Preview: Eyes-On: Mafia II
Door NickPeters op 13-09-2009 om 15:10
|
Bron: Gamed
|
“I’m gonna make you an offer you can’t refuse.” De uitspraak zou goed bij 2K games passen, zij het niet dat we het dan over een andere franchise hebben. Mafia II is dan geen Godfather, het zou het net zo goed wel kunnen zijn. Zijn voorganger bracht het echte Italiaanse gangster gevoel op je beeldscherm. Deel twee moet eigenlijk de game worden die het eerste deel had moeten zijn. Wat kregen wij te zien?
We hebben nu al zoveel gezien en we zijn nog niet eens echt aan de missie bezig. Nu Vito dan eindelijk bij zijn opdrachtgever is aangekomen, krijgen we nogmaals een prachtige cutscene voorgeschoteld. Het is ons duidelijk dat we een pakhuis moeten infiltreren en dit op een subtiele manier moeten doen. Maffiosi schieten immers niet zomaar om zich heen en na hiermee akkoord te zijn gegaan lopen we weer naar buiten. Het is nacht! Hoe kan dat nou? Voor het filmpje was het nog klaarlichte dag. De makers hebben ervoor gekozen om zelf de dag en nacht cyclus te beheersen. Reden hiervoor is dat sommige missies niet goed uit de verf komen wanneer ze overdag plaats zouden vinden. Bij enkele opdrachten leek het zelfs onlogisch en daarom is er met deze oplossing een juiste keuze gemaakt. Het zal uiteindelijk alleen maar zorgen voor meer sfeer en ik kan niets anders dan het toejuichen.
Na deze ‘schokkende’ ontdekking staan er opeens twee gangsters voor de neus van Vito. Ze bedreigen hem en willen geld zien, anders zullen we eens wat meemaken. Een beetje vol van zichzelf pakt de speler zijn 9mm om deze belagers een lesje te leren. Wat er vervolgens gebeurde, was sowieso een scripted event en ik weet dus niet zeker of het altijd zo gebeurt als je een wapen toont in het openbaar. Hoe dan ook, bij het zien van ons geweer komt er een politieagent op ons afgestapt en hij vraagt om een vergunning. Dit is een zeer realistisch gegeven wat men bij Grand Theft Auto niet voor kan stellen. De verschillende opties waar uit gekozen kan worden verschijnen op het scherm: Vergunning tonen, agent omkopen of wegrennen.

Omdat er in dit stadium nog helemaal geen sprake is van een vergunning (en agenten niet altijd om te kopen zijn) werd er ditmaal voor het hazenpad gekozen. Hier komen meer belangrijke elementen bij om de hoek kijken. De agent heeft ons goed en duidelijk gezien en daarom is ons signalement overal bekend. Je wanted-level zal dus nooit zomaar verdwijnen, tenzij we ons voorkomen veranderen met nieuwe kleding. Soms zal een wetsdienaar echter alleen je kenteken of het type auto zien waar je in ontsnapt bent, waarbij het verlaten van je voertuig in principe genoeg is om de politie van je af te schudden. Wederom realisme van de bovenste plank en dit kan enorm goed uitpakken voor het spel, mits het consequent wordt uitgevoerd.
Tijd om de missie af te ronden en we lopen naar het warenhuis om daar eens een flink aantal auto’s op te blazen. Dit warenhuis wordt echter beveiligd door bewakers. Meteen wordt ons duidelijk dat deze op alles reageren; geluiden, bewegingen etc. We sluipen erlangs en lopen de ‘garage’ binnen. Hier worden de kleine details weer geweldig duidelijk. Het regent buiten en op het moment dat we binnenstappen zien we de natte voetsporen van Vito. Leuk om te zien, al is het niet heel erg belangrijk. Tijd om die shit op te blazen. Het gegeven dat alles kapot kan in een game is niet zo bijzonder meer, maar de manier waarop alles explodeert komt met zoveel detail in beeld dat het gewoon eng wordt.

Na te zijn ontsnapt komt hiermee de missie ten einde. We hebben heel erg veel moois gezien en het is duidelijk dat Mafia 2 van alle markten thuis is. Na deze beelden ben ik er zelfs van overtuigd dat Grand Theft Auto overtroffen zal worden. Geheel eerlijk is dit niet, want Mafia 2 mikt op andere doelstellingen: meer realisme en dus minder over de top. Toch draait alles om het totaalplaatje. Daarin lijkt Mafia 2 te gaan slagen en dat mag ook wel, na al die jaren van uitstel willen wij nu eindelijk die game wel eens in zijn geheel spelen. Houd ons in de gaten voor de review!
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
15:24 Sengoku Basara 3 met screenshots
15:04 Guitar Hero 5
|
Reacties (14) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (84.81.94.xxx)
op 13-09-2009 om 15:28
|
lijkt me een geweldige game hoop dat er ook nieuwe dingen in komen die het eerste deel niet had
|
|
GekooktEi
op 13-09-2009 om 15:32
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
Politieagenten die reageren op wapens in het openbaar waren in deel 1 ook al van de partij, toch? Mensen werden er in ieder geval bang van, wat er in GTA nog niet eens gebeurt als je met een bazooka over straat loopt
Maar, het lijkt mij echt een heel tof spel, ook het opsporingssysteem klinkt tof - ik heb ook nooit geweten hoe die juten bij GTA het toch flikten om je in elke auto binnen een seconde te herkennen
Ik vind het nog steeds zo jammer dat er geen coöp in zit, maar dat let me er niet van om 'm te halen
|
|
Nelus
op 13-09-2009 om 15:44
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Dat realistische systeem zat er inderdaad al in. Daarom vond ik Mafia 1 vele malen realistischer dan elk GTA deel. Ook door rood rijden kwam je niet mee weg als er een politie-auto in de buurt was. Mafia 1 is voor mij zo'n episch goed spel dat Mafia 2 heel wat moet doen om dit te overtreffen en ik hoop het echt heel erg. Ook al wordt ie net zo goed want Mafia 1 had gewoon een soort sfeer. Sfeer, missiestructuur, voice acting en verhaal. Als Mafia 2 dit nou ook brengt en meer, dan ben ik een gelukkig mens en ga ik me heeeeeel erg vermaken met het tweede deel.
Opsporingsysteem klinkt al veelbelovend. Eindelijk een spel dat zoiets realistisch brengt, want inderdaad, in GTA weet opeens elke agent dat jij gezocht wordt en ook al schuil je achter een muurtje, ze weten je altijd te vinden. Dat vind ik echt dom.
Co-op zou ook wel vet zijn geweest, maar als dat het verhaal in de weg zit dan heb ik liever geen co-op.
Hulde aan Mafia 2
|
|
Beretta-1992
op 13-09-2009 om 16:34
[Niv: 69 / Exp: 3437]
|
verschrikkelijk vette game!
|
|
Gast (84.81.94.xxx)
op 13-09-2009 om 16:40
|
maar in gta weten ze in welke auto je rijd want daarvoor worden ze geinvoormeert
en btw vergelijk deze aub niet zoveel met gta het is namelijk geen clone zoals saints row
|
|
Nelus
op 13-09-2009 om 17:05
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
@ Gast hierboven
Als je dan in een andere auto stapt en daar mee verder rijdt, dan rijden ze alsnog achter je aan, ook al zit je in een andere auto. Dus politie is nog steeds te amateuristisch geprogrammeerd.
Waarom zouden we dit spel niet vergelijken met GTA. Ze hebben allebei het free-roam principe en GTA3 en Mafia kwamen rond dezelfde tijd uit. Alleen toch werd GTA bestempeld als de uitvinder van het free-roam principe, terwijl Mafia ook allang in productie was.
Maar inderdaad, Mafia met GTA vergelijken zou ik ten onder doen aan Mafia aangezien Mafia veeeel beter is qua verhaal en sfeer en realisme.
|
|
NickPeters
op 13-09-2009 om 18:20
[Niv: 9 / Exp: 448]
|
Je kunt bij een dergelijk spel niet anders dan de vergelijking aangaan. GTA heeft zogenaamd de standaard gezet en draagt dus die fakkel. Dan kun je er vanuit gaan dat je altijd de strijd met je concurrenten moet aangaan. Ook in een review.
|
|
Gast (81.70.207.xxx)
op 13-09-2009 om 18:54
|
nogmaal niet echt the ultimate wordt vast net zo saai als deel 1
|
|
Nelus
op 13-09-2009 om 19:01
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
@hierboven
Heilschennis!
|
|
Aaruman
op 13-09-2009 om 19:10
[Niv: 62 / Exp: 3086]
|
Ik kan niet wachten zeg ik je!
|
|
Gast (80.56.51.xxx)
op 14-09-2009 om 07:40
|
kijk dit is prachtig en godfather 2 is gewoon crap
|
|
chimnino
op 14-09-2009 om 23:45
[Niv: 94 / Exp: 4709]
|
"Wat er vervolgens gebeurde, was sowieso een scripted event en ik weet dus niet zeker of het altijd zo gebeurt als je een wapen toont in het openbaar."
Als de reviewer het eerste deel had gespeeld, was hem wel duidelijk geweest dat al in deel 1 rondlopen met een geweer wordt gestraft door politie die achter je aan ging rennen met zn fluitje. Zo rijdende politie alarmeren zodat als je in een auto stapt en de smeris ziet het, je achtervolgt wordt door rijdende politie. Ook door rood rijden en snelheidsovertredingen werden in deel 1 al aangepakt door de politie. Je kon kiezen om weg te racen, hopelijk de politie achter je latend, of stoppen en betalen. Schieten uit een auto werd je in de boeien geslagen als ze je pakte.
Enige vernieuwende is dus de opties als je aangehouden wordt. De rest van politie/speler interactie is behalve de kleren al vanaf deeltje 1 zo.
|
|
Jildou
op 16-09-2009 om 17:14
[Niv: 2 / Exp: 81]
|
Ik had ergens gehoord dat het erg heel veel zou lijken op een film. Niet zo als zijn broertje gta4. wat ik eingelijks best nog wel een beetje nep vond spelen. Maar ik ben erg benieuwd naar deze game
|
|
GekooktEi
op 17-09-2009 om 00:00
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
Ik meende toch, chimnino, dat je in deel 1 ook al cops kon briben? Nou ja, dat zal dan wel mijn vergissing zijn.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|