Met Ninja Gaiden 2 kregen we vorig jaar een lekkere dosis ninja actie en een overdosis aan geweld. Helaas bleek het tweede deel niet de kwaliteit van de eerste game te halen dus bleven veel fans hongerig naar meer. Ninja Blade zou wel eens een lekkere snack kunnen worden.
Ninja Blade wordt ontwikkeld door From Software en komt aan het begin van het jaar uit. In Japan kan men de game vanaf 29 januari uit de rekken plukken, maar uitgever Microsoft heeft voor Noord Amerika en Europa nog geen concrete datum vastgesteld. Ontwikkelaar From Software kennen we deze generatie alvast van de Xbox 360 games Armored Core 4, Chrome Hounds, Tenchu Z en Enchanted Arms. Verschillende games in zeer verschillende genres, maar geen van de games wist echt hoge ogen te gooien. Op de Xbox maakte men echter de ninja games Otogi en Otogi 2: Immortal Warriors. Deze games kenden wel een hoge kwaliteit en wisten een kleine groep fans te krijgen.

Voor Ninja Blade geldt dan ook dat er hoop is dat men de kennis van deze twee games meeneemt in de huidige generatie. Toch lijkt Ninja Blade een stuk meer nadruk op het actie-element te leggen. De hoeveelheid quicktime events is hier een teken van. De bedoeling is dat Ninja Blade echt een gevoel van actie weergeeft en met quicktime events is het makkelijk om de game bestuurbaar te houden en de meest bizarre acties op het scherm te blazen. Toch moet er meer zijn in een actiegame, anders wordt het natuurlijk snel saai. Ninja Blade kent om die reden dus ook de ‘traditionele’ hack ’n slash gameplay die we ook in games als Ninja Gaiden zien. De gameplay in Ninja Blade kent echter een lager tempo en een lagere hoeveelheid combo’s. Je zou dus kunnen zeggen dat de drempel bij Ninja Blade lager ligt.
Ninja Blade speelt zich af in Tokyo, waar een gevaarlijke parasiet het leven van mens en dier begint over te nemen. Als er niet snel iets gebeurt is het over met het leven zoals we dat kennen op Aarde en dat mag natuurlijk niet gebeuren. Omdat het gewone leger niet effectief genoeg is (en lang niet zo cool als een groep Ninja’s) wordt een team van de beste ninja’s samengesteld om de stad, en de wereld, te redden. De persoon waar je mee speelt, Ken Ogawa, is onderdeel van dit team. Een leuk weetje is dat Ken Ogawa mede-ontwikkeld is door Capcom. Zij hebben het design en een deel van de persoonlijkheid van Ken ontwikkeld. Het verhaal rond Ken gaat niet alleen over zijn heldendaden tegen de gevaarlijke parasiet, ook wordt zijn relatie met zijn vader een belangrijk element. In de game gaat hij veel van zijn vader leren.
Naast Ken gaat de stad Tokyo ook een belangrijke rol spelen. De game zal zich grotendeels in de stad afspelen en dat zal effect hebben op de gameplay. Allereerst moet de game natuurlijk leuk blijven als het steeds in dezelfde omgeving afspeelt. Daarom heeft men verschillende elementen bedacht om de game leuk te houden. Naast de quicktime events en de traditionele gameplay kun je in speciale scènes op snelwegen en tegen gebouwen de hoge snelheid van de game meemaken. Ook is er een nadruk op eindbazen: groot en gruwelijk zijn twee woorden die de monsters in Ninja Blade aardig bestempelen. In combinatie met de goede graphics van de game moeten deze elementen de game leuk houden.

From Software heeft deze generatie nog geen geweldige reputatie op weten te bouwen met haar games, maar met Ninja Blade lijkt men op de goede weg te zijn. De game is leuk om te spelen, ziet er goed uit en From Software probeert zoveel mogelijk afwisseling in de game te brengen. Als dit lukt en men de basic gameplay interessant weet te houden kan Ninja Blade best eens een lekkere snack worden voor de altijd hongerige gamer. Doen ze dit niet, dan verdwijnt Ninja Blade snel in hetzelfde donkere hoekje als de rest van de From Software games deze generatie.
|