Nieuws: Sony verlaagt PS3 prijs voor developers
Door Joni Philips op 24-03-2009 om 11:08
|
Bron: GamaSutra
|
Tegenwoordig worden videospellen grotendeels op de PC ontwikkeld, maar professionele console-ontwikkelaars hebben nog altijd een Development Kit nodig tijdens de ontwikkeling van een consoletitel.
Een Development Kit is een speciale, duurdere versie van de console waardoor dit een grote hap uit het budget van een ontwikkelaar kan zijn. Kleine studio's kunnen dus minder gemakkelijk een Development Kit kopen. Sony Computer Entertainment gaat het nu goedkoper maken om een Development Kit te kopen. Professionele ontwikkelaars kunnen nu een Development Kit kopen voor $2.000, €1.700 of 200,000 yen. Het gaat om een nieuwe generatie Development Kits die het programmeren moeten bevorderen en de graphics efficiënter laten renderen.
|
|
|
|
11:18 Wanted dev: 'Wii markt is nichemarkt.'
10:54 Nieuwe franchises voor Team Ninja
|
Reacties (41) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Traxx
op 24-03-2009 om 11:12
[Niv: 40 / Exp: 2007]
|
Kijk en zo hoort het, zo krijgen de kleine developers de kans mooie, originele en creatieve games te maken, ook al hebben ze een klein budget..
SONY
En weer een developer die exclusief voor de PS3 gaat ontwikkelen: LightBox Interactive
(voormalige medewerkers van Incognito Entertainment :Warhawk)
Gewijzigd door Traxx op 24-03-2009 om 11:18
|
|
Gast (86.82.142.xxx)
op 24-03-2009 om 11:16
|
goed bezig!
|
|
Gast (92.66.21.xxx)
op 24-03-2009 om 11:17
|
Doe eerder een prijsverlaging op de console's:)
|
|
Gast (212.29.177.xxx)
op 24-03-2009 om 11:20
|
@Traxx
ja het enige dat dan weer jammer is dat die kleine developers de demo van het spel niet kunnen laten zien op PSN omdat ze dan gelijk failliet gaan door de kosten die $ony per gedownloade GB rekent op het P$N.
|
|
Traxx
op 24-03-2009 om 11:31
[Niv: 40 / Exp: 2007]
|
Denk dat Sony wel het verschil ziet tussen een Mega developer en een kleine en zo eerder zal bij springen dan laten betalen.
Als ze potentie zien nemen ze de studio over en heeft de developer weinig kosten gezien het dan onder Sony valt en Sony ze meehelpt met de tools en het geld.
Het zal niet de 1ste x zijn dat Sony een kleine developer overneemt:
(1st party)
Team ICO
Clap Hanz
Polyphony Digital
Naughty Dog
Incognito Entertainment
Zipper Interactive
Studio Cambridge
Studio Liverpool
Guerrilla Games
Evolution Studios
Bigbig Studios
(Third Partys die Exclusief voor Sony Ontwikkelen)
Level-5
Game
Q-Games
Media.Vision
Pyramid
From Software
Insomniac Games
Sucker Punch Productions
ThatGameCompany
Ready at Dawn Studios
High Impact Games
Eat Sleep Play
Slant Six Games
Relentless Software
Media Molecule
Ninja Theory
Gewijzigd door Traxx op 24-03-2009 om 11:40
|
|
HcV83
op 24-03-2009 om 11:31
[Niv: 44 / Exp: 2195]
|
Dus de gespeculeerde prijsverlaging van vorige week was dus van de devkit?
|
|
Gast (62.238.42.xxx)
op 24-03-2009 om 11:34
|
Fijn.
|
|
Wazzim
op 24-03-2009 om 11:35
[Niv: 139 / Exp: 6951]
|
Hopelijk komen er meer devs op af.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 24-03-2009 om 11:38
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
@HcV83: Nee.
@Maupie: Kleine developers hebben sowieso meestal geen budget om een demo te maken.
|
|
Gast (212.29.177.xxx)
op 24-03-2009 om 11:42
|
@Joni
nou er zijn er genoeg op XBLA hoor.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 24-03-2009 om 11:46
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
@Maupie: Tja, als je een spel niet mag releasen zonder trial, dan kun je moeilijk anders eh.
|
|
Gast (212.29.177.xxx)
op 24-03-2009 om 11:48
|
@Joni
idd, maar dat heeft ze er niet van tegen gehouden om een crippled trial versie te maken. De downloadkosten op het PSN netwerk zou ze wel tegen kunnen houden om daar een demo op te zetten. Dus uiteindelijk minder mensen die je spel gaan kopen en dus minder spellen op je netwerk. Lijkt me een vrij simpele en logische redenering.
|
|
Traxx
op 24-03-2009 om 11:53
[Niv: 40 / Exp: 2007]
|
@ Maupie
En daarom heeft Sony ook oog voor talent en lijven ze de studio meteen in, zodat ze rustig en zonder (financiële) zorgen de game kunnen maken, een demo in de store(kosten vallen binnen Sony) en de game uitbrengen .
Check de lijst hierboven, het verleden spreekt voor zich..
Gewijzigd door Traxx op 24-03-2009 om 11:55
|
|
Gast (212.29.177.xxx)
op 24-03-2009 om 11:59
|
@Traxx
dus jij denk dat Sony iedere startup direct inlijft? Of dat iedere startup daar van gediend is?
Bovendien las ik in het vorige topic hierover dat mensen zeggen " goed dat Sony dit door berekent aan de publishers, dan zijn de klanten tenminste niet de lul".
Nou ik denk dat je als klant uiteindelijk wel de lul bent als er minder demo's te krijgen zijn (wat nu al het geval is als je PSN vs XBL neemt). En dit aantal zal waarschijnlijk nog iets meer afnemen in geval van kleinere devs. In het geval van de grotere devs zul je als klant ook de lasten gaan merken. Of ze gaan de demo's betaald maken of ze verhogen de prijs van de retail games. Het moet nu eenmaal uit de lengte of de breedte he.
|
|
Traxx
op 24-03-2009 om 12:09
[Niv: 40 / Exp: 2007]
|
Als ze talent hebben wel, dat hebben ze in het verleden bewezen.
Ik denk dat iedere startup er gediend van is..
ze krijgen het vertrouwen van een grote speler met de potentie om het aan miljoenen mensen te kunnen laten zien en laten beleven.
financiele steun
Alle info en tools over de hardware
Stukje zekerheid vooral in de tijd
Dus wat denk je zelf.. als startup..
"Nee, ik sla deze kans wel even over"
|
|
Gast (212.29.177.xxx)
op 24-03-2009 om 12:10
|
Ja dus dan bepaald Sony uiteindelijk welke games zij wel en niet goed vinden voor de klant. En dat vind jij dus positief voor zowel klant als beginnende developers? Misschien dat er een hoop mensen zijn die een game leuk vinden waar Sony niets in ziet?
|
|
Traxx
op 24-03-2009 om 12:16
[Niv: 40 / Exp: 2007]
|
Dan zal je toch als beginnede developer moeten bewijzen..
Dat is niet alleen in deze industrie maar overal(muziek/films,etc)
Ieder bedrijf is vrij om een ander over te nemen, heeft niks met goede of minder goede games te maken.
Ik heb het over oog voor talent..
Wie weet wat ze bij MS hebbn laten schieten..
En als ik kijk naar het verleden en de opgekochte studio's door Sony, heb ik aan bijna alle games veel plezier beleefd.
Dus ergens doen ze het daar wel goed
|
|
dannyveno
op 24-03-2009 om 12:22
[Niv: 59 / Exp: 2953]
|
dat wordt nog ff sparen
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 24-03-2009 om 12:24
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
@Maupie: "Ja dus dan bepaald Sony uiteindelijk welke games zij wel en niet goed vinden voor de klant."
Sony, Nintendo en Microsoft kunnen ALLE games weigeren die zij willen, zelfs als ze de game niet maken.
|
|
Gast (212.29.177.xxx)
op 24-03-2009 om 12:30
|
@traxx
je wijkt steeds verder af van het onderwerp dat ik aan probeerde te snijden: Dat beginnende developers minder exposure kunnen hebben op het PSN omdat ze dat al bij de introductie van hun eerste game de kop kan kosten aan dataverkeer kosten.
Dus minder exposure = minder geld voor devs = minder demo's op PSN = minder voor de klant.
Of exposure = betaalde demo op PSN = minder voor de klant.
Uiteindelijk zullen de kosten doorberekend worden op de klant dat is altijd het geval.
@Joni
dat zal best maar dat is niet het punt dat ik probeerde te maken. Maar goed het is duidelijk dat jullie het niet met me eens zijn. Laten we het er dan maar op houden dat de toekomst het zal leren. Ik heb er al genoeg woorden aan vuil gemaakt ;)
|
|
Gast (213.244.167.xxx)
op 24-03-2009 om 12:33
|
Als dit de prijsverlaging van de PS3 is waar al een tijdje geruchten over gingen dan ga ik nu gauw even naar buiten om de ballen uit mijn broek te lachen....
|
|
Traxx
op 24-03-2009 om 12:46
[Niv: 40 / Exp: 2007]
|
Van de beginnende developers, hoeveel zetten er daadwerkelijk een grote demo online?
Heb er nog maar weinig gezien, zeg maar beter geen.
Die kiezen voor de shows(TKG/E3/GDC), trailers en screenshots om meer naamsbekendheid.
En mocht er potentie inzitten dan staan daar de grote 3 met een zak geld en een contract, al aan het begin van de ontwikkeling.
Je Theorie kan een kans hebben maar de praktijk wijst anders uit.
En dan aankomen met "Sony bepaalt wat een goede game is"
Daar hebben ze toch alle recht toe, het is hun Console, wat denk je dat ze bij MS en Nintendo doen? Idem Dito!!
Zij bepalen ook wat er uitkomt op hun console.
Sony doet het goed en koopt de studio's met talent en potentie op en geeft ze de mogelijkheden..
|
|
Zuigertje
op 24-03-2009 om 13:40
[Niv: 118 / Exp: 5884]
|
Wel zo interessant om te weten hoe duur het eerst was.
|
|
darth veger
op 24-03-2009 om 14:41
[Niv: 139 / Exp: 6952]
|
joepie
|
|
Gast (194.123.158.xxx)
op 24-03-2009 om 15:21
|
@ Maupie,
Een Game maken brengt ook risico's met zicht mee, als jij geloofd in je product en je hebt er alle vertrouwen in dat het zou verkopen kun je ook nog zoeken naar een financier. Er komt natuurlijk ook een zakelijke kant bij kijken en dat brengt risico's met zich mee
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|