publiek en andere.
- Het totaal aantal tracks wordt nog niet vrijgegeven, wel is zeker dat dit er veel zullen zijn naast Tokyo en New York welke al eerder aangekondigd werden. Ook het bouwen van eigen tracks zorgt ervoor dat er tienduizenden tracks bijgevoegd kunnen worden door de gamer zelf.
- De ontwikkelaar zal zelf toernooien opzetten, maar ook is het mogelijk om als gamer zelf een toernooi te starten. De manier waarop je wint is door een knockdown systeem. Er wordt rekening gehouden met de verschillende tijden over continenten zodat je niet 's nachts je bed uit moet om tegen een Amerikaan of Japanner te racen.
- De website wordt ongeveer eens per week geupdate, hoewel hier geen vaste lijn op te trekken is.
- Het is nog niet zeker hoeveel racers er precies online tegelijk kunnen racen. Bizarre Creations wil voor minstens acht gaan, het is alleen de vraag of dit tot de mogelijkheden behoort. Het zullen er echter zeker niet minder zijn dan in Project Gotham Racing 2.
- Er is geen DJ aangetrokken, wel zal er algemeen commentaar te horen. Commentaar vanuit de auto zelf, zoals je dat bijvoorbeeld bij Formule 1 race games hebt, behoort niet tot de mogelijkheden.
Ook het publiek zal zich laten horen door middel van gejuich. Mocht je zelfs zo belabberd rijden dat je het publiek niet kan ontwijken dan doen ze ook wel een stapje opzij.
- Een soundtrack is op dit moment nog niet bepaald. Er is een mogelijkheid dat men met custom soundtracks gaat werken, maar dit is nog niet bevestigd. De officiële soundtrack zal naar alle waarschijnlijkheid echter zo goed worden dat custom soundtracks niet nodig zijn.
- Het verschil ten opzichte van het tweede deel is dat alles nu beter uitgewerkt is. Zo was deel 2 een goed spel, maar waren bepaalde elementen niet helemaal 100%. Zo hadden ze nu de mogelijkheid om toeschouwers toe te voegen in plaats van de lege straten waar deel 2 nog wel eens mee te maken had. Door middel van motion capture voor het publiek ziet alles er veel realistischer uit en geeft een veel betere sfeer. Deze motion capture is door de studio van Bizarre Creations zelf gemaakt, het aantal polygonen voor deze toeschouwers is echter onbekend. Deze zullen, uiteraard, wel minder zijn dan er voor de auto's gebruikt worden. Ze zullen wel reageren op wat je doet, zoals het wegduiken als je dichtbij komt en hun handen in de lucht gooien bij een goede reactie.
- Hoewel PGR 2 een vast script had waarbij je aan de hand genomen werd en door het spel werd genomen ligt het bij het derde deel helemaal open. Als je bijvoorbeeld eerst het street racing championship wil behalen dan is dit mogelijk. Alle races kan je vervolgens in één auto doen, of je kiest uit 80 andere auto's welke in de game aanwezig zijn.
- Het Kudo's systeem uit het voorgaande deel is behouden, maar wel beter uitgewerkt. Zo worden de uitstekende spelers echt onderscheiden van de goede spelers. Kudo's draaien nog steeds om snelheid en de stijl van het racen in plaats van zo snel mogelijk over de finishlijn komen.
- De nadruk ligt op dit moment op het af krijgen van de game en het op tijd naar de winkels krijgen. Op deze manier is er nog weinig tijd geweest om na te denken over downloadable content of gebruik te maken van items door middel van het marktplaats systeem van Xbox Live.
- Hoewel auto's qua kleur verandert kunnen worden is het niet mogelijk om de hele auto te customizen. Omdat de auto's uit de game er al goed uit zien willen ze deze niet laten verknallen. In plaats daarvan ligt de nadruk meer op het creëren van banen in plaats van een spoiler en wat nieuwe velgen.
- De ontwikkeling van de game ligt op dit moment rond de 65 - 70 procent. Meerdere teams (met totaal zo'n 100 mensen) werken er hard aan om de game af te krijgen.
- De game zal naar alle waarschijnlijkheid niet speelbaar zijn op X05 of de Tokyo Game Show. Wel zal er ten tijde van deze laatste show meer te zien zijn.
|