Wat zou jij doen, mocht je op een gegeven moment de beschikking krijgen over superkrachten? Daar gaat Infamous, Sucker Punch’s eerste PlayStation 3 exclusive, je een antwoord op geven. Aangezien deze ontwikkelaar ons met de Sly Raccoon-reeks al mocht verwennen, waren de verwachtingen voor deze game dan ook erg hooggespannen.
In inFamous neem je de rol aan van Cole McGrath, een simpele fietskoerier die door een tragische gebeurtenis plots de mogelijkheid krijgt om elektriciteit te beheren. Je bent helaas niet het enige wat veranderde: de hele stad wordt door de ontploffing die jou krachten gaf, ondergedompeld in totale chaos. Bendes veranderen van simpele drugsdealers tot georganiseerde groepen waarbij sommige leden eveneens beschikken over beperkte superkrachten. Het is nu aan de speler om de stad en zijn inwoners te redden of te verdoemen.
Je bent nog maar net gewoon aan het feit dat je over superkrachten beschikt en je wordt al meteen de keuze voorgeschoteld tussen de goede en de slechte acties. Nou ja, slecht? Als je de uitleg van Cole hoort bij deze momenten kan het soms alleen maar logisch genoemd worden. De keuze die je zal maken bij deze momenten zullen beslissen hoe je krachten evolueren maar ook hoe de inwoners jou bekijken. Ga je de held uithangen dan zullen mensen je toejuichen en terwijl foto’s nemen. Ga je echter de egoïst spelen, dan zullen ze je wegjagen en bekogelen met stenen. Ook het verhaal zal zich afhankelijk van je status ontwikkelen en de gevolgen hiervan tekenen zich af op het beeld van de stad.
Als beginnende superheld beschik je nog niet over echt veel krachten maar door middel van substations in de riolen te activeren, krijg je al snel een uitgebreider arsenaal. Buiten de standaard bliksemschicht kan je een schokgolf maken die voorwerpen en vijanden weg blaast. Later krijg je onder meer nog bliksemgranaten, een energieschild tot uiteindelijk een bliksemstorm. De manier waarop je de stad doorkruist, verandert ook door deze bijkomende krachten. Zo kan Cole zich snel voortbewegen door elektriciteitskabels of treinsporen te grinden en met energie af te stoten via zijn handen kan hij een beetje door de lucht zweven.
Hierdoor wordt exploratie zeker een leuk gebeuren. Van kabel tot kabel grinden en op gebouwen klimmen is erg leuk en vooral, goed uitgewerkt. Cole zal zich automatisch vastgrijpen aan objecten of uitstulpingen waar hij aan kan hangen. Hierdoor hoeft de speler zich zelden zorgen te maken over zijn sprong want nagenoeg alles is beklimbaar. Er is echter ook één nadeel bij dit systeem en dat is naar beneden gaan. Wil je ergens van boven een gebouw tot in het midden gaan dan moet je ver genoeg springen zodat Cole zich niet vastgrijpt aan elke uitstulping die er is. Gelukkig is dit met wat gewenning zo vergeten. Door middel van verkenning kan je collectibles verzamelen. Deze komen in de vorm van dead drops, dewelke audiotapes zijn die verder het verhaal uitleggen of blast shards, fragmenten van de ontploffing die je totale energiepoel zullen verhogen.
|