Toen de Wii net uit was probeerden veel ontwikkelaars iets bijzonders te doen met de nieuwe besturing. Zo konden we nu sporten, zwaardvechten en schieten door te bewegen. Kororinpa volgde deze trend, in deze game moest je een knikker over verschillende parkoersen leiden. Het vervolg van de game is recentelijk uitgekomen, onder de naam Marbles! Balance Challenge.
Interessant genoeg heeft dit vervolg zowaar een verhaal meegekregen, maar dit is niet veel soeps. De mier Anthony heeft je hulp nodig om de Gouden Zonnebloem te vinden. Deze ligt verborgen in de Stump Temple, en om daar te komen moet je verschillende onderdelen verzamelen om daar naar binnen te komen. Dit verhaal speelt verder in de game nauwelijks nog een rol. De flinterdunne verhaallijn zorgt enkel voor een excuus om naar allemaal verschillende locaties toe te gaan, wisselend van een tuin tot aan een ruimtestation.
De gameplay van Marbles! Balance Challenge is uitermate simpel. Het doel is om een knikker over een parkoers heen te laten rollen, alle kristallen te verzamelen en de finish te bereiken. Met de WiiMote kun je het parkoers laten kantelen zodat de knikker gaat rollen. Aan het begin van de game heb je nog eenvoudige banen, met brede paden en opstaande randen zodat je er niet af kan vallen. In de latere levels gaat de moeilijkheid flink omhoog, en moet je balanceren over smalle richels, sprongen maken en om de zoveel tijd met een hoek van 90 graden rollen (ofwel, tegen muren op). Ook tellen de parkoersen verschillende toestellen: obstakels, zoals ventilatoren die je van het pad afblazen, maar ook dingen als magnetische rails waaraan je knikker kan blijven kleven. Als je naar beneden valt is dat geen ramp: je wordt teruggezet aan het begin of bij het laatste checkpoint, en de gevonden kristallen kun je ook houden.
Wanneer je doel echter is om snelle tijden neer te zetten doe je er goed aan om niet dood te gaan. De eerste parkoersen zijn makkelijk binnen een minuut uit te spelen, over de latere kun je wel vijf minuten doen. Naast het verzamelen van de gele kristallen zijn er ook nog houten ballen en groene kristallen te vinden in elk level, die beide bepaalde unlockables (bijvoorbeeld nieuwe knikkers) geven. Deze zijn al wat lastiger te pakken. De houten ballen zijn vaak wel zichtbaar maar hebben vaak een wat lastige route, en de groene kristallen liggen vaak buiten het zicht en je moet vaak langs erg moeilijke paden om deze te bereiken. In sommige gevallen is er niet eens een pad en moet je de knikker een stukje door de lucht laten vliegen. Wie alles wil verzamelen moet dus aardig wat moeite doen.
Er zijn drie manieren om de game te besturen. De standaardmethode is om de WiiMote verticaal te houden, zodat je naar de tv toe wijst. Dit is echter een vrij vervelende methode om te gebruiken, omdat je dan het parkoers enkel naar voren toe kan kantelen als je je pols in een onnatuurlijke positie houdt. De alternatieve methode is om de WiiMote horizontaal te houden, wat al meteen een betere controle over de bal geeft. Toch laat de game zelfs in deze modus wel eens wat te wensen over met de besturing. De game bestuurt grotendeels goed, maar op sommige momenten, wanneer je bepaalde sprongen moet maken of goed moet richten om uit een kanon te lanceren (hier heb je slechts tussen de een en twee seconden voor), moet je soms wat teveel pogingen doen om de bal te krijgen waar je wil. De besturing mist dus soms wat in zijn precisie. Ook wil de camera nog wel eens wat raar draaien wanneer je tegen muren opklimt. Hierdoor kan je op de moeilijker stukken wat gedesoriënteerd raken, omdat het dan onduidelijk wordt hoe je de WiiMote moet kantelen om verder te komen. Dit voegt een frustratie toe die er niet zou hoeven zijn.
|