Review: Deadly Creatures
Door Joris op 16-02-2009 om 10:37
|
Bron: Gamed
|
Nadat ik Erik of het Klein Insectenboek had gelezen, nam ik me voor nooit meer onder te duiken in de wereld van de kleine beesten. En toen stuurde René mij deze game.
‘Koop Deadly Creatures, want anders gaan we weer minigames maken,’zo riepen de makers van deze game onlangs. God, geef me een lichtje! Zou er ook maar één gamer zijn die in dit soort goedkope chantage trapt? Ik hoop van niet, het zou mijn taak als recensent aardig waardeloos maken. In diezelfde hoedanigheid als recensent kan ik je echter vertellen, mocht je toch in de chantage zijn getrapt, je een in ieder geval geen miskoop hebt gedaan. Deadly Creatures is namelijk best een goed spel.
In Deadly Creatures ben je een vogelspin en een schorpioen. Niet tegelijk, maar afwisselend per level. Als schorpioen en spin ren je door donkere tunnels, tussen cactussen in het woestijnzand en door bergen afval van mensen. En dat is al tof om te doen. Het is namelijk niet gewoon lopen, het is echt net alsof je een spin of schorpioen bent. Zoals de spin in de game loopt, zo loopt een spin in het echt. Zo kan je als spin elke steile wand beklimmen, of zelfs over plafonds lopen, waardoor onder boven wordt en boven onder. Als schorpioen ben je iets minder acrobatisch, maar kun je bijvoorbeeld wel weer tunnels graven.

Er zijn meer verschillen tussen de vogelspin en de schorpioen en dat merk je onder het vechten. Want daar draait deze game om, vechten. Om de zoveel meter stuit je op allerlei vijandige wezens, van kevers tot slangen en van ratten tot hagedissen. En ze moeten allemaal dood, want anders ga jij dood. Het vechten is net wat te uitgebreid om deze game weg te zetten als simpele buttonbasher, je moet namelijk ook zwaaien met de WiiMote en Nunchuk. Wat overigens ook niet heel veel om het lijf heeft, maar in de meeste gevallen prima werkt. Door vijanden te doden krijg je punten en met die punten speel je nieuwe aanvallen vrij. Sommige zul je nooit gebruiken, terwijl je andere gaat omarmen. Zo krijg je ergens halverwege het spel de beschikking over een stealth-aanval van de spin, hierdoor kun je van een afstand op een nietsvermoedende vijand springen en je tanden in zijn hoofd zetten. Tof om te doen en vooral doeltreffend. Met de schorpioen heb je deze aanval dan weer niet, maar heb je bijvoorbeeld beschikking over brute finishing moves, door de knoppen die in beeld verschijnen op het goede moment in te drukken, worden de vijanden op verschillende onprettige manieren afgeslacht.
De vijanden reageren ook zoals je het zou verwachten, met druk op en neer gespring en vooral geluiden die levensecht klinken. Je wordt er af en toe wat kriebelig van en bij mij liepen de rillingen soms zelf over mijn rug als er weer een zwarte weduwe op me af sprong. De grote variatie in vijanden is absoluut een pluspunt en zorgt ervoor dat de game niet snel gaat vervelen. Pas in level 8, na een uur of zes speeltijd, begint het te eentonig te worden. De omgevingen, het vechten, de vijanden en de quick-time events, het valt allemaal in herhaling. Gelukkig zijn er ook wat elementen die het vechten onderbreken en voor enige afwisseling zorgen. Zo ben je een gedeelte van de tijd bezig met je weg te vinden, want soms is de route goed verstopt. Leuk is dat de spin en schorpioen regelmatig door dezelfde gebieden lopen, alleen niet dezelfde routes kunnen nemen omdat ze beide andere kwaliteiten hebben. De spin springt bijvoorbeeld van web naar web, terwijl de schorpioen zijn weg kan vrij maken door een takkenbos om te ploegen.
Op de achtergrond van Deadly Creatures speelt een verhaal over hebzucht. Boven de grond waar jij in banjert, zijn twee mensen, een pomphouder en zijn bediende, op zoek naar een schat. De stemmen van deze mensen zijn ingesproken door niemand minder dan Dennis Hopper en Billy Bob Thornton. Natuurlijk blijft het niet bij een verhaaltje op de achtergrond, het verhaal zal op een gegeven moment ook de zaken onder de grond beïnvloeden en de zaken onder de grond zullen boven orde op zaken gaan stellen.

Het vechten in Deadly Creatures is vermakelijk en blijft vermakelijk. Net als het rennen door tunnels, huizen en woestijnzand. Maar toch, bekruipt je na een tijdje het gevoel dat er meer in had gezeten. Het had allemaal wat epischer gemogen. Als ik in mijn volgende leven een vogelspin ben, ben ik niet van plan continu in gevecht te gaan met een paar andere beesten. Ik wil ook andere dingen doen zoals rennen over een kleed tussen mensen die aan het picknicken zijn in het park en vervolgens gillend opstuiven. Of op de muur gaan zitten in de meisjeskleedkamer, of op een boomtak gaan zitten op de rivier. Zulke dingen. Misschien niet direct dingen die jij zou willen doen, maar wel dingen die van Deadly Creatures net dat beetje meer hadden kunnen maken. Waarmee Deadly Creatures van vermakelijk vechtspel naar episch avontuur had kunnen promoveren.
Is Deadly Creatures je geld waard? Ja, want de game doet veel dingen goed. Het zijn van een vogelspin en schorpioen voelt zo als het zou moeten voelen en de levels zijn afwisselend genoeg om leuk te blijven voor een uur of negen. Daarna kun je de game nog eens spelen voor meer punten of op een hogere moeilijkheidsgraad. De besturing is goed, de setting origineel, het geluid prima in orde, grafisch redelijk en het vechten is, zoals gezegd, vermakelijk. Maar nergens stijgt het spel boven zichzelf uit en worden er wonderen verricht. Het blijft allemaal wat op de vlakte en dat is best jammer.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
75 |
Sound |
90 |
Graphics |
65 |
Replay |
70 |
Vermakelijk vechten.
|
77 |
|
|
|
12:57 Rygar komt in juni
10:37 'Lost and Damned is volledig spel'
|
Reacties (12) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 16-02-2009 om 10:39
|
Lol dacht dat dit zo'n knaller moest worden, wederom een flop game
|
|
Gast (81.243.79.xxx)
op 16-02-2009 om 10:46
|
77 is geen flop hoor, dat is best goed. Het zijn meestal alleen high-profiel games die in de 80 en 90 scoren en dat kun je niet echt vergelijken.
|
|
Simon
op 16-02-2009 om 11:05
[Niv: 112 / Exp: 5600]
|
Ik wil hem wel hebben..
|
|
Gast (80.126.145.xxx)
op 16-02-2009 om 11:11
|
ik niet..
|
|
Gast (85.145.248.xxx)
op 16-02-2009 om 11:27
|
Prima spel, vooral de levels met de spin :)
|
|
Uchiha_Shadow
op 16-02-2009 om 11:40
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Hm ja ik ga toch liever voor House Of The Dead, MadWorld, Tenchu & Pikmin..
|
|
asianck
op 16-02-2009 om 12:19
[Niv: 380 / Exp: 19012]
|
Mooi cijfer. Hopelijk verkoopt dit en brengen meer ontwikkelaars originele spellen uit op de Wii.. en geen bagger partygames D:
|
|
Gast (82.173.151.xxx)
op 16-02-2009 om 12:26
|
Idd, maar THQ zij al dat ze liever in de casual markt verder gaan & dat ze geen reclame voor deze game gaan maken, dacht ik.
|
|
Gast (84.82.224.xxx)
op 16-02-2009 om 15:41
|
Graphics 65?
Beetje laag als je het mij vraagt, vooral als je rustig bekijkt wat de Wii aan grafische mogelijkheden heeft.
En de term 'flopgame' baseren op een review is al helemaal geweldig. Ik vermaak mij in ieder geval prima met dit spel.
|
|
Gast (81.206.151.xxx)
op 16-02-2009 om 21:25
|
Lijkt me wel tof., maar ik ga toch voor MadWorld..
|
|
Gast (83.83.116.xxx)
op 16-02-2009 om 22:06
|
mee eens dat 6.5 voor de graphics wel wat aan de lage kant is, ziet er best degelijk uit
|
|
CengizMan
op 17-02-2009 om 17:23
[Niv: 99 / Exp: 4940]
|
Komt wss omdat het spel heel vaak een bruine sfeer heeft.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|