Als we de naam van ontwikkelaar Creative Assembly ergens van kennen, dan zal dat vooral van de Total War reeks zijn die al enkele jaren de PC gamers voorziet van prachtige RTS games. Binnenkort zal deze developer ook zijn RTS debuut op de consoles maken met het futuristische Stormrise.
De game speelt zich af in een post-apocalyptische toekomst waarin de mensheid zich verdeelt in twee facties: Echelon en Sai. De Echelon zijn een technologisch ras die zich bovengronds begeven en aldaar proberen te overleven terwijl de Sai al die tijd ondergronds hebben gezeten en het vooral moeten hebben van een meer organische stijl en wapens zoals genetische mutaties. De verschillende zijden zullen dus erg van elkaar verschillen qua looks en speelstijl.
Het spel zelf zal ook een unieke speelstijl brengen. Het is namelijk zo dat de camera vast staat op de unit die geselecteerd is waardoor de speler alleen kan zien wat zijn troepen zien. Scout units zullen dus erg belangrijk worden om de vijandelijke posities te bepalen. Niet alleen deze unit zal je een voordeel geven, ook het terrein speelt een grote factor. Overal vind je afgebroken en verlaten gebouwen terug waarop je units zich eveneens kunnen verplaatsen, de één al wat sneller als de ander zoals bijvoorbeeld de Sai scout die met grote sprongen van dak tot dak kan gaan.
In Stormrise zal er trouwens geen sprake zijn van basissen maar zal het de bedoeling zijn om nodes, verspreid over de map, in te nemen en te upgraden zodat je meer units kan inzetten. Hierdoor hoef je niet de hele tijd bezig te zijn met het uitbreiden van je basis, maar kan alle aandacht naar het speelveld en de aanwezige eenheden gaan. Aan de zijde van Echelon heb je wel een imposante geschuttoren ter beschikking die je vrij over het speelveld kan verplaatsen en ontplooien. Hiermee kan je strategisch belangrijke plaatsen toch enigszins versterken.
Om het bewegen en selecteren van je eenheden vlot te laten verlopen heeft Creative Assembly een uniek besturing genaamd 'whip select' gecreëerd. Met de twee analoge sticks en de A knop zal je de meeste commando's uit het spel kunnen uitvoeren en met behulp van het unieke camerasysteem moet het commanderen van je eenheden erg makkelijk verlopen. Met de linker analoge stick bestuur je de camera en met de A knop geef je een bevel terwijl de selectie zal verlopen door behulp van een tikje tegen de rechter stick. Door de combinatie van deze besturing en de gebonden camera is de actie op het scherm erg goed te volgen en kan je vlug bijkomende flankering orders uitdelen.
Stormrise lijkt ons een aardige RTS-game voor de consoles en PC te worden. Het unieke design, de diversiteit in de facties, de niveauverschillen en de besturing zullen de actie en strategie in een heel nieuw daglicht brengen. Als Creative Assembly erin zal slagen om dit alles werkend te krijgen op de consoles tenminste, de besturing is namelijk niet wat we gewend zijn maar daarom niet minder interessant. Wij zijn alvast benieuwd hoe het de game zal aflopen op 27 maart, wanneer de game uitkomt op PlayStation 3, Xbox 360 en de PC.
|