Review: Batman Begins
Door Rene Groen op 21-06-2005 om 10:17
|
|
Een game die gebaseerd is op een film, doet vaak het ergste vermoeden. Zou het ook zo'n frustrerende game worden of weet EA een game te maken die eindelijk eens met trots naar de film vernoemd mag worden?
Meer dan slechts een gevecht
Zoals gezegd speelt angst een grote rol alvorens je op het gevecht overgaat. Toch zijn er ook andere onderdelen die in de game een rol spelen om het toch gevarieerd te houden. Ik zal ze hieronder behandelen:
Sneaken
Door op de analoge stick te drukken ga je over naar een mode waarbij Batman kan sluipen. Hierdoor kan je de bad guys van achteren benaderen en geruisloos uitschakelen. De optie is simpel, maar wel doeltreffend en hierdoor vormt het een leuke toevoeging. In latere levels kan je zo ook onder ramen door sneaken en moet je lichten ontwijken. Het is al snel duidelijk dat Splinter Cell als grote voorbeeld diende voor het team dat deze levels creëerde, maar helaas wordt dit niveau nergens gehaald. Toch is het voor de variatie een goede toevoeging.

De batarang
Batman fans weten wel wat de batarang is, maar voor degene die het niet weten; de batarang is een soort boemerang in de vorm van een vleermuis welke gebruikt wordt om bepaalde onderdelen te raken. Deze kan je bijvoorbeeld richten op schakelaars of ladders om ze vervolgens te gebruiken.
Nu had de batarang een mooie toevoeging geweest aan gevechten, maar helaas dacht EA hier anders over. In plaats daarvan is ervoor gekozen om deze enkel te gebruiken om verder te komen. Wederom staat de vrijheid van de gamer hierbij niet voorop aangezien weer keurig wordt aangegeven wanneer je hem moet gebruiken en waar hij op gericht moet worden. Een gemiste kans.
Lock Picking
Het wil nog wel eens gebeuren dat je bij een deur komt die niet automatisch open wil. Hier komt Lock Picking bij kijken, maar dit is zo belabberd doorgevoerd dat ze het er beter uit kunnen laten. Afgekeken van bijvoorbeeld Splinter Cell moet je op de juiste manier het slot openmaken. Biedt dit echter bij Splinter Cell nog een toevoeging, daar pakt het bij Batman Begins totaal verkeerd uit. Elke 'pick' is namelijk precies hetzelfde en het is dan ook nog een geluk dat we het niet al te vaak tegenkomen. Het houdt het spel alleen maar op en ik denk niemand daar op zat te wachten.
Hack-O-Matic
In interviews wordt de hack-o-matic besproken alsof het heel wat toevoegt aan de game. Maar, net als bij de lock picking methode, is het tegenovergestelde waar. De opzet van de hack-o-matic is dat deze gebruikt moet worden om machines aan de praat te krijgen. Je ziet een aantal balkjes onder elkaar staan waar groene en rode tekens in voorbij rollen. Het is de bedoeling dat je steeds op het groene tekentje stopt en als je dit bij alle balkjes goed doet komt de machine in werking. Net als bij het lock-picking werkt dit altijd hetzelfde en biedt het totaal geen toevoeging.
De Batmobile
Een andere variatie in de game is de toevoeging van een tweetal levels waarbij je plaats neemt in de batmobile. In een Burnout stijl race je over de straten om van punt A naar B te komen, terwijl je zowel normale als politie autootje als colablikjes opzij beukt. Dat EA een burnout stijl wilde creëren is niet alleen aan te voelen in de racen, wanneer je een auto opzij weet te zetten heet dit een "takedown", net als bij eerder genoemde race game.

Helaas voelen de races wat plichtmatig aan, waarmee ik erop doel dat EA de batmobile graag een rol wilde laten spelen maar niet precies wist op welke manier dit dan moest gebeuren. Gekozen is dus maar voor een Burnout opzet waarbij je auto met een druk op de knop kan laten springen (niet dat je het nodig hebt) en waarmee je door power-ups aan je snelheid kan werken.
Het is een leuke afwisseling in de game, maar veel toevoegen doet het niet. Tegenstand wordt niet geboden en als je het gas erop gooit beuk je jezelf simpel naar het eind van het level. Het zijn niet voor niets de kortste twee levels uit het hele spel.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Beoordeling
Gameplay |
62 |
Sound |
78 |
Graphics |
80 |
Replay |
35 |
Vermakelijk, maar er zat meer in.
|
71 |
|
|
|
14:06 Microsoft zet hoog in met Xbox 360
10:12 Anchor Bay gaat voor UMD
|
Reacties (10) |
|
Pagina:
1
|
|
Alain Manche
op 21-06-2005 om 10:48
[Niv: 4 / Exp: 209]
|
Lekkere review, eindelijk een van formaat
Ik denk ook vergamede films eerder voor fans zijn dan voor mainstreamers, tenzij je het natuurlijk over kwalitatieve uitzonderingen hebt, maar uit je review begrijp ik dat dat niet het geval is met deze game. Toch wel jammer, want de screens waren veelbelovend
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 21-06-2005 om 11:22
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
De game is zeker niet slecht zoals we dat vaak bij andere games uit films zien. Helaas is de game ook niet goed genoeg om hem een topper te noemen. Daarvoor is de game te kort, te eentonig en te simpel. Mede hierdoor ligt de replay waarde ook erg laag omdat er weinig over blijft om de game nog eens voor te spelen.
Gelukkig doen de graphics en het geluid goed hun werk waardoor we zeker niet te maken hebben met een slap aftreksel zoals we dat bij veel andere filmgames zien.
|
|
Alain Manche
op 21-06-2005 om 12:29
[Niv: 4 / Exp: 209]
|
Zoals Star Wars 3
|
|
Gast (84.27.215.xxx)
op 23-06-2005 om 09:12
|
batman im loving it :p
|
|
Ikkyu
op 23-06-2005 om 21:25
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
@ Alain, ik heb dit spel nog niet gespeeld, maar is Star Wars 3 mss dan zo slecht ?
Knappe review btw.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 24-06-2005 om 09:37
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Ikkyu, ten eerste dank voor het compliment.
En over Star Wars 3: Deze game is idd niet echt goed. Ik heb hem zelf maar heel even gespeeld maar in de media wordt hij aardig afgekraakt en komt zo rond een 5 uit.
|
|
lloyd
op 24-06-2005 om 10:26
[Niv: 68 / Exp: 3397]
|
zo zo das een lange review, wel een goede btw
Gewijzigd door lloyd op 24-06-2005 om 10:28
|
|
Casper Rademaker
op 24-06-2005 om 20:07
[Niv: 2 / Exp: 91]
|
Dat filmgames slecht zijn vind ik ondertussen wel een cliche worden, de laatste jaren hebben bewezen dat dit zeker niet het geval is.
Games die strict aan een film vast zitten zullen echter nooit klassiekers worden omdat de onwikkelaar slechts beperkte speelruimte heeft, de film belemmert de vrijheid en bevordert voorspelbare gameopzetten.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 24-06-2005 om 23:47
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Het cliche wordt met deze game aardig doorbroken, denk overigens nog niet eens dat er zoveel mee te maken heeft of ze nu wel of geen speelruimte hebben. Binnen deze game hadden ze zelfs een redelijke mate van vrijheid wat best goed uitpakt.
|
|
Gast (81.243.65.xxx)
op 16-08-2005 om 18:20
|
zalig goe :) }> :'( :P :9 8) _O_ :? :X |( :r :) :(
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|