Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Review:

Velvet Assassin


Door Jerry Frederik op 16-05-2009 om 12:19
Bron: Gamed

Een aantal jaren geleden werden wij gamers nog overspoeld met games die zich afspeelden in de tweede wereldoorlog. Tegenwoordig is dit alweer afgenomen, maar af en toe duikt er toch nog zo’n game op die zich afspeelt in dit tijdperk. Velvet Assassin is hier één van.

Het grootste gedeelte van het spel zal je toch doorbrengen met het omleggen van tegenstanders. Het veiligste is om dit vanuit de schaduw te doen aangezien elk level vaak maar een beperkt aantal munitie bevat en je mes niet heel erg effectief is tegen een groep vijanden met machinegeweren. Je hebt ook nog de mogelijkheid om water onder stroom te zetten of om met een pistool bijvoorbeeld olievlekken onder vijanden te ontsteken. Alleen dit trekt dan wel weer de aandacht op je, wat niet altijd gewenst is. Dan is er ook nog het feit dat jijzelf en de vijanden vrij snel dood gaan. Wat dat betreft is de gezondheid van de personages vrij realistisch. Deze twee factoren samen leiden ertoe dat de stealth gameplay echt naar voren komt als de primaire manier om het spel te spelen. En dat is dan net weer één van de onderdelen van het spel die het best uitgewerkt is.

Je moet vijanden dus ook vooral in de schaduw en van achteren benaderen. Wanneer je dichtbij genoeg bent, heb je de mogelijkheid om je tegenstander in één klap uit te schakelen met, goed uitgewerkte, finishing moves. Deze variëren van simpel tot vrij bruut. Let wel op, als je tegenstander neervalt in het licht of in het pad van een andere vijand zullen zij hem zien liggen en dan weten ze dat je in de buurt bent. Om dit te voorkomen is het mogelijk om lichamen op te pakken en ze weg te slepen. Maar het kan ook weer een manier zijn om tegenstanders juist jouw kant op te lokken. Je kan tegenstanders ook nog in de val laten lopen door naar ze te fluiten, waarna ze gretig op onderzoek uitgaan.


Het is alleen zonde dat de AI van de game niet erg intelligent is. Je kan ze bijvoorbeeld meerdere malen blijven roepen en ze dus zo in cirkeltjes laten lopen. Ook zijn ze makkelijk te manipuleren. Als je bijvoorbeeld een nieuwe ruimte in gaat, gaat dit 9 van de 10 keer via een deur. Soms opent de deur zich zoals we gewend zijn maar soms wordt je geteleporteerd naar een nieuwe zone (Denk aan instances). Bij deze laatste gevallen kun je gewoon de vijand naar je toe lokken, de deur doorgaan, door het sleutelgat kijken, waarna ze “resetten” en weer terug gaan naar hun originele posities (Omdat je dus naar een andere zone bent), de deur weer doorgaan en ze zo makkelijk één voor één afwerken. Erg jammer en dit maakt het veel te makkelijk.

Nog een nadeel is dat de game erg lineair is. Er zitten een aantal puzzelelementen in die vrijwel nutteloos zijn omdat er toch maar één manier is om het op te lossen en ze nog eens vrij simpel zijn. Dozen verschuiven, vijanden elektrocuteren, licht uitschakelen, sleutels vinden.. Je komt het vanzelf tegen als je de weg maar volgt. Je zou zover kunnen gaan door te zeggen dat het eigenlijk alleen maar een puzzel spel is, sinds elke kamer perfect afgewerkt kan worden met het juiste pad en de juiste timing. Lukt het niet en ga je dood? Geen probleem, probeer het nog maar een keer. Je hebt oneindig veel levens en hooguit begin je drie kamers eerder opnieuw.


Je kan Violette ook nog een beetje aanpassen door middel van drie skill upgrades welke te verhogen zijn met upgrading sterren. Zo kan je haar meer gezondheid geven, betere stealth vaardigheden of meer tijd in Adrenaline Mode gunnen. Dit laatste is een soort joker die je kunt gebruiken in gevechten. Hiermee kun je door middel van morfinespuiten, die je onderweg regelmatig tegen komt, de tijd even stilzetten, naar je vijanden toelopen en ze in één klap afmaken alsof je ze van achter neersteekt. Pas wel op, wanneer dit gedaan is, gelden de oude regels weer. Dus als je hierna volop in het daglicht stapt, betekent het ook dat je kwetsbaar bent. Je krijgt één upgrading ster voor elke 1000 ervaringspunten en deze ervaringspunten krijg je door allerlei objecten te verzamelen (Maak je geen zorgen, ingewikkelder wordt het niet). Dit zijn bonusitems verspreid door een level, welke ook vaak verstopt zitten op plekken die je weleens over het hoofd kan zien.

Qua graphics en geluid is er echter niets te klagen over de game. De omgevingen zien er stijlvol uit en je hebt ook echt het gevoel dat je je bevindt in het tijdperk van de tweede wereldoorlog. Zoals eerder al vermeld zijn vooral de schaduw en lichteffecten erg goed gedaan. De sfeer wordt nog verder versterkt door de geluidseffecten in de levels. Zo hoor je op de achtergrond weleens gebeurtenissen zoals doodseskaders, gillende mensen en andere dingen. Bewakers hebben ook nog weleens een praatje met elkaar waarin de meest willekeurige dialogen aangespannen worden en dat maakt het wachten tot ze zich verplaatsen iets minder irritant. Hoe verder weg je je bevindt, hoe minder goed je ze kan horen en hoe minder goed je de ondertitels kan lezen.


Kijkend naar het geheel is Velvet Assassin zeker een vermakelijke en mooie game. Het is alleen erg jammer dat de game een aantal onderdelen bevat die wat beter uitgewerkt hadden mogen worden, met name de AI. Dit maakt de game namelijk te makkelijk. Omdat de game zo lineair is, zullen vele deze game ook niet meer dan één keer spelen. Misschien dat een aantal gamers op de Xbox 360 voor de Achievements gaan, maar deze luxe heeft de PC versie niet. Maar eerlijk is eerlijk. De game is zeker uniek en een welkome toevoeging voor de verzameling games die zich afspelen in dit tijdperk.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   80
Graphics   85
Replay   40

Vermakelijk, maar niet onvergetelijk.
69


12:38  Tony Hawk: 'Accessoire werkt zeer goed.'
12:01  Marbles! Balance Challenge
 Reacties (7)
 Pagina: 1
GekooktEi op 16-05-2009 om 12:40 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Mooie review .

FloriX op 16-05-2009 om 13:39 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Ben het er wel mee eens. Heb m op de PC, en de game is origineel en audiovisueel zeer netjes, maar de AI is slecht en de game is te veel trial-and-error. De stealth kills zijn wel heerlijk

Nelus op 16-05-2009 om 14:56 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ik vond het een schijtspel, ik heb hem eigenlijk ook maar 2 levels gespeeld aangezien het gewoon niet werkte voor mij.

Stammetje91 op 16-05-2009 om 17:09 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Ik heb de eerste paar missies gespeeld en vond het eerlijk gezegd best vermakelijk. Het is wat simpeler dan andere stealth games, maar haalt het daardoor ook niet bij het niveau van bijvoorbeeld Splinter Cell.

BeWario op 17-05-2009 om 09:50 [Niv: 28 / Exp: 1386]
Stopt=stapt?

Missfhien dat ik hem wel even uitprobeer als ik tijd heb, gewoon om even het concept uit te proberen.

Gast (190.42.233.xxx) op 21-05-2009 om 04:14
_O_

Gast (190.42.233.xxx) op 21-05-2009 om 04:15
ghradppogfrjfdwj :(

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Velvet Assassin
Type:
Game
Releasedatum:
08-05-2009
Ontwikkelaar:
Replay Studios
Uitgever:
Southpeak Interactive
Media:








Meer media