Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Review:

Mirror's Edge


Door MaartenL op 24-01-2009 om 00:21
Bron: Gamed

Enkele maanden geleden kregen de Playstation 3 en Xbox 360 Mirror's Edge, een 'shooter' van Dice. Gezien deze ontwikkelaar vrij bekend staat van de Battlefield reeks, zou je ook hier weer verwachten aan een knalfestijn. Maar... In Mirror's Edge zal je zelden of zelfs nooit een wapen dienen af te vuren. Waarom zou je dan geld uitgeven aan shooter waarin je bijna nooit zult schieten?

Zoals je kan merken is Mirror's Edge niet een standaard FPS game. En zoveel wordt al duidelijk na het zien van de intro. Wat is er namelijk gebeurd? In de nabije toekomst zal de regering zijn wil en wet doordrukken op het publiek. Bij de meeste brainwashing sessies van de regering zijn natuurlijk ook mensen die hiermee niet akkoord gaan. Tijdens een geweldadige betoging komen vele mensen om het leven en sindsdien veranderde de wereld stilaan in een wel enorm rustige, monotone samenleving. Gelukkig zijn er nog mensen die niet zomaar alle propaganda van de regering slikken en zij doen in hun strijd dienst op koeriers genaamd runners dewelke met behulp van free-running of parkour allerlei pakjes via de daken van de stad vervoeren. Jij neemt de rol aan van een vrouwelijke runner Faith die al sinds jonge leeftijd als runner getraind werd omdat haar ouders in haar jeugd stierven tijdens de grote betoging.


Pakjes rondbrengen klinkt misschien niet interessant maar om spoilers te vermijden, zal ik het bij de basis van het verhaal houden. Helaas is het hele verhaal niet zo interessant of meeslepend als de gameplay of de omgevingen. Zoals reeds vermeld dien je je rond te bewegen over de daken van de stad door middel van parkour en dat doet Faith geweldig. Ze rent enorm snel, kan grote sprongen maken, aan rails slingeren, buizen beklimmen, tegen muren lopen en nog zoveel meer. De animaties die hierbij gepaard gaan zijn absoluut geweldig. Je ziet je hele lichaam onder je en tijdens bepaalde bewegingen zie je dan ook Faith haar benen waardoor het gevoel van inleving goed gelukt is. Het rondbewegen verloopt fantastisch en kan gerust als een voorbeeld dienen voor andere games. Natuurlijk moet je niet verwachten dat je zomaar ongehinderd kan rondlopen op de daken want ook de agenten houden wel van het mooie uitzicht. Dat jij hier even hun zicht komt belemmeren, kan daarbij niet door de beugel! Gelukkig is Faith erg oplettend en beschikt ze over 'runner vision', waarbij handige objecten een diepe rode kleur krijgen om aan te tonen dat je hiermee een actie kan uitvoeren. De te volgen weg kan je dus goed op tijd zien en deze runner vision behoedt je van teveel in de diepte te springen.

Tijdens je tocht over de skyline en door de gebouwen heen wordt onze heldin constant achtervolgd door de lange arm van de wet. Vanaf het moment dat je twee agenten tegen je krijgt kan je het al zo vergeten want Faith is allesbehalve kogelvrij, na een paar schoten legt ze al het loodje. Aangeraden is dat je probeert om een enkele vijand af te zonderen en hem met een goede timing zijn wapen af te nemen. Je zal voor dit wapen echter nooit bijkomende kogels kunnen oprapen en je zal het moeten laten vallen om geavanceerdere bewegingen uit te voeren. Het is dan ook soms sneller om gewoon je slachtoffer knock out te slaan met een rake schop tijdens een sprong of sliding. Sommige acrobatische aanvallen kunnen ook een leuk effect hebben op je vijand, zo zorgt een wallkick er bijvoorbeeld voor dat je vijand 180 graden draait en je hem makkelijk kan ontwapenen. Veel combat kom je echter niet tegen afgezien van de laatste levels, waar je plots wel erg veel moet schieten. Hierbij kwam het bij mij veel aan tot trial & error want het timen van het ontwapenen was me vrij ongunstig zal ik maar stellen. Gelukkig is het ook mogelijk om de game uit te spelen zonder ook maar één schot te lossen waardoor combat meer een keuze dan een verplichting is.


Om de eentonige witte omgeving van de rooftops te laten afwisselen zal je af en toe ook je weg moeten vinden door een gebouw en wat meteen opvalt als je een deur open trapt is het unieke design van het interieur. Dit bevat de hevigste kleuren die ik ooit ben tegen gekomen in een game, het spat haast van je scherm. Hiermee heeft zowat elk gebouw letterlijk zijn eigen tintje: oranje, geel, groen en blauw om er maar enkele op te noemen. Het lijkt net alsof je de hele game door een kleurenboek loopt, met een andere bruisende kleur in elk level. Hierdoor brengt de game toch in elk level weer wat nieuws, ook al dien je gewoon je weg erdoorheen te zoeken. Niet alleen de kleuren verdienen een pluim, ook het leveldesign zelf mag er zeker wezen. Alles staat goed opgesteld en zorgt er alsnog voor dat je een beetje keuze hebt in de manier waarop je ergens geraakt. Iets dat vooral van pas komt als je de game al eens hebt uitgespeeld, een moment dat helaas wel erg vroeg aan bod komt. Na een zes tot acht uurtjes zit je vast en zeker door het verhaal heen.

De story mode van het spel moet het dus hebben van uniek leveldesign, spannende achtervolgingen en het gevoel van snelheid en vrijheid om te bewegen, maar wat als je met deze modus klaar bent? Nou, dan kan je het spel herspelen om runner bags (hidden packages zeg maar) te vinden of heb je nog de time trial mode waarin je bepaalde levels hebt zonder vijanden en waar je je zo snel mogelijk door checkpoints moet begeven. Hierbij worden je beste tijden bijgehouden die je kan vergelijken met de rest van de Mirror's Edge spelers online. Een toffe extra om het maximum uit de levels te halen maar helaas zal het merendeel van de gamers dit snel voor gezien houden. Het spannende gevoel van de verhaalmodus zal je in de time trials niet terugvinden, tenzij je het leuk vind om overal de beste tijd op te willen halen.


Op audiovisueel vlak stelt Mirror's Edge niet teleur. De graphics zijn goed verzorgd, hebben een aparte sfeer en de systeemeisen blijven met twee voeten op de grond. De levels zijn wel totaal verlaten, buiten de occasionele vijand hier en daar, zal je nooit tegen een burger oplopen waarbij de binnenomgevingen en de levels op de straat wel erg kaal overkomen. In vergelijking met de consoleversies heeft de PC versie naar goede gewoonte wat scherpere details, maar het paradepaardje zijn de physx. Dit nieuwe systeem van Nvidia zal instaan voor geavanceerde physics die niet te onderschatten zijn. Met deze optie aan of uit merk je een aardig verschil van inleving: glas breekt enorm spectaculair, plastiek scheurt zoals het hoort en stof wappert in de wind met ongekend realisme. Om deze optie te gebruiken dien je echter wel te beschikken over een vrij zwaar systeem ,maar zelfs zonder physx geactiveerd mag je een dolle rit verwachten.

Alles bij elkaar genomen, ben ik erg tevreden met Mirror's Edge. De achtervolgingen zijn een fantastische ervaring en de levels zijn erg knap verzorgd zowel in kleuren als in design. Het jammerlijke punt van de game is echter dat hij erg snel uitgespeeld kan worden en dat er buiten de time trials niet veel te beleven valt. Een multiplayer functie waar runners het tegen agenten kunnen opnemen was zeer welkom geweest want een scherpe tijd neerzetten is niet voor iedereen weggelegd. Indien de time trials je toch leuk lijken en je kan over de korte speelduur heen kijken, dan heb je met Mirror's Edge een aardige, unieke titel in huis die zeker en vast nog wel een poos in je herinneringen zal rondspringen.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   80
Graphics   92
Replay   65

Een fantastische, maar te korte ervaring.
81


00:34  Licht uitstel voor Avalon Code in VS
00:17  Packshot Monkey Mischief: Party Time
 Reacties (19)
 Pagina: 1
Gast (83.85.82.xxx) op 24-01-2009 om 00:25
goed dat jullie ook de pc versie reviewen ik hoop dat dit vaker zal gebeuren

Gast (87.211.156.xxx) op 24-01-2009 om 00:37
Nice! Jammer van de korte speelduur..

Gast (87.195.33.xxx) op 24-01-2009 om 00:39
Ik vond het ook een leuk spel. Vooral orgineel en grafisch mooi uitziend. Helaas kreeg ik hoofdpijn van dit spel wanneer ik het te lang speelde.
En een uitgebreidere multiplayer zou ook wel leuk geweest zijn.

Stammetje91 op 24-01-2009 om 00:44 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Wat zijn jullie actief zo op de vroege ochtend. Zelf heb ik hem bij een vriend van me al uitgespeeld, was er in iets meer dan 5 uur doorheen, doordat ik af en toe niet wist hoe ik verder moest.

@12:42
Er staat al net zo veel nieuws als op een normale dag om 15:00 's middags.

Dyllann op 24-01-2009 om 01:08 [Niv: 14 / Exp: 676]
@stammetje

Van de week was het erger

Toen stond er om 1.24 al zoveel nieuws als op een normale dag om 10 uur 's avonds

FloriX op 24-01-2009 om 01:11 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Te hoog cijfer imo, geen zin om dat nu nog te gaan beargumenteren.

AmazingShikoku op 24-01-2009 om 02:03 [Niv: 129 / Exp: 6459]
De console versie verkocht amper, en toch staat Mirror's Edge boven aan bij de grote illegale torrent sites voor de pc versie. T zal ook een keer niet anders zijn.... *zucht*

Gast (94.215.3.xxx) op 24-01-2009 om 02:21
ik vond de ps3 versie geweldig!!! Echt supergaaf!!!

Taw0n op 24-01-2009 om 09:52 [Niv: 83 / Exp: 4141]
@AmazingShikoku

Ik denk dat mensen niet zeker weten of ze hem wel leuk vinden, het is wel een hele aparte game.

@Maarten
Goede review, nadat ik je problemen las met Physx.

Robert op 24-01-2009 om 11:12 [Niv: 206 / Exp: 10294]
@ Amazingshikoku

Op de releasedag stond hij in ieder geval ook boven aan op de steam top seller lijst.

armineke op 24-01-2009 om 12:24 [Niv: 33 / Exp: 1640]
Ik hoorde dat je hiervoor niet echt veel voor nodig had om het te kunnen spelen
is dat waar???

Urkie op 24-01-2009 om 12:36 [Niv: 71 / Exp: 3527]
Goede review, en erg vette game. Het is alleen jammer dat hij inderdaad veel te kort is.

plastiek scheurt zoals hoort en stof wappert in de wind met ongekend realisme

Misschien tussen zoals en hoort even het woord "het" plakken.

AmazingShikoku op 24-01-2009 om 13:49 [Niv: 129 / Exp: 6459]
@ Taw0n: Juist. Dat zal inderdaad voor een select groepje wel kloppen, maar als je bekijkt op welke schaal games worden gedownload en daar de verkopen tegenover legt

@ N1ce: Maar dat was dan ook de releasedag, inmiddels een weekje later hangt hij nog amper in de top 10

asianck op 24-01-2009 om 15:43 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Mooie review.
Dit spel is echt vet PhysX is een echte aanwinst~

im2 op 24-01-2009 om 15:44 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Miss haal ik 'm nog eens als ie echt heel laag geprijsd staat.

MaartenL (Redacteur) op 24-01-2009 om 16:47 [Niv: 472 / Exp: 23598]
@ Armineke: Echt zwaar zijn de systeemeisen niet, tenzij je van de Physx wil genieten, die vergen best wel een goede PC.

En Urkie, bedankt voor het foutje

armineke op 24-01-2009 om 19:33 [Niv: 33 / Exp: 1640]
ok bedankt
mijn pc valt nog wel mee...

Nibor op 25-01-2009 om 17:55 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Niet eens met de review, de game is repetitief en heeft weinig te bieden. Je herhaalt telkens dezelfde handeling, enig groot pluspunt in de game zijn de uitmuntende graphics.

Mijn cijfer: 6,8

Gast (77.164.120.xxx) op 07-02-2009 om 14:56
een vriend van mij heeft het maar na het 2 x uitgespeeld te hebben wat al veel is vond hij er geen ruk meer aan. ik ga hem niet halen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mirror's Edge
Type:
Game
Releasedatum:
14-11-2008
Ontwikkelaar:
EA Digital Illusions
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media