Met Final Fantasy XIII ontwikkelt Square-Enix een grootse RPG voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. In de game volg je Lightning, het vrouwelijke personage die de mensheid moet vernietigen op bevel van de kristallen.
In Famitsu was deze week opnieuw een Final Fantasy XIII interview met Director Motomu Toriyama te lezen. Hij sprak opnieuw vrijuit over Final Fantasy XIII en de demo die geleverd werd met Advent Children.
- De demo bestaat uit twee delen. In het eerste deel speel je met Lightning en Sazh. In het tweede deel controleer je Snow en zijn Nora crew.
- De demo bevat het eerste uur van de game. Een groep verbannen mensen wordt via een trein uit Cocoon geleid, maar ze komen in opstand. Lightning daagt op om deze opstand te stoppen. Op een andere trein met bannelingen zitten Snow en de Nora crew en zij komen ook in opstand.
- Sazh en Lightning verschijnen snel samen, maar hun relatie wordt pas later in de game uitgelegd via een flashback.
- De game zal scènes hebben die gespeeld worden uit het oogpunt van Vanille. In de demo kun je alleen uit het oogpunt van Lightning en Snow spelen. De verhaallijnen van deze personages lopen gelijktijdig.
- De demo vindt grotendeels plaats in de Hanged Edge, een onderdeel aan de rand van Cocoon dat sterk is beïnvloed door de Pulse. In tegenstelling tot de rest van de Final Fantasy XIII wereld is het een duistere plek.
- De demo eindigt met een blik op een nieuw, belangrijk personage.
- Sazh reageert verbaasd op de kickback van de wapens, hij is de impact van de wapens namelijk niet gewoon. Zijn Chocobo zal tevens mogelijk tijdens de gevechten verschijnen, maar dat kan moeilijk worden omdat hij anders gerenderd wordt.
- De game zal gewone Chocobo's bevatten, maar je kunt ze niet gebruiken als vervoer.
- De demo bevat maar 30% van het gevechtssysteem, in de uiteindelijke versie krijg je meer keuzes en meer controle. Je zult bijvoorbeeld geen summons in de demo zien. Ook de menu's zullen er anders uitzien.
- Na elk gevecht wordt je HP opnieuw volledig bijgevuld. De gevechten zelf gaan sowieso moeilijk genoeg zijn zodat je niet gemakkelijk door de game loopt.
- Tijdens het aanvallen van vijanden vul je een metertje in de rechterbovenhoek bij. Dit metertje loopt tijdens een gevecht achteruit en het is de bedoeling om zo lang mogelijk aan te vallen voor dit metertje op nul komt. Alle aanvallen die je gedaan hebt in deze periode, zijn aan elkaar gechained. Bij elk van deze aanvallen doe je meer schade dan normaal. Het type aanval heeft een effect op de hoeveelheid dat je metertje bijvult.
- Op een gegeven moment gaat je vijand over in een Break status en dan verandert de Chain meter in een tijdsmetertje dat terugloopt. In deze toestand lopen ze meer schade op en laten ze meer stoere aanvallen toe. Je kunt hen bijvoorbeeld de lucht in lanceren.
- Na een gevecht krijg je een Rating scherm waarin je één tot vijf sterren kunt krijgen. Om vijf sterren te krijgen, moet je efficiënt vechten en het gevecht snel beëindigen.
- De game ondersteunt Trophies en andere PS3 features.
- De game krijgt een volledig nieuw karaktergroeisysteem, dus geen Sphere Grid of License Board meer. Het nieuwe systeem kent wel beperkingen, zo kunnen alleen L'cie personages magie gebruiken en verschijnt het pas laat in de game.
- De game loopt op 720p aan een stabiele 30 fps. In de demo is die stabiele framerate wel nog niet aanwezig. De game zal ook speelbaar worden op SD schermen.
- De grootste gebieden zijn afgewerkt, het is gewoon een kwestie van alles verbinden. De designers zijn dus praktisch klaar.
- De Famitsu redacteurs vonden de muziek cool en waren blij dat de game amper laadtijden had.
|