Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Eternal Sonata


Door Joni Philips op 17-02-2009 om 07:49
Bron: Gamed

In 2007 lanceerde Namco Bandai de RPG Eternal Sonata op de Xbox 360 waarna tri-Crescendo de ontwikkeling van de PlayStation 3 variant startte. Ondertussen is deze PlayStation 3 versie beschikbaar in Europa en wij namen de game onder de loep.

In Eternal Sonata beleef je de laatste uren van Frédéric Francois Chopin, de wereldberoemde componist die op zijn sterfbed een gekke droom beleeft. Het verhaal wordt hierbij grotendeels verteld in de fantasiewereld van Chopin, maar de game wisselt regelmatig naar de echte wereld waar gesproken wordt over de status van Chopin. De focus blijft echter de droom waarin Chopin verplaatst wordt naar een andere wereld waar hij onder andere Polka, Allegretto en Beat ontmoet. Origineel kennen de meeste personages elkaar amper, maar ze komen samen om te strijden tegen de oneerlijkheid van de wereld. Beat en Allegretto willen bijvoorbeeld Count Waltz ontmoeten om te spreken over de hoge belastingen op etenswaren. Eternal Sonata handelt dus over enkele volwassen thema's zoals de dood en sociaal onrecht, waardoor het verhaal soms meer een sociale aanklacht lijkt dan een videogame. Natuurlijk zou een RPG met een voorspelbaar verhaal weinig interessant zijn, maar gelukkig krijgt het verhaal de nodige wendingen waardoor alles interessant blijft.

In de Xbox 360 variant zorgden de wendingen ervoor dat het plot onduidelijk werd, maar ontwikkelaar tri-Crescendo heeft nieuwe filmpjes toegevoegd, meer tekst gegeven aan de antagonisten en het einde aangepast zodat het verhaal in deze versie gemakkelijker te volgen is. tri-Crescendo was dus duidelijk niet tevreden met een simpele overzetting. Dat wordt ook gedemonstreerd door het feit dat de game nieuwe grotten heeft waar je kunt vechten. Hiermee wordt het spel een beetje langer. Op het eerste gezicht is Eternal Sonata een traditionele RPG waarin de speler door lineaire omgevingen loopt welke af en toe onderbroken worden door gemakkelijke en overbodige puzzels, met NPCs praat, winkels bezoekt, schatten verzamelt en vijanden tegen het lijf loopt. De kern van de RPG is nu eenmaal weinig veranderd ten opzichte van de PlayStation en PlayStation 2 generatie RPGs. In de gevechten is wel ruimte gelaten voor een originele inval.


De essentie van Eternal Sonata is een turn-based RPG, maar de speler heeft een zeer actieve rol in deze gevechten. Alle personages vechten beurtelings en tijdens een beurt loopt een korte meter af waarbij elke actie een bepaald deel gebruikt. Tot het einde van deze meter kun je vrij aanvallen, bewegen, items gebruiken en een speciale aanval toepassen. Tijdens de aanvalsfase is de speler dus zeer actief, maar zelfs als je niet aan de beurt bent, kun je niet op je lauweren rusten. Als een vijand vab voren aanvalt, moet je jezelf verdedigen door op het juiste moment de cirkelknop in te drukken. Op deze manier ontvang je minder schade en blijft het continu opletten belangrijk, wat een leuke extra is. De meeste RPGs zijn een pak passiever, maar eigenlijk maakt dit weinig verschil.

Door de lage moeilijkheidsgraad, dankzij de slappe vijanden en hun zwakke AI, kun je de meeste gevechten passief, zonder veel strategie beleven. Enkel de bazen bieden een echte uitdaging. Ook de camera biedt een uitdaging bij het begin van de gevechten. Regelmatig kun je de locatie van de vijand niet zien waardoor je gewoon de verkeerde richting uitloopt en tijd verliest. Kleinere arena's of een beweegbare camera hadden dit kunnen veranderen. Het actieve turn-based systeem is niet de enige originele invalshoek van de game, de coöperatieve multiplayer is ook zo'n originele invalshoek. Spijtig genoeg kun je enkel tijdens de gevechten met meerdere spelers vechten en aangezien de game turn-based is, zit je dus eigenlijk het grootste deel van de tijd niets te doen.

Eternal Sonata heeft een duidelijk muzikaal thema en tri-Crescendo besteedde natuurlijk ook veel tijd aan de muziek en het geluid van de game zelf. In de game wordt natuurlijk muziek van Chopin gebruikt die ieder kan bekoren, maar de geluidseffecten bekoren minder. Men valt hierbij te snel in herhaling waardoor je een zelfde effect vijf tot zes keer na elkaar kunt horen in één gevecht. Het grote probleem bij het geluid zijn echter de Engelse stemmen. Jongere personages zoals Polka en Beat, hebben een sterk geacteerde stem waardoor de teksten weinig overtuigend neergezet worden. De slechteriken presteren wel beter, maar dat is niet voldoende om dit onderdeel te redden. Gelukkig kun je snel wisselen naar de Japanse stemmen die natuurlijker overkomen.


Grafisch lijkt Eternal Sonata soms een tekenfilm, waarbij de omgevingen echt feeëriek, levendig en kleurrijk zijn. Bij de personages, de kledij en het uiterlijk van de vijanden is alles van hoog niveau. In dit spel kun je simpelweg rondlopen en genieten van de vrolijke graphics, maar perfect is de stijl niet. In de eerste plaats is de variatie qua vijanden onvoldoende, meestal krijgen vijanden simpelweg een nieuw kleurtje in plaats van een compleet nieuw uiterlijk. De omvang van de omgevingen valt danig tegen, alles is stevig afgebakend en de grote steden lijken kleiner dan een gemiddeld boerengat. Een laatste minpunt is een kleine glitch na een gevecht waarbij jouw personage bibbert tot je beweegt.

Anderhalf jaar na de Xbox 360 versie is de PlayStation 3 versie een lichte verbetering, maar pijnpunten zoals de Engelse stemmen werden niet onder handen genomen. De game bevat ook lichte grafische glitches waardoor de game uiteindelijk niet boven de originele versie uitstijgt. Opvallend is dat de game geen Trophies bevat in tegenstelling tot praktisch alle andere 2009 games, maar dit heeft geen invloed op het reviewcijfer. Ook opvallend zijn de lange laadtijden om de game op te slaan. Je moet laden voor het opslaan en dan weer wachten tijdens het opslaan zelf. Op zich lijkt het weinig belangrijk, maar het wordt redelijk irritant aangezien Eternal Sonata praktisch de enige game met dit systeem is. Op zich is Eternal Sonata wel een vermakelijke RPG, maar het spel is redelijk gemakkelijk en kent enkele kleine minpunten waardoor de game zeker geen topper is. In een tijdperk met weinig Japanse RPGs is deze voornamelijk een aanrader voor fans van het genre.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   85
Graphics   85
Replay   75

Eternal Sonata is een leuke RPG, maar geen topper.
81


07:56  Street Fighter IV toont Rose en Gouken
07:49  Screenshots Puzzle Quest: Galactrix
 Reacties (23)
 Pagina: 1
Jelle Havermans op 17-02-2009 om 08:57 [Niv: 103 / Exp: 5158]
zo gamed, mijn complimenten, qua reviews en previews zijn jullie on-fire de laatste tijd.

ontopic, mooie review. Wie weet koop ik hem ooit als ie in de budgetbak ligt.

NickPeters op 17-02-2009 om 09:06 [Niv: 9 / Exp: 448]
Puur vanuit de screenshots moet ik toch zeggen dat dit me grafisch niet onder de indruk weet te krijgen. Ik kan op de screens geen special effects zien oid, maar dit zorgt er gelijk voor dat de game er bijna gelijk aan Dragon Quest 8 uitziet.

MaartenL (Redacteur) op 17-02-2009 om 09:40 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik pluk hem wel eens uit de budgetbak als ik terug wat meer tijd heb. Had destijds de 360 demo gespeeld en vond die aardig meevallen.

ElBassico op 17-02-2009 om 09:48 [Niv: 14 / Exp: 718]
Hij ziet er niet echt geweldig uit idd. Ook een beetje kinderachtig, ik denk dat ik deze game oversla, er zijn wel betere budgetbak games.

Orian op 17-02-2009 om 10:07 [Niv: 67 / Exp: 3361]
Idd, een game om eens uit een budgetbak te plukken. 360 demo vond ik erg leuk, maar ik ken mezelf met J-RPG's, ik speel ze nooit uit, en dat is zo zonde van het geld als je hem full-price koopt

Gast (81.207.19.xxx) op 17-02-2009 om 10:55
Wat nou kinderachtig? SJEESUS! Moet in elk spel bloed voorkomen, get fucking real zeg!

Gast (92.108.38.xxx) op 17-02-2009 om 11:07
"Waah dit spel heeft geen bloed en geen explosies, budgetbak game!"

Weazel op 17-02-2009 om 11:42 [Niv: 59 / Exp: 2952]
Wat?
Geen bloed?

Bah, kutspel..

MaartenL (Redacteur) op 17-02-2009 om 11:43 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Daarom is het geen budgetbak game

Voor mij is het iig gewoonweg geen tijd hebben ervoor. Deze game is allersinds zeker niet kinderachtig.

dark lars op 17-02-2009 om 13:11 [Niv: 108 / Exp: 5400]
ik vond m aardig goed, alleen saai verhaal vond ik zelf

FloriX op 17-02-2009 om 13:50 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Een score van 81 en dan geen topspel?

Volgens mij is Joni een beetje de weg kwijt

Roderick op 17-02-2009 om 14:41 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Een topspel begint bij ons toch echt vanaf de 90

Stammetje91 op 17-02-2009 om 15:31 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Dat is de fout die veel reviewers maken, te snel een hoog cijfer geven. Een 8 zou alleen gegeven moeten worden aan toppers en een 9 pas wanneer het spel een de perfectie grenst.

Edit: Wat ik er simpelweg mee wil zeggen is dat je eigenlijk geen waarde zou moeten hechten aan het cijfer, maar aan de inhoud. Dat vertelt veel meer over de gameplay elementen waarvoor je de game wel of niet koopt.

Gewijzigd door Stammetje91 op 19-02-2009 om 23:16

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-02-2009 om 15:53 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Gamed is trouw aan zijn eigen opgestelde schaal. Een 8 is goed, maar duidelijk geen topper.

Lud0v1c op 17-02-2009 om 16:11 [Niv: 3 / Exp: 131]
Wat echt een sfeermaker is bij dit spel is de geweldige soundtrack. Ik ben normaal niet z'on klassieke muziek liefhebber, maar deze muziek is zo opzwepend! Ik heb het spel voor de 360 en dus al een tijdje uitgespeeld, maar ik luister nog steeds naar de soundtrack op de website van Namcobandai!

Erg jammer voor de PS3gamers dat deze game al voor 10 euro te koop is voor de 360

Gewijzigd door Lud0v1c op 17-02-2009 om 16:11

reptile op 17-02-2009 om 17:11 [Niv: 33 / Exp: 1654]
zo zouden alle rpg's eruit moeten zien. als een sprookje

Gast (195.241.125.xxx) op 17-02-2009 om 17:17
@ stammetje:

Jij maakt juist de fout door niet in te zien dat het cijfer onlosmakelijk is van de geschreven review.

Een reviewcijfer is geen absolute waarde, oftewel een spel met als reviewcijfer 8 is neit altijd beter dan een 7.5.

Gast (84.87.196.xxx) op 17-02-2009 om 18:33
Ontzettend goed spel en imo voor de wat oudere gamers, er is veel filosofie etc. Ik snap het dat veel (jonge) gamers dit spel niks vinden.

Gast (91.177.184.xxx) op 18-02-2009 om 15:43
ingame ziet dit spel er wel heel goed uit, ik speelde hem op de 360
en geen sterk verhaal, blijkbaar snap je niets van het verhaal want er zit juist heel veel verborgen verhaallijnen in en veel filosofie idd
Veel beter dan de andere j-rpgs als blue dragon, lost odessey, ...

lorenzogilds op 18-02-2009 om 17:31 [Niv: 33 / Exp: 1638]
must buy voor de rpg fans ik heb hem 2keer uitgespeeld

Gast (62.58.84.xxx) op 19-02-2009 om 17:57
Ik heb het meteen besteld. _O_

Franquin op 14-03-2009 om 15:23 [Niv: 12 / Exp: 591]
Vandaag gekocht. Ik ben benieuwd!

Gast (87.66.6.xxx) op 19-04-2009 om 21:35
Game is meer waard, naar mijn mening. Toch zeker 85. Het is enorm lang geleden, sinds ik FF IX heb gespeeld in feite, dat een RPG mij nog zo heeft weten mee te slepen. Eternal Sonata is veel meer dan een typische JRPG. Het is een aanval op de maatschappelijke problemen, een filosofisch meesterwerk en een emotioneel hoogstandje. Het eindgevecht in deze game was het meest tragische dat ik ooit gevochten heb, en het einde tegelijk het droevigste en het sterkste einde dat ik ooit heb meegemaakt.

Simpelweg, Eternal Sonata heeft een ijzersterk verhaal, al is dat op het eerste zicht misschien niet te zeggen. En dat verhaal alleen al maakt van deze game een must-have voor elke verhaal en RPG fan. Leuk is het dan ook dat de gameplay dan nog eens heel erg meevalt, deed me erg aan FF XII denken.

Eternal Sonata = beste RPG sinds Golden Sun - The Lost Age in 2003. IMHO, dan.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Eternal Sonata
Type:
Game
Releasedatum:
13-02-2009
Ontwikkelaar:
Tri-Crescendo
Uitgever:
Atari
Media:








Meer media