Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Scribblenauts


Door Simon op 17-10-2009 om 11:20
Bron: Gamed

'Deurbel', jazeker! 'Zwart gat', check! 'Fietsbandventieldopje', jammer, die dan weer niet. Maar gelukkig zijn er naast de vorige woorden nog 20.000 andere woorden beschikbaar, dus je hebt altijd keus genoeg. Enter Scribblenauts.

Duizenden woorden die je allemaal kan gebruiken in de aanwezige 220 puzzels en de zeer complete level-editor: op papier klinkt het als een prachtig idee. Met dit concept ging 5th Cell aan het werk en bouwden ze hun game. Na maanden van woordenboeken doorzoeken en programmeren is het resultaat hier: Scribblenauts. Hebben we hier te maken met één van de meest originele DS games, of is Scribblenauts niet meer dan een interessant concept met veel potentie, maar waarvoor de DS niet geschikt is?

Het klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn: een game waarin je écht al je fantasie kunt gebruiken om zo verschillende puzzels op te lossen. Bij elk probleem is het de bedoeling dat je een Starite (ster) verkrijgt. Puzzels zijn onderverdeeld in twee categorieën: de actielevels en de puzzellevels. In de actielevels is het simpelweg de bedoeling dat je de Starite te pakken krijgt: aan het begin van het level krijg je te zien waar die Starite zich bevindt. In de puzzellevels krijg je te maken met (hedendaagse) problemen. Wanneer je zo'n level start krijg je te zien wat de bedoeling is om de Starite te verkrijgen (bv. geef de boer drie dieren). Natuurlijk worden die problemen later in de game veel ingewikkelder en zul je echt hard moeten nadenken.


De veelzijdigheid van Scribblenauts merk je gelijk al in het eerste actielevel. In dat level moet je een Starite uit de boom halen, maar het is natuurlijk aan jou op welke manier je dat zal doen. Zo zou je de boom gewoon om kunnen kappen, of je zou er een bever naast kunnen zetten die de boom dan voor je om zal knagen. Maar het is natuurlijk veel leuker wanneer je twee koeien hebt, daartussen een paal lijmt en een veer neerzet om daarmee op de paal te springen, waarna je de Starite zo uit de boom kan plukken. Maar waarom zou je in vredesnaam zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Gelukkig heeft 5th Cell daarvoor een waarderingssysteem ontwikkeld. Dit houdt in dat wanneer je een level op originele wijze oplost, je daarvoor beloond wordt met extra medailles en Ollars (geld). Ook word je beloond wanneer je voorwerpen niet hergebruikt. Hierdoor zul je proberen om niet steeds vleugels te gebruiken wanneer je een afgrond moet overbruggen, of om telkens een laser te maken wanneer je een wezen moet doden. Je kunt er natuurlijk volledig zelf voor kiezen of je steeds weer nieuwe voorwerpen bedenkt, maar de game wordt gewoon veel leuker wanneer je zo weinig mogelijk voorwerpen hergebruikt en puzzels zo origineel mogelijk probeert op te lossen. Daarmee verdien je ook weer een extra zakcentje, welke je kunt gebruiken om nieuwe liedjes, avatars of werelden aan te schaffen.

Hoe origineel je ook aan het werk gegaan bent, de game gooit zelf roet in het eten: de besturing werkt namelijk voor geen meter. De hele game wordt bestuurd door middel van het touchscreen, wat volgens de handleiding leidt tot 'een intuïtieve manier van besturen'. Jammer genoeg is niets minder waar. De besturing is namelijk tenenkrommend irritant. Stel: er staat een doos, en daaraan wil je een raket lijmen. Ten eerste schuif je de lijm op de doos, wat nog goed werkt. Daarna schuif je de raket op de lijm, wat ook goed gaat. Maar dan moet je de raket aanmaken, wat je kan doen door erop te tikken. Tik je echter één micrometer ernaast, en Maxwell (het personage) zal er gewoon naartoe rennen. Gevolg: de doos valt om en je kunt opnieuw beginnen. Het wordt echter erger wanneer je in een actie level zit: in deze levels moet je vaak snel handelen omdat er het gevaar is om dood te gaan. Maar dankzij de klungelige besturing zal het te vaak voorkomen dat Maxwell een verkeerde handeling uitvoert waardoor hij doodgaat: gevolg, je moet het level opnieuw doen. En opnieuw, en opnieuw...


Scribblenauts kent een uniek stijltje. De grafische presentatie is niet zeer hoogstaand, maar omdat alle voorwerpen van papier gemaakt lijken, is het wel aangenaam voor het oog. Wat echter teveel ondergewaardeerd wordt, is de muziek van Scribblenauts: daar kunnen we alleen maar positief over zijn. De ene na de andere meefluiter komt voorbij, en elk liedje past ook weer bij het thema van een wereld. Er zitten genoeg liedjes in de game, en daar zijn we erg blij mee. Want hoewel Scribblenauts aan de grafische kant soms wat steekjes laat vallen (rare animaties, niet helemaal kloppende objecten) maakt de muziek dat ruimschoots goed.

Scribblenauts is een ontzettend originele game. 5th Cell heeft een mooi concept tot leven gebracht, maar jammer genoeg met de nodige fouten. Het stomme is, is dat deze fouten waarschijnlijk gewoon verholpen hadden kunnen worden wanneer de ontwikkelaar meer getest had: zij moeten ook wel door hebben gehad dat de besturing gewoon niet werkt. Kleine grafische probleempjes nemen we natuurlijk wel voor lief, want een game met 20.000 objecten is simpelweg niet te testen. Daarom vinden we ook dat 5th Cell een tweede kans verdient: het fundament (de enorme database en de puzzels) is er, nu nog de afwerking (de besturing). Tot een mogelijk vervolg is het het echter zeker waard om Scribblenauts te kopen: een originelere game dan Scribblenauts zal je niet gauw spelen.
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   90
Graphics   75
Replay   90

Scribblenauts is een zeer originele game met de nodige fouten.
81


11:38  MAG
10:45  Eerste video Jurassic: The Hunted
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Jonezy op 17-10-2009 om 11:39 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Goede review van wat mij een goede game lijkt. Zo moet je de DS benutten!

Robert op 17-10-2009 om 12:02 [Niv: 206 / Exp: 10294]
relaxed spel deze ga ik halen de volgende keer dat ik op reis ga.

LordDusk op 17-10-2009 om 13:03 [Niv: 28 / Exp: 1377]
De boer heeft 3 dieren nodig, wat geef je de boer?

Nou, een Dino, een Leeuw en een Pelikaan

Simon op 17-10-2009 om 13:20 [Niv: 112 / Exp: 5600]
Een giraffe, een aap en een vogelbekdier .

Robert op 17-10-2009 om 14:46 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Trouwens, is het spel in het Nederlands of het Engels? en kan je ze allebei kiezen? Ik heb helaas geen tijd om het hele artikel te lezen.

Simon op 17-10-2009 om 14:53 [Niv: 112 / Exp: 5600]
Jep, als je de Europese versie koopt kan je kiezen uit Nederlands, Engels, Spaans, Duits, Frans en Italiaans. Dus als je een keer een Engels woord weet, maar niet het Nederlandse daarvan, kan je zo de taal veranderen, om hem daarna weer terug te zetten naar Nederlands.

EDIT: Die is er inderdaad, anders zou de DS het natuurlijk niet aankunnen. Het is echter niet interessant om daarover te praten, aangezien je die limiet toch niet bereikt (ik denk zo rond de 8/9 objecten. Da's best veel, hoor)

Gewijzigd door Simon op 17-10-2009 om 15:35

Robert op 17-10-2009 om 15:27 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Ah oke dat is wel mooi gedaan dan, is er ook nog een maxima aan hoeveel objecten je kan laten verschijnen?

vgo910 op 17-10-2009 om 20:26 [Niv: 2 / Exp: 88]
Roflcopter en God kunnen ook Edison doet het wel maar je krijgt gewoon een mannetje met een bril. Op Youtube kregen ze wel de echte :O

Verder mooie review hoor

Gast (95.96.188.xxx) op 17-10-2009 om 21:40
haha ik sgijt figuurlijk in mn box van die verhalen op gamefaqs

Gast (62.195.97.xxx) op 17-12-2010 om 21:36
*D _O_ :)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Scribblenauts
Type:
Game
Releasedatum:
09-10-2009
Ontwikkelaar:
5th Cell
Uitgever:
Warner Bros.
Media:








Meer media