In 2006 opende de Poolse ontwikkelstudio Nibris de deuren waarna onmiddellijk de ontwikkeling startte van Sadness, een zwart-wit Wii game die snel aandacht trok.
Sinds de aankondiging is het echter regelmatig stil rond Sadness waardoor velen begonnen te twijfelen aan het bestaan van Sadness. Voormalig scriptschrijver Adam Artur Antolski heeft nu meer uitleg gegeven over zijn tijd bij Nibris en zijn werk aan Sadness. Hij was onder andere de bedenker van het verhaal, het zwart-wit concept en de belangrijkste personages.
Antolski: "Ik startte in 2006 bij Nibris, ik had toen geen ervaring, ik was zelfs nog geen volwassene. Ik werd enkel aangenomen omdat ik voor een Nintendo fansite werkte, net zoals enkele collega's. Ik was Nibris zeer dankbaar voor de kans, maar ik vroeg me af waarom ze niemand met meer ervaring vroegen."
Op het moment dat Antolski bij Nibris begon, had men enkel de titel. De dagen na zijn aanwerving begon hij allerlei dingen te bedenken die uiteindelijk uitgroeiden tot het script van de game. Meer gebeurde er in zijn periode bij Nibris echter niet.
Antolski: "Sadness was gedurende mijn verblijf grotendeels science-fiction. Er was maar één 3D object, een mijnkarretje. We werkten echter hard aan het concept, hoewel we het niet altijd eens waren. Sommigen wilden bijvoorbeeld de zoon van de heldin betrekken. Ik vond dat echter geen goed idee omdat het vervelend zou werken. Door deze verschillen ging de ontwikkeling slecht vooruit. Toen ik vertrok, was het script en het concept wel af."
Tijdens zijn verblijf werd Sadness enkele keren bijna een echt spel, maar het bedrijf had een groot probleem met deadlines omdat er geen echte leider was. Hierdoor mislukten die plannen altijd. Onder andere de deal met Frontlines mislukte zo. De samenwerking tussen Frontlines en Nibris leverde eigenlijk zeer weinig op. Het enige resultaat was het 3D karretje. Frontlines had namelijk problemen met het script en Nibris had problemen met de deadlines die Frontlines stelde. Antolski geeft zichzelf en zijn collega's dan ook de schuld dat de deal mislukte, hoewel hij misschien niet de hele waarheid kende. Wel weet hij dat Nibris geen Wii development kit had toen hij daar werkte, men had enkel een Dolphin (GameCube development kit). Hij is dan ook een beetje skeptisch over de ontwikkeling van het spel. Hij wenst Nibris echter veel geluk.
|