Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Augustus 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
31 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
29 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
28 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Juli 2025 
(0) 
26 Juli 2025 
(1) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
23 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
20 Juli 2025 
(1) 
(2) 
19 Juli 2025 
(5) 
(0) 
18 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
16 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2025 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
14 Juli 2025 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
12 Juli 2025 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2025 
(0) 
RoboCop: Rogue City - Unfinished Business
Eriksholm: The Stolen Dream
Tony Hawk Pro Skater 3 + 4
Ruffy and the Riverside
Review:

Warhammer 40K: Dawn of War II


Door MaartenL op 10-03-2009 om 11:18
Bron: Gamed

In 2004 kwam Relic Entertainment, ons toen bekend van onder meer Homeworld, met een RTS gebaseerd op het Warhammer 40.000 universum genaamd Dawn of War. De game werd erg goed onthaald en mocht vele kwalitatieve uitbreidingen ontvangen. Natuurlijk kon een opvolger niet uitblijven en ondertussen, vijf jaar later, mogen we uiteindelijk Dawn of War II in onze PC steken.

In Dawn of War II speel je zelf een Force Commander van de Space Marines, het menselijke ras van Warhammer zeg maar, die moet helpen om een Orkz-invasie een halt toe te roepen. Je begint de game met je Force Commander en een groepje Space Marines waarmee je de map dient te zuiveren van vijanden. In tegenstelling tot het eerste deel heb je geen basissen te bouwen of upgrades om door te voeren waardoor alle focus ligt op je manschappen en hun mogelijkheden. Door stapsgewijs dekking te nemen achter objecten en tijdig de speciale vaardigheden van de karakters te gebruiken zoals oorlogskreten, granaten en schilden trek je de map door om uiteindelijk oog in oog te staan met een eindbaas. Deze beschikken over verschillende vaardigheden die eisen dat je goed oplet en tijdig je troepen verplaatst of beschermt. Moest iemand van je squad toch het loodje leggen dan kan je deze op vaste punten op de map terug aanvullen als je een controlepunt overneemt. Je zal echter nooit bijkomende units kunnen oproepen waardoor je steeds maar een kleine strijdkracht onder controle zal hebben. Na de inleiding een beetje te hebben doorgelopen blijkt dat niet alleen de Orkz een slechte dag hebben, maar dat ook de Eldar niet veel goeds van plan zijn. Ze zorgen namelijk voor de terugkeer van de Tyranid, een gevreesd ras van insectachtige beesten die heel wat schade hadden aangericht.

Na het voltooien van een missie keer je terug naar je ruimteschip waar je een overzicht te zien krijgt van de beschikbare opdrachten getoond als gebieden. Je kunt vrij kiezen welke je kiest, maar er zijn sommige die binnen een bepaalde periode opgelost dienen te worden waarbij elke missie die je uitvoert telt als één dag. Mocht je niet op tijd ingegrepen hebben, dan verlies je het gebied en moet je het weer claimen door een missie. Dit klinkt als een leuk systeem waarbij je tijdens de oorlog per planeet gebieden moet behouden om er bonussen van te krijgen. Helaas komen hierbij wel telkens dezelfde maps aan bod waarbij je elke keer van dezelfde landing zone naar hetzelfde punt A moet trekken. De map biedt wel enkele verschillende wegen aan om dit te doen en op elke map liggen twee gebouwen waarvan je er per missie eentje van kan innemen. Hierdoor krijg je in de komende missies er weer wat extra bonussen bij maar als je die twee gebouwen al bezit, moet je enkel van punt A naar punt B trekken en de baas verslaan. Enkel de verhaalsmissies en verdedigingsmissies wijken hiervan af. Tijdens het verdedigen is het echter zo dat de vijand naar twee ingangen komt waarbij je dus enkele je manschappen moet verplaatsen naar deze punten. Als je alle golven van vijanden hebt verslagen, volgt ook hier een baas. Hierdoor zijn de meeste missies vrij snel eentonig en mis je de drang om verder te spelen. Ook het gebrek aan een interessant verhaal kan deze herhalende stukken niet redden. De gameplay tijdens de missies is echter wel leuk en de game speelt fijn weg.


Na een tijdje heb je de beschikking over meerdere squads om het buitenaards gespuis de kop in te drukken waarvan er per missie maar steeds vier mee kunnen. Buiten de eerder vernoemde Force Commander en het standaard Space Marine squad heb je nog een scout squad die zich vooral toelegt op ondersteuning door middel van stealth mogelijkheden, explosieven en sniper rifles. De Assault Space Marines doen het dan weer helemaal anders en kunnen met behulp van jetpacks zich recht in strijdgewoel lanceren waarbij de vijandelijke units in de buurt door de schokgolf aan de kant vliegen. Ook Devastator Marines zullen zich bij je rangen voegen en zorgen voor dekking of het onderdrukken van optrekkende tropen met behulp van enorme machinegeweren. Als laatste zul je uiteindelijk ook een Dreadnought krijgen die je best kan vergelijken met een wandelende tank. Alle squads kan je tot level 20 brengen en daarbij ondertussen punten geven op het vlak van stamina, ranged, strenght of will. Afhankelijk van deze keuze kan je de groepen een eigen specialiteit geven. Ga je voor een Force Commander die iedereen met een enkel schot kan omleggen of zich met een vlammenwerper kan amuseren of maak je er een onsterfelijke soldaat van die op de eerste linies van het gevecht vijanden de lucht in zwiert met een enorme battle hammer? Let hierbij op dat je niet alles zal kunnen opvullen waardoor deze puntjes wel erg waardevol zijn.

Niet alleen de ervaring en puntenverdeling zijn belangrijk, ook de uitrusting van je leger is niet te onderschatten. Wargear, zoals ze het noemen, heb je in verschillende varianten waarbij de kwaliteit per type verschillend is. Zo heb je de standaard items, aangegeven met een witte tekst, die simpelweg een bonus aan je armor points of damage zullen geven maar dan heb je ook nog eens items met een groene tekst die niet alleen je standaard vaardigheden opkrikken maar ook bijkomende bonussen zoals meer health, meer snelheid of meer weerstand tegen onderdrukking geven. Dit laatste is erg belangrijk aangezien eenheden onder vuur trager lopen en minder nauwkeurig richten. Voor sommige missies krijg je dan nog eens uitrusting met blauwe tekst die simpelweg superieur zijn en erg veel bonussen geven, ze zijn echter wel moeilijk te vinden. Ook het wapen van je personages zijn erg verschillend en belangrijk voor je manier van spelen. Je hebt zwaarden, bijlen, vlammenwerpers, raketwerpers, plasma guns en ga zo maar verder. Keuze genoeg om je eigen tintje aan je squads te geven. Elke missie die je doet geeft je alleszins een nieuw item als je de opdracht vervolledigt, maar ook vijanden droppen de items wel eens. Dit helpt om de eentonigheid van de missies toch een beetje goed te maken.


Eenmaal uitgekeken op de campagne van de Space Marines rest er je nog de multiplayer. In deze modus kan je kiezen uit alle vier de rassen (Eldar, Space Marines, Orkz, Tyranids) en uit drie verschillende helden die de plaats van je force commander zullen innemen. Elk karakter heeft hierbij verschillende skills waardoor er wat meer afwisseling van pas komt dan in het singleplayer gedeelte. Eens je keuze hebt gemaakt, moet je een map kiezen maar hier valt de keuze dan weer tegen. Er zijn slechts vijf maps beschikbaar en daarvan zijn twee maps ook nog eens erg klein. Gelukkig komen er in de loop van de tijd extra maps bij, maar het is alsnog een magere bedoening. Qua gameplay is het dan weer erg leuk. Het online gedeelte sluit zich wat meer aan bij de voorganger waarbij je een gebouw krijgt waar je eenheden kan creëren. Deze kosten echter resources en stroom die je kan verkrijgen door de respectievelijke punten op de map te controleren. Ondertussen kan je kleine upgrades kopen voor je squads zodat deze zich kunnen verweren tegen de vijand. Het tactische aspect van dekking te zoeken en correct de verschillende vaardigheden te gebruiken is nog steeds geldig en aangezien je meer als vier groepen mag beheren, kan je je verwachten aan enkele heftige shootouts. De multiplayer is hiermee zeker de moeite waard om te proberen maar natuurlijk kan je ook een potje tegen de computer vechten.

Op het gebied van graphics en geluid valt er niet te klagen. Elke stukje uitrusting ziet er prachtig uit en geeft andere details aan je eenheden waardoor deze er na een poosje erg indrukwekkend uitzien. Helemaal inzoomen op je force commander met een super uitrusting zal vast en zeker een grijns op het gezicht van velen brengen. Ook de vijanden en de grote getallen waarin ze zich begeven zijn enorm knap weergeven en de omgeving ziet er erg scherp uit. Lichteffecten en schaduwen zijn nagenoeg vlekkeloos en alles bij elkaar genomen vielen de systeemeisen nog mee. De geluiden en stemmen van je personages vullen het geheel op met de typisch zware Warhammer stijl en hebben betrekking op de situatie wat je ook weer zal helpen om de vijand tijdig te op te merken. De verschillende planeten die je zal bezoeken herbergen hun eigen landschap waardoor we ons mogen verwachten aan een woestijngebied, ruďnes in de jungle en een Space Marine stad onder aanval. Niet echt veel afwisseling, zeker niet gezien je nog eens dezelfde maps zal herspelen.


Als we het eindplaatje bekijken is Dawn of War II net geen topper. De knappe look van het spel en de leuke gameplay, multiplayer en het uitrusting- en levellingsysteem zijn zeker de moeite waard maar de eentonigheid van de missies en het gebrek aan meer multiplayermaps doen dan weer af aan het spelplezier. Gelukkig is Relic bezig met een patch die meer variatie zal brengen in de missies en maps zal toevoegen. De game is, zoals je merkt in de review, helemaal niet hetzelfde meer als zijn voorganger. Langs de ene kant prijs ik de nieuwe diepte in het tactisch gedeelte maar aan de andere kant mis ik de grote getallen en tanks die we in het vorige deel wel onder controle hadden. Dit laatste is dan ook meer een persoonlijke voorkeur. Zoek je een actierijke doch tactische strategiegame zonder de resources te moeten beheren, dan zit je met Dawn of War II zeker goed. Helaas zal je dan wel vrede moeten maken met de herhalende missies. Nu maar hopen dat Relic spoedig een patch uitbrengt om dit recht te zetten.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   90
Graphics   90
Replay   75

Een leuke RTS-ervaring maar te eentonig voor een topper.
84


14:35  Tiental screenshots Adventure Island
11:05  The Behemoth toont derde game
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Stammetje91 op 10-03-2009 om 11:24 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Het klinkt als een hele vette game, alleen kan ik niet tegen te veel herhaling. Jammer, want voor de rest klinkt het voor mij toch echt als een topper.

jerfo op 10-03-2009 om 11:42 [Niv: 93 / Exp: 4627]
vind de herhaling wel meevallen maar ja ik had er dan ook geen last van bij AC
jammer dat er maar zo weinig maps bij zitten
maar zeker een heel vette game
het geluid is zeker wel vet vooral die heavy bolters geweldig hoe die alls aan gort schieten
heb wel zin om hem coop te spelen

Gewijzigd door jerfo op 10-03-2009 om 12:33

Gast (81.206.82.xxx) op 10-03-2009 om 14:21
ik heb tot nu toe allen titels van de dawn of war serie gespeeld en dit word ook weer lekker smullen van een universum vol geweld en vete shit

Taw0n op 10-03-2009 om 14:34 [Niv: 83 / Exp: 4141]
Dit is een hele vette game, de herhaling valt dik mee hoor.

Robert op 10-03-2009 om 15:58 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Ik heb 85% ongeveer van je review gelezen dus mischien heb ik het net niet opgemerkt, maar ik mis een beetje uitleg over de skirmish mode. Het is juist dat punt wat deze game uniek maakt en zich onderscheidt van al die andere rts-en. ik doel dan op het verkennen van de map met al je units ipv. het in je kamp verstoppen totdat je op full power bent.

Voor de rest ben ik het grotendeels eens met je cijfer, alleen vind ik het wel een beetje fout dat halo wars uit eindelijk hoger scoort.

MaartenL (Redacteur) op 10-03-2009 om 16:03 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"Het online gedeelte sluit zich wat meer aan bij de voorganger waarbij je een gebouw krijgt waar je eenheden kan creëren. Deze kosten echter resources en stroom die je kan verkrijgen door de respectievelijke punten op de map te controleren. Ondertussen kan je kleine upgrades kopen voor je squads zodat deze zich kunnen verweren tegen de vijand."

Met een beetje doordenken kan je hier uit wel halen dat verstoppertje spelen een no-go is in multiplayer.

Oh en moest Halo Wars op PC verschijnen, dan zou hij zeker niet hoger scoren dan DoW2 (reken maar rond de 70-75). Voor op console is Halo Wars echter zeer goed geschikt.

Robert op 10-03-2009 om 16:24 [Niv: 206 / Exp: 10294]
MaartenL

Dan ben ik benieuwd waarom PC games altijd zoveel kritischer worden bekeken. Op een of andere manier worden er gewoon veel hogere eisen aan PC games gesteld wat ik niet precies begrijp waarom.

-nog iets

zijn de graphics van de models verandert sinds de beta? ik vond ze namelijk toen een beetje tegen vallen in vergelijking met de screenshots. ik speelde t wel op DX9.

Gewijzigd door Robert op 10-03-2009 om 16:26

MaartenL (Redacteur) op 10-03-2009 om 16:30 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Helaas heb ik niet aan de beta meegedaan. De graphics van de modellen waren echter zeer scherp en vertoonden veel detail. Bij mij zag het er in ieder geval uit zoals de screenshots. Mooi blinkend armour, bloom effectjes, enorm scherpe modellen en texturen etc.

Overigens is het niet zo dat PC games kritisch worden bekeken maar bij het schrijven van een review letten we ook wel op het doelpubliek en het verloop van het genre op dat platform. Op PC zou Halo Wars falikant tekort schieten met zijn eenvoudigheid, iets wat net een pluspunt is/kan zijn voor consolegamers.

Valentino Aledda op 10-03-2009 om 17:04 [Niv: 30 / Exp: 1515]
Ik heb de game ook, omdat een vriend van me die gekocht had (maar niet kon draaien op zijn PC). Heb er uurtje of twee achter de rug zitten (helaas moest ik het daarbij laten, want met andere dingen bezig), maar vind het tot hiertoe inderdaad errug leuk om te spelen. wat ik vreesde lijkt echt wel zo te zijn uit deze review en dat is de eentonigheid. Maar goed.. als je met mate speelt moet dat geen probleem zijn denk ik

AmazingShikoku op 10-03-2009 om 17:13 [Niv: 129 / Exp: 6459]
Jammer, heb veel goede verhalen gehoord van klasgenoten over deze rts. Mis idd een beetje de skirmish mode/mp in deze review en die van Halo Wars. Dat Halo Wars hoger heeft gescoord vindt ik overigens wel terecht, als Halo Wars voor de PC was ontwikkeld had het waarschijnlijk toch een heel ander systeem gehanteerd.

Gast (91.180.129.xxx) op 10-03-2009 om 21:04
hmmmm nu nog mijn pc en dan kan ik het ook eens testen

Angel666 op 15-03-2009 om 18:23 [Niv: 59 / Exp: 2969]
ik ben benieuwd ik heb hem gisteren op bol.com besteld ik hoop dat het de moeiten waart is het te kopen want de anderen delen waren ook gewoon gewelig

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Warhammer 40,000: Dawn of War II
Type:
Game
Releasedatum:
20-02-2009
Ontwikkelaar:
Relic Entertainment
Uitgever:
THQ Inc.
Media:








Meer media