Met Halo: Combat Evolved lanceerde Microsoft in 2001 de Halo franchise die snel uitgroeide tot één van 's werelds belangrijkste gamefranchises.
Momenteel is Halo enkel een First Person Shooter serie, maar met Halo Wars krijgt Halo ook een RTS tintje. Halo Studio lead producer Jason Pace bekent dat Microsoft de franchise ook voor andere genres wil benutten, dat is de reden waarom de Halo Studio is opgericht. De game mag echter geen inbreuk maken op de sfeer van de franchise. We krijgen dan ook nooit een game te zien waarin Master Chief gaat dansen, dat past niet bij zijn personage.
Een dansgame met Grunts daarentegen is wel mogelijk want ze grappig en raar, en het zou de sfeer van de franchise dus niet aantasten. Men zal natuurlijk steeds sterk nadenken over een idee om ervoor te zorgen dat Halo niet uitgemolken wordt en zodat de franchise de juiste kant blijft opgaan. Wij gokken echter dat Microsoft eerder traditionele genres zal verkennen zoals Third Person Shooter. Dancing With The Grunts is dus niet voor morgen.
Pace vindt Halo ook zeer belangrijk, hij en zijn studio beschouwen Halo als hun Star Wars. Pace wil tevens dat Halo zo belangrijk wordt voor popcultuur als Star Wars is. De franchise kent momenteel een omzet van $1 miljard waarmee Halo zich kan meten met Triple AAA filmfranchises. De serie kan ook nog groeien bij nieuwe generatie spelers en ook de boeken gaan goed over de toonbank. Halo heeft dus alles in huis om even bekend te worden als Star Wars.
|